• Jsv17

Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL

SaraW8305 skrev 2017-09-18 09:48:05 följande:

Sen Dagen efter jag skrev så har de vart dunder å brak i magen.. typ all min vaken tid.. vet inte vad hon gör :) skönt äre iaf fastän de gör ont ibland :) hon låg nog bara lite längre bak typ.. :)

Härligt

Min verkar ha nåt sorts varannan dag mönster som att han tröttar ut sig ena dagen och är lugn nästa haha Jag har dock märkt nu att jag känner mjuka rörelser nånstans mitt på magen, tror det är där moderkakan sitter, så när han har huvudet ner och sparkar uppåt så hamnar han precis därbakom vilket gör rörelserna mer diffusa, när han är på tvären däremot då är det himla hallilå mest hela tiden. Så det är nog helt normalt antar jag, jag på tul imorn så då får vi se honom, känns skönt ändå på nåt vis
    Gravid med en liten pojke, 1:a barnet BF 7/12 -17
  • Jsv17
    laetitia81 skrev 2017-09-18 19:44:55 följande:

Jag hade bm besök idag och magen hade växt för lite. såg i mina andra barns journaler att sfmåttet är flera cm mindre än jag var då i samma vecka. Känns inte bra.. Jag ska dit nästa vecka igen. Är det någon som har erfarenhet av sånt här? Hur fort får man Tul om den fortfarande är liten nästa vecka?

Jag fick ju tul nu inom en vecka när sfmåttet blev för stort, min bm sa att är det för litet så man kan misstänka att barnet är tillväxthämmat då brukar hon skicka en akut, dvs hon ringer förlossningen direkt, så samma dag max en dag senare. Nu skickade hon ju bara en remiss till sjukhuset att jag skulle få ett akut tul, då brukarna få tid inom en vecka sa hon, och precis så blev det, en vecka prick. Har SF måttet inte rättat till sig till nästa vecka måste hon väl skicka iväg dig på tul ganska omgående, kan man tycka, mycket för din oros skull också, klart man blir rädd. Hoppad det rättat till sig till nästa veck a och växer lite ojämnt bara <3
  • Jsv17
    SkogsstjärnN skrev 2017-09-19 17:37:09 följande:

Hur gick det, visst var TUL idag?

Det gick hur bra som helst, jättefina flöden i moderkaka och hjärtat och allt såg toppen ut! Han ligger faktiskt på -7% just nu, vilket är inom normalkuvan, men absolut inte stor alltså Fortsätter han följa sin kurva så borde han ha en födelsevikt på runt 3200-3500g vilket är perfekt så jag är jätteglad
  • Jsv17
    jesspett skrev 2017-09-20 21:44:23 följande:

Hej på er!

Har hängt med och kollat lite här sen dess att pluset kom men valde först att avvakta med att skriva ngt till v 12 sen har det inte blivit av eftersom jag har två barn sen tidigare som tydligen tar upp all min tid ;) 

Har en 3,5 åring och en 1,5 åring och denna tredje lille pojke är beräknad den 14de dec. 

Har ett extra ul i v 32 då det var lite vätska runt njurbäckent på båda sidor hos lillen på rulet. Inget som verkar vara så oroande för någon men det ska kollas om det blivit mer eller mindre så man vet vid förlossningen. Någon som varit med eller hört om det tidigare?

Hej, välkommen

Min kompis som har bf i Januari fick exakt samma, men det verkade inte bekymra bm nämnvärt där heller så brukar tydligen inte betyda ngt allvarligt. Men hon tyckte också det kändes lite oroväckande, typ varför behöver man hålla koll på det då?
  • Jsv17
    Ebbalisa skrev 2017-09-20 18:58:56 följande:

Hade uppföljning och omtagning av cellprov idag då jag har cellförändringar. Blev en någorlunda tumult. Först fick jag se pyret vilket jag blev så glad för, den lille låg antagligen och sov och snuttade på handen. :)

Efter ett tag och stirrande i taket och "happy thoughts" för att förtränga obehagligheter som gynekologen höll på med i underlivet så började jag känna hur deras röster sakta försvann, kallsvetten och illamåendet kom. Jag håller på att svimma sa jag då, gynekologen var mitt i att ta ett prov från livmodern, kallade in en barnmorska som kom in och sa att jag såg väldigt blek ut...baddade på pannan och sa åt mig att andas, dom lyfte upp benen högt, kände bara hur det blev värre, sa att jag ville lägga mig på sidan istället. Så fort jag gjorde det kände jag hur allt kom tillbaka. På en kort stund kände jag mig helt återställd igen. Gynekologen sa att antagligen har magen växt så pass nu att när jag låg tippad bakåt i gynstolen så tryckte det på kroppspulsådern som stängde av tillförseln och därför svimmade jag nästan. Jag var inget orolig eller rädd innan besöket och jag slappnade verkligen av när hon tog proverna så jag kände nästan ingenting.

Nu blir det ingen mer uppföljning innan födseln men om de här proverna visar utslag så blir det operation av livmodern ca 8 veckor efter födseln. Håller tummarna att vi inte behöver det.

Usch, läskig upplevelse! Men nu förstår jag varför alla bm och läkare hela tiden frågar mig om det går bra att ligga på rygg...

Håller tummarna att proverna är bra! <3
  • Jsv17
    Familia skrev 2017-09-20 14:15:50 följande:

Har börjat fundera på hur man ska klä barnet i vagnen och vad man ska ha i vagnen.

Bor i Skåne så kommer kanske inte bli jättekallt.

Har åkpåse som jag tänkte ha i. Men hur ska man då klä bebisen?

Känns som att jag vill klä henne så att jag kan lyfta upp henne ur vagnen om det behövs utan att hon då fryser.

Min son är född i juli så har inte riktigt erfarenhet av en nyfödd i kylan.

Jag har också dividerat fram och tillbaka kring det där, för det får ju inte bli för varmt i åkpåsen, samtidigt vill jag ju kunna lyfta upp honom ute om det behövs... jag tänker att man kanske inte går ut med sin nyfödda om det ör flera minusgrader, iaf inte om man har ngt val, vilket jag tror jag kommer ha till 99%. Så jag har köpt en lite tjockare overall som man kan ha uppknäppt i åkpåsen om det börjar bli lite varmt men då även lyfta upp honom om det behövs, sedan även en tunnare typ fleeceoverall som man också kan knäppa upp, och som kommer fungera en bit in på våren, och även användas i bärsele utan vagn när det blir lite mildare.
  • Jsv17
    belletristik skrev 2017-09-22 06:08:22 följande:

så är det säkert! de rör ju sig väldigt åt alla håll ännu. jag har känt att min legat som en banan på tvären några dar.

det känns så märkligt när hela kroppen vänder sig, var nångång min lille strök med hela ryggen(?) längs med magen på mig och bytte plats och jag skrek rakt ut för det kändes så mycket/konstigt.

igår var jag hos bm o mätte o lyssna hjärtljud. pojken ville inte samarbeta, han sparkade bort ultraljudspinnen var bm än förde den XD

Kul att höra om nån annan bebis som gör det, min lille pojke sparkar bort den och flyr från pinnen så de har svårt att få en frekvens på hjärtljuden då de inte hittar dem tillräckligt länge då, så de får alltid hålla på en bra stund

Jag hoppar till eller typ skriker rätt ut ganska ofta, när han gör någon väldigt kraftig oväntad rörelse helt plötsligt, de "vanliga" buffarna, vändningarna och böket är man ju van vid men rätt var det är så kommer nåt helt nytt starkare. Jag tror att min spjärnade emot med fötterna och tryckte ut huvudet i sidan (som en stretch eller nåt) då ropade jag till haha
  • Jsv17
    Jilo skrev 2017-09-23 08:58:03 följande:

Jag håller med flera här inne, man SKA gå upp i vikt när man är gravid! Det är naturligt och har alltid varit så. Har med förvåning sett på denna vikthets som blivit sista åren mot gravida, inte minst från mödravårdscentralerna.

Själv har jag genom hela graviditeten haft jättesvårt att äta denna gång. Magen svullnar upp direkt och blir proppfull. Det gör jätteont och känns på riktigt som att jag ska spricka. Och det redan vid små små portioner. Ingen har kunnat svara på vad det är eller vad man kan göra. Är det någon här som känner igen det och har ett litet tips? <3 Jag mår inte bra alls av det lilla näringsintaget och är bekymrad över bebis, även fast han håller full fart där inne :)

Hur länge håller det i sig? Jag har haft lite liknande, dock inte varje dag, jag blir så mätt av bara lite lite och magen blir alldeles hård oxh det känns som jag ska spricka. Jag har löst det så att jag fyller tallriken med en lagom portion mat, sen äter jag den under hela kvällen alltså när jag känner att jag börjar bli mätt ställer jag den åt sidan väntar och låter maten "sjunka undan" äter några tuggor igen och så håller jag på så, tar tid men det funkar. Visserligen äter jag ju mycket kall mat då men jag tycker det fungerar. Det beror ju dock på hur länge känslan håller i sig om det ska fungera. Jag skulle annars googla lite på vilken mat som minskar svullnad kanske kan bli bättre om du undviker vissa livsmedel?
  • Jsv17

Såååå tråkigt med denna vikthets på gravida! Jag var ju överviktig från början och jag hade verkligen rustat upp mig för kamp om det, men som tur är fick jag en fantastisk bm som verkligen inte har gjort det till en grej förutom att anpassa min vårdplan efter det och hållt sig till det medicinska. Det är klart att man ska hålla koll på vikt iom at vikt som skenar iväg fort eller om man rasar så är ju det tecken på att ngt inte är bra, och jag VET att det är förhöjda risker involverade med övervikt både i graviditet och förlossning som man ska vara medveten om och planera sin vård efter. Men det finns bra och dåliga sätt att göra det på, jag som varit ännu mer överviktig än jag är idag och faktiskt kämpat ner drygt 20kg innan jag blev gravid och tycker det är jobbigt att väga mig särskilt framför andra, bad om att slippa det, så jag får väga mig i lugn och ro hemma och bara meddela. Vi satte upp mål, men det gjorde vi tillsammans och min bm var tydlig med att vartefter får vi omvärdera beroende på hur du mår och hur graviditeten fortskrider. Jag har vänner som är helt normalviktiga som blivit i det närmaste jagade med siffrorna på vågen, helt sjukt!

Oj det blev långt men jag känner väldigt starkt för vikthets överlag, våra kroppar är fantastiska som för det här jobbet och är det något jag fått i min graviditet så är det en stolthet för min kropp, fy fan va cool den är! Den bygger en hel fin frisk liten människa! Och lägger jag på mig några kilo då är det så, min kropp får görs det den tycker krävs, jag bara åker med på den hör fantastiska resan!

• Jsv17
    princess77 skrev 2017-09-28 20:27:54 följande:

Tack snälla! Hittade samma på försäkringskassans sida

Wow,moderskapsintyg,jag skall bli mamma igen! Så häftigt,nu är det inte långt kvar tjejer!

Dom första bebisarna i tråden bör väl duka upp om 7-8 veckor!

Ja, galet vad tiden gått fort ändå!
Svar på tråden Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL