• Jsv17

Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL

vasg skrev 2018-02-13 10:23:16 följande:

Har inte varit inne här på länge men här rullar det på. Mannen har förlorat platsen som ?mitt livs största kärlek?, herregud vad jag älskar min lilla dotter <3 Tuff amningsstart ledde till att vi nu bara delammar/mysammar men det känns okej. Hon är nu 2 månader och 4 dagar gammal, en liten tjej (2805g vid födsel) som nu väger över 4,5 kilo och har lite smått börjat ha storlek 56 <3 Hon sover och äter bra och ler som en sol när hon får syn på mig och sin pappa<3 Hur går det för er andra?

Åh vilken sötnos!

Vi hade en liknande start då han föddes endast 2660g men nu väger han nästan 5kg och vi har också precis gått över lite lätt till strl 56

Vi fick iaf igång amningen och jag helammar nu, men vi hade det jättetufft med det i början och hade vi inte blivit kvar på neo med honom så jag fått hjälp av supersköterskorna där tror jag inte jag inte jag ammat alls faktiskt, så super att du fått till en delamning med så tuff start är det ju lätt att ge upp helt
    Gravid med en liten pojke, 1:a barnet BF 7/12 -17
  • Jsv17
    belletristik skrev 2018-02-20 19:14:22 följande:

å blir avis på er med så sovande bebisar! mika sover max 4 timmar i sjok. det börjar ofta bra med fyra timmars sov och sen så sätter han igång och bajsar hela morgonen ? ligger o stånkar och har sig. blir väldigt korta sömncykler för mig. ibland fyller han tre blöjor på raken :O 

nåväl... det artar sig väl tids nog.. :)

nu blir han 11 v på lördag. ska till bvc imorgon! gissar att han väger 6 kg nu, minst!

Leon bajsar också ALLTID på morgonen haha samma procedur varje gång. Han ammar 5 minuter sen bajsar han, 5 minuter till och sen igen. Men han brukar få äta färdigt sen byter vi och han somnar igen sen.

Vi har haft väldigt tur med sömnen på natten, krånglar han är det oftast dagtid, på natten sover han numer nästan alltid från midnatt till 06:30-07:00 är vaken till 8:00-8:30 max och sover igen i 3 timmar. Sen kan det vara lite sioså under dagen men när han sover dåligt så blir han så grinig så vi försöker få in nån rutin där med med en ordentlig eftermiddagsvila iaf men so far så är det från dag till dag.

Hur är det med mat på natten hos er andra, jag är lite chockad att vår kille redan nu äter sista målet vid 23 tiden och kan sova till kl 7? Eftersom han gått upp i vikt så bra och så så sa BVC att jag ska låta honom sova på natten... brukar de börja med det så tidigt?
    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Jsv17
    Mia86a skrev 2018-02-21 09:55:19 följande:

Vår lilla äter sista gången kl 20-20.30 på kvällen och sover till 04.30 då han äter en snabbis innan han sommar om till 07, så det är ju ungefär lika många timmars sammanhängande sömn här. Storasyster sov också bra som bebis så visst finns det barn som sover på natten redan som små. Man får passa på att vara tacksam då man aldrig vet om/när det vänder. Vår kille har ökat bra i vikt också, ska till BVC och väga, mäta och vaccineras om en timme. Ska bli spännande att se om han passerat 7 kg nu vid 10 veckor.

Javisst jag passar på att sova och njuta för fullt Brorsdottern som är 6 veckor äldre äter fortfarande minst var 3:e timma då det är deras 5:e barn (deras första gemensamma de har 2 vardera sen innan) så de sa till mig direkt att bara njuta och sova så länge det varade.

Vår lilla har ju nu precis passerat 5kg Men då han är kort (precis 56cm) så har han blivit en liten knubbis, precis som han ska då viktkurva än dragit om längdkurvan, så skönt att inte oroa sig för vikten längre

Lycka till på BVC, går säkert jättebra
  • Jsv17
    Mia86a skrev 2018-04-03 10:36:51 följande:

Hur går det för er alla? Någon som börjat med små smakportioner än? Vad ska man börja med, fruktpure eller gröt? Vi tänkte nog prova något litet i alla fall vid fyra månader då det känns som att han utvecklas så snabbt! Har redan vid 3,5 månad fått rutin på vändningar både från mage till rygg och tvärtom. En tand har kommit fram också, men tror det är en hörntand (uppe). Lite lustigt och också jobbigt för honom då det inte går att använda bitring för att lindra på ett bra sätt.

Vi har nu rensat bort alla kläder även i storlek 62 då han är 66 cm lång och närmar sig 8 kg. Storasyster på snart två år har storlek 86, så jag antar att de har samma storlek inom kort om det fortsätter såhär, haha!

Vilken stor kille, min kille är fortfarande liten men nu har vi iaf precis börjat använda strl 62 sist var han 58 lång och vägde 5,7kg men det var en månad sen så tror nog han är över 60cm och en bit över 6kg nu, växer så det knakar

Vi har inte börjat med smakisar kommer ev. Testa något om han visar intresse för vår mat eller så innan 6mån annars hade kah tänkt helamma tills dess.

Vänder han på sig redan? Både stor och stark Vår killle kämpar på med det och han är halvvägs men hat inte riktigt kommmit på tekniken med armarna för att komma hela vägen runt
  • Jsv17
    Mia86a skrev 2018-04-04 11:04:02 följande:

Ja de växer verkligen så det knakar, fort går det! Vi tänkte väl inte heller byta ut hela mål förrän efter 6 månader men någon tesked med annat någon gång per dag/varannan dag blir det nog redan vid 4 månader. Jag vet att jag väntade längre med smakportioner med första barnet men minstingen utvecklas hittills i mycket snabbare takt så då känns det naturligt att även introducera lite smaker tidigare.

Nä armarna brukar kunna ställa till det. Tycker han om att både ligga på mage och rygg eller har du en som föredrar en sida? Nackdelen för oss nu är att han aldrig ligger kvar där man lagt honom om man lämnar honom obevakad två sekunder och att han rullar av filten och slår huvudet i golvet i rullningarna från mage till rygg. Inte lätt

Nä han trivs faktiskt lika bra på båda han har ju faktiskt sovit på mage (med andningslarm) sedan han var 2månader då vi upptäckte att han sov mycket bättre och längre på mage. Så han är faktiskt närmare att vända sig från rygg till mage än tvärtom. Han har dock lärt sig att han kan förflytta sig genom att åla och trycka sig fram med fötterna så lämnar man honom på filten mer än 30s så är han halvvägs ut på vardagsrumsgolvet haha
  • Jsv17
    Cutiemommy skrev 2018-06-17 14:07:03 följande:

Hej alla! Var ett tag sen. Hur går det för er? finns det någon som är kvar på familjeliv? Någon som har börjat jobba? Hur går det med barnen? Någon som försöker bli gravida igen? Många frågor, hur går det för er? Saknar er

Jag är kvar

Jag är ledig och ska vara det ett bra tag till, om det går ihop sig med dagarna så blir det över nästa sommar också.

Vår lilla prins han rullar runt i full fart, ålar sig fram och sitter utan stöd. Babblar på som sjutton gör han också och är en riktigt social, pigg och glad kille som tar det mesta med ro. Han sover genom nätterna och nu är vi nere på 2-3 amningar per dygn då han kommit igång så bra med att äta mat. Vi jobbar redan på barn nummer två, inte så att vi tar några ägglossningstester eller så där, men vi har aktivt valt att inte skydda oss och hoppas på syskon nån gång nästa år faktiskt, blir väl kanske mer aktiva försök till hösten/vintern

Själv, hur går det för er?
  • Jsv17
    IdaMex skrev 2019-11-12 10:55:00 följande:

Hej! Söker efter mammor med barn födda dec-17 som fortfarande har sitt barn hemma och planerar att fortsätta ha det.

Hej! Vi är hemma och vår son kommer vara det till Augusti nästa år
    Pojke 9-12-17
  • Jsv17
    Cutiemommy skrev 2019-12-18 01:18:00 följande:

Gud va längesen det var!!! Hur går det för alla? Har någon skaffat syskon???? Hoppas alla mår bra :) Själv har jag 2 barn nu! :)

Vi kämpar för fullt med syskon, vi har haft lite otur med två missfall och ett utomkvedshavandeskap, men hoppas innerligt det blir syskon i nästa år iaf, men kämpar vidare oavsett, syskon ska det bli till sist.

Leon fyllde två förra veckan och han blir bara roligare och roligare att hänga med, min störsts kärlek i livet
    Pojke 9-12-17
  • Jsv17
    Nykär15 skrev 2019-12-25 23:27:53 följande:

Kunde de rädda din äggledare? Vilken vecka var du i?

Ja, för jag upptäckte det tidigt iom att vi försökte. Fick mens som vanligt (typ nån dag sen bara) men sedan fick jag ett megapositivt äl-test, vi pratar positivt i handen innan den ens sugit upp klart typ, flera dagar innan beräknad äl (jag ville följa stegringen) så då tog jag ett gravtest som var positivt, och fråga mig inte hur men jag bara VISSTE att det var ett X, åkte till gynakuten och tjatade till mig en undersökning och mycket riktigt så hittade man ingenting i livmodern. Fick följa hcg med blodprov som också påvisade att något var fel, då det ökade för långsamt, tog dem dock 1,5v att hitta det i min högra äggledare men då var jag i vad som skulle varit typ v.7 och kunde bli behandlad med cellgifter. Blev lite dramatiskt ändå då det inte sjönk som det skulle och blev akut inlagd (för observation och ev. op) men en extra spruta cellgift tog och jag behövde aldrig opereras. Fast det är möjligt att min högra äggledare ändå är skadad och inte fungerar som den ska, men men, jag har den iaf. Vi har inte blivit gravida efter det, så det har tagit längre tid nu än nån annan gång, men det tror jag beror på att min kropp behövde återhämta sig efter allt och var inte riktigt redo, så hoppas få plussa igen nu hör i början på året
    Pojke 9-12-17
  • Jsv17
    Nykär15 skrev 2019-12-26 08:00:27 följande:

Ja lättare att ha koll när man ju försöker, jag hade ingen aning eftersom jag inte haft mens med spiralen...

Fick ni vänta 6 månader med försök efter cellgifterena?

Jag förstår det då har man ju ingen koll, hade jag inte tagit äl-test hade jag aldrig vetat för jag hade inte de vanliga tecknen med smärta och sånt, iaf inte tidigt, så hade säkert blivit akut och op isf.....

Nej 3 månader är det som gäller, så 3 månader fick vi vänta. Men vi missade nog bara en äl eller nåt sånt i slutändan ändå då det tog tid för kroppen att dela komma i fas och att vi inte blivit gravida igen tror jag är för att kroppen tog en del stryk av allt det där, först senaste typ 2 cyklerna som det känts som vanligt. Så då vi haft lätt för att bli gravida innan hoppas jag vi ska bli det här i början på året
    Pojke 9-12-17
  • Jsv17
    Nykär15 skrev 2019-12-26 11:44:42 följande:

Ja mitt blev att jag svimmade av smärta och hamnade i en ambulans när jag var på väg till skolan :( hade haft lite mellanblödningar men inga graviditetskänslor, så det fanns inte i tankarna...låg inne i 3 dygn. Mådde skit efter op i två veckor, tog en månad innan jag kunde ha byxor igen utan allt för ont :/ riktig pärs.

Positivt är ju att äggen fortfarande verkar befruktningsbara.

Min cykel kom igång som vanligt direkt, så det var skönt. I sommar ska jag börja med alla tillskott innan vi börjar försöka igen.

Önskar dig all lycka till <3

Tack på nåt sätt ska det gå, vi vill ha syskon så vi kommer gå över till ivf om det inte skulle ta sig naturligt. Jag har kollat min äggreserv och hormonnivåer och de är bättre än normalt för min ålder (snart 37) så hoppas vi ska kunna få iaf ett barn till

Lycka till till er med!
    Pojke 9-12-17
  • Jsv17
    Nykär15 skrev 2019-12-27 22:01:34 följande:

Det går säkert bra!! Jag har med bra AMH, på 2,1 som är väldigt högt för åldern (snart 43), tyvärr säger det ju inget om hur kvaliteten är...men, man får hoppas att nåt är riktig bra! Man ska aldrig ge upp sin dröm!!!

Ja det var riktigt bra, jag hade 2,3 och läkaren sa att det var högt för min ålder, så då har ju du toppensiffror Så är det ju tyvärr att man har sämre kvalite men enligt läkaren vi träffade så brukar det innebära att man har lite högre (marginellt) missfallsrisk och att det kan ta lite längre tid men att det är ytterst ovanligt att alla ägg är dåliga, utan har man många ägg har man bra odds för att lyckas även om det kan något längre tid. Tror det kommer gå bra för er
    Pojke 9-12-17
  • Jsv17
    Nykär15 skrev 2019-12-27 22:01:34 följande:

Det går säkert bra!! Jag har med bra AMH, på 2,1 som är väldigt högt för åldern (snart 43), tyvärr säger det ju inget om hur kvaliteten är...men, man får hoppas att nåt är riktig bra! Man ska aldrig ge upp sin dröm!!!

Ja det var riktigt bra, jag hade 2,3 och läkaren sa att det var högt för min ålder, så då har ju du toppensiffror Så är det ju tyvärr att man har sämre kvalite men enligt läkaren vi träffade så brukar det innebära att man har lite högre (marginellt) missfallsrisk och att det kan ta lite längre tid men att det är ytterst ovanligt att alla ägg är dåliga, utan har man många ägg har man bra odds för att lyckas även om det kan något längre tid. Tror det kommer gå bra för er
    Pojke 9-12-17
Svar på tråden Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL