• Jsv17

Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL

towelino skrev 2017-10-15 18:56:44 följande:

Här händer det grejer! Hoppas att det går bra för dig estor!

Jag besväras också av åderbråck i underlivet, men har inga bra tips på att lindra. Har nog lärt mig att leva med dem!

Vi försöker att komma på ett namn till Algot och Astrids lillasyster. Någon som har något tips?

Spontant tänkte jag på Alma, passar med de andra två namnen och är jättefint, tycker jag iaf
    Gravid med en liten pojke, 1:a barnet BF 7/12 -17
  • Jsv17

Tul idag, och lilleman har äntligen vänt sig åt rätt håll och hon trodde han var fixerad

Han växer superfint precis enligt kurva, -4,3 enligt stabdardkurva och +3% enligt sin egen kurva, så inte stor alls. Så mitt dåliga socker verkar inte påverka honom än iaf

Livlig liten en, de kunde knappt ta måtten då han vägrade vara stilla

• Jsv17
    mrshudson75 skrev 2017-10-16 17:02:56 följande:

Så fin <3

Tack! Min mamma var med, så bm ansträngde sig lite extra för att lyckas få en bild, hon var så lycklig när hon fick gå hem med den, hon är farmor sen innan men det är första gången hon får bli mormor
  • Jsv17
    mrshudson75 skrev 2017-10-16 15:42:43 följande:

Så fina namnföslag ni har! Roligt att läsa :)

Kan inte citera igen, men tycker Benjamin är så fint, o Enya, Alice o Lucia är alla jättevackra tycker jag. Vi har ju en egn liten Alice här.

Ella o Ebba är båda fina, svårt att välja där.

Till Alva o Agnes tycker jag också att Elvira passar bra, eller Olivia.

Fint med dubbelnamn, jag o mina systrar har dubbelnamn alla tre :)

Vi är nästan 100 på att det blir en Alwilda Sonja Maria här. Fast fyraåringen kallar henne Sonja ha ha. Varför säger du Alwilda mamma? Hon hetet faktiskt Sonja!

Har fått tid för extra ul om en dryg vecka o vändningsförsök dagen efter om fisen ligger kvar i säte då. Då är jag i v 36 + 0.

De gör ju tydligen snitt här vid säte o gör inga undantag, trots att jag fött både många o stora barn. så håll tummarna för att hon vänder sig.

Gör massa övningar för att hon ska rotera, men man är ju inte så lättrörlig direkt :D

Jagvhar ju ingen aning om det har hjälpt men jag gjorde yoga-övningar jag fick av min kompis som är instruktör, för att få honom att vända på sig, gjort dem varje dag och nu har han ju vänt sig (jag tror baserat på hur han sparkar att han tippade runt precis innan helgen) kanske han hade gjort ändå men övningar kanske trots allt hjälper så bara fortsätta
  • Jsv17
    vasg skrev 2017-10-16 16:53:47 följande:

Någon som drabbats av graviditetsdiabetes? Hur har det påverkat er? På senaste MVC-besöket hade jag högt blodtryck, äggvita i urinen och förhöjt blodsocker, tog nytt blodtryck+ äggvita 2 dagar senare som visade normalt. Har glukosbelastning inbokat på onsdag och så nervös för dåligt resultat :(

Jag är diagnostiserad med graviddiabetes, men lindrig så jag går endast på tabletter (metaformin) sedan ett par dagar tillbaka. Det är inte så farligt, får du dåligt resultat på belastningen kommer du få hem en mätare och börja ta blodsocker själv (superenkelt) de kommer följa ditt resultat, vill du får du träffa dietist. För mig räckte det med kost första veckorna för att stabilisera sockret, men enligt min diabetes läkare så ökar belastningen på kroppen och man behöver mer insulin ju längre graviditeten går så man kan behöva behandling, vilket jag behövde nu då, men så länge man kan behandlas med tabletter får man gå kvar på vanliga mödravården och bara ha kontakt med diabetesläkare och gå på extra tillväxtultraljud då risken är att bebisarna blir stora och man kan behöva sätta igång innan bf, runt bf i så fall. För min del har jag inte haft några symptom utan mått hur bra som helst, och min bebis är inte stor, än iaf, så det behöver inte vara så farligt. Lite mexkigt med testande och så men helt ok
  • Jsv17
    Cutiemommy skrev 2017-10-16 19:30:20 följande:

Tänkte kolla med er angående kontroller när man är på besök hos barnmorskan. Varje gång jag har gått (är förstföderska) så kollar dom alltid vikten eller frågar om den men senast jag var där så fick jag en ny barnmorskestudent som jag aldrig träffat som skall ha hand om mig och hon sa inget om vikten så jag frågade henne ifall jah fick ställa mig på vågen men hon sa att det inte behövdes och ingen vikt behövs kollas. Tyckte detta var lite konstigt? Eller är det normalt? Känns lite otryggt med tanke på att hon är barnmorskestudent

Nej då, det är lite nya riktlinjer på det där. Nya är att man ska vägas 2-3 ggr under graviditeten annars är det frivilligt (är det ju alltid iofs) att uppge vikt. Jag har inte vägt mig hos bm en enda gång utan jag får väga mig hemma och meddela när jag är där. Så hon brukar fråga (varannan gång ungefär) om jag har nån vikt att meddela så skriver hon in. Så har hon bara sagt att det är bra om jag håller lite koll själv så att om det skenar åt endera hållet så ska jag höra av mig/meddela när jag är där.
  • Jsv17
    vasg skrev 2017-10-16 19:47:51 följande:

Tack för ditt svar<3 Jag har varit så himla sötsugen sedan vecka 20-isch så jag har så dåligt samvete för att jag kanske har orsakat detta :(

Det tror jag inte, jag har ätit mindre godis och sött då jag fått lite avsmak på det under graviditeten. Så tyvärr är det nog typ slumpen, jag är ju lite överviktig så här beror det kanske på det i så fall.
  • Jsv17
    vasg skrev 2017-10-16 22:09:23 följande:

Jag hade avsmak för allt sött fram till vecka 20, men sen kom det tillbaka med en smäll.. Jag är också lite överviktig sedan innan :/ Ska försöka att inte ta ut något i förskott, får se hur det går på onsdag. Men skönt att det troligtvis inte är något jag gjort.. Nu när jag tänker efter känner jag en som var normalviktig och ätit supernyttigt som ändå fick det, hon behövde tilm och med ta sprutor :S

Ja ta inte ut nåt i förskott du kan ju ha haft en tillfällig socker topp just då du var hos BM, och som sagt är det något förhöjt så har jag iaf hittills inte upplevt det som så farligt. Lite extra koll på en vill dom ju ha men jag håller tummarna för en bra belastning för dig på Onsdag
  • Jsv17
    Jennys Bageri skrev 2017-10-17 21:52:22 följande:

Någon av er som har väldigt få sammandragningar eller kanske rent av inga alls? Jag tyckte att jag hade börjat känna av dom lite smått. Men ack så fel man kan ha..

Jag har i princip inga, känt av nåt nån gång men jag är inte ens säker att det var sammandragningar, så ingenting än så länge...
  • Jsv17
    vasg skrev 2017-10-17 10:21:02 följande:

Tack! :) Jag hade ätit precis innan provet togs men hade inte ätit något som "borde ge ett sånt utslag" sa min BM, så bara att vänta och se

Hur gick det för dig idag?
Svar på tråden Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL