Inlägg från: Anonym (Det tror jag) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Det tror jag)

Kommer det bli krig i Sverige snart?

nihka skrev 2017-05-12 11:15:20 följande:

Du får ställa dig utanför de här sjukhusen och gasta om att de gör fel:

www.expressen.se/gt/vardbitraden-infors-igen-for-att-klara-personalkrisen/

Det är bara du som gastar här.

De gör fel, det är patientosäkert. De gör det för att de är tvungna, pga vårdkrisen, inte för att det är rätt eller bra.

Kom med dina källor nu, som visar att de gängkriminella med utländsk bakgrund inte ägnar sig åt organiserad brottslighet.

Kom dina källor som påvisar en tydlig distinktion mellan grov organiserad och "bara" organiserad brottslighet.

Kom med exempel på grupper som ägnar sig åt grov organiserad brottslighet och agerar i Sverige.

Eller lämna tråden.
  • Anonym (Det tror jag)
    nihka skrev 2017-05-12 11:35:10 följande:

Ja, precis de gör fel. Alla gör fel. Alla har fel. Jag har fel. Jag gör fel. Nu-sjukvården har fel och gör fel. Det är bara du som har rätt och gör rätt. -:D

Snart kan iaf fler dela på ansvaret att tömma pottor och byta blöjor även om du motsätter dig.

"A bedside care workforce with a greater proportion of professional nurses is associated with better outcomes for patients and nurses. Reducing nursing skill mix by adding nursing associates and other categories of assistive nursing personnel without professional nurse qualifications may contribute to preventable deaths, erode quality and safety of hospital care and contribute to hospital nurse shortages."(Aiken, L et al. 2016) Länk: qualitysafety.bmj.com/content/early/2016/11/03/bmjqs-2016-005567

"Nurse staffing cuts to save money might adversely affect patient outcomes. An increased emphasis on bachelor's education for nurses could reduce preventable hospital deaths." (Aiken, L et al. 2014) Länk: thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(13)62631-8/abstrac
  • Anonym (Det tror jag)
    nihka skrev 2017-05-12 12:10:58 följande:

Citera gärna den del som talar om att patientsäkerheten hotas av att det är ett vårdbiträde och inte en legitimerad sjuksköterska som tömmer pottan.

Det handlar inte om att plocka bort sjuksköterskor utan att plocka in fler yrkesgrupper så den legitimerade och kvalificerade personalen får syssla mer med sådana uppgifter som är underställda deras legitimation och motsvarar deras kvalifikationer. Sedan kanske det alena inte räcker, men det är en bra start. Kanske kan den här typen av avlastning locka tillbaka fler av de sjuksköterskor som gett sig iväg.

Du vet ju bara inte när det är dags att ge sig. Oavsett så har en strategi som du sa inte finns redan beslutats om och rullat igång.

Förstod du inte artiklarna? Jag tänker inte översätta dem åt dig, där går gränsen.

Du jobbar inte och har aldrig jobbat inom vården hör jag.

Det gör jag, och jag vet hur sköterskornas arbetsuppgifter ser ut. Häpnar faktiskt över att man kan vara så okunnig och samtidigt så nedlåtande som ditt ovanstående inlägg visar.

Och sluta lägga ord i munnen på mig. Vill du att jag länkar till en sida som ger lite retoriska tips? Do's and dont do's?
  • Anonym (Det tror jag)
    nihka skrev 2017-05-12 12:51:54 följande:

Om det hjälper, tänk i termer av förtal och grovt förtal eller påhopp och grova påhopp där du sysslat med den mildare varianten här i tråden - för jag skulle inte klassa den som samhällsfarlig. Bara pinsam.

Citera de inlägg du klassar som förtal och påhopp.
  • Anonym (Det tror jag)
    nihka skrev 2017-05-12 12:51:54 följande:

Nu får du bestämma dig. Antingen har du sagt att det finns en distinktion mellan "organiserad brottslighet" och "grov organiserad brottslighet" eller inte.För du kan inte BÅDE påstå att 76% av de gängkriminella har utländsk bakgrund och att det är denna grupp som sysslar med välfärdsbrott (som ju enligt källa hör till den grovt organiserade brottsligheten) OCH att alla invandrare som är knutna till ett kriminellt gäng inte sysslar med grov brottslighet. Eller hade du tänkt dig att det inom den grova organiserade brottsligheten finns en kriminalitet som inte är så grov utan att det finns någon distinktion mellan de två? Eller att vissa gängkriminella inte är kriminella?

Angående svårt att definiera så är "svårt" är inte detsamma som icke-existerade. Det finns både gråzoner och överlappningar mellan grov och inte grov brottslighet - både den organiserade och den icke-organiserade. Hur samhällsfarlig en viss typ av kriminalitet är hjälper till att definiera den som grov eller inte. Står i de delar av rapporten jag länkade till och som du verkar ha hoppat över att läsa eller bortser från.

Nu har du alldeles rört till det där uppe.

Jag har ingenstans sagt att alla dessa 76% sysslar med organiserad brottslighet. Jag har däremot påpekat det orimliga i att du påstår att ingen av dem gör det.

1. 76% av de gängkriminella har utländsk bakgrund.

2. Välfärdsbedrägerierna begås av kriminella grupper, av en viss ledarskribent benämnda "grov organiserad brottslighet" likväl som/synonymt med "grova gängkriminella" och "organiserade grovt kriminella aktörer".

3. BRÅ har i en rapport visat vilka grupper i Sverige som är att betrakta som "grov/organiserad brottslighet/gängkriminella/organiserade grovt kriminella aktörer".

Påstående 1, 2 och 3 är alla sanna och alla fristående från varandra. Det räcker egentligen med 2 och 3 för min poäng, men 1 var intressant att ta med eftersom du hävdade att det inte förhåll sig så. Det gör det alltså.

Ur detta kan man iaf förstå att de grupper som BRÅ visat står för den organiserade brottsligheten också är de som står för välfärdsbedrägerierna. Gillar man anekdotisk bevisföring kan man roa sig med att läsa om syrianska södertäljemaffian (klanbaserat nätverk enligt BRÅs definition) som stod för det största assistansbedrägeriet i svensk historia.

Hur som helst. Köper man inte att förortsgängen, de etniska grupperna eller de klanbaserade nätverken domineras av folk med utländsk bakgrund (Jönssonligan did it!) så måste man på ett övertygande sätt kunna argumentera för den saken, samtidigt som man på ett tillfredställande sätt förhåller sig till hur 76% av den totala gängkriminaliteten då kan bedrivs just av folk med utländsk bakgrund.

Vill man ägna sig åt sådana förklaringar ska man också ta i beaktande att regeringen främsta åtgärd för att stoppa de kriminella grupper som ägnar sig åt välfärdsbedrägerier är skärpa kontrollen av Migrationsverket och utfärdarna av identitetshandlingar.

Tjafset om grov eller inte organiserad brottslighet är totalt ovidkommande. Du hakade upp dig på en synonym av flera. Varken BRÅ, polisen eller Ekobrottsmyndigheten gör någon skillnad, de använder begreppen lite hipp som happ.

I texten du länkade (som alltså egentligen är ointressant för diskussionen) framgår också att inga fasta definitioner finns, och att samma grupp över tid kan flyta mellan de vaga gränser man försökt sätta upp.
  • Anonym (Det tror jag)
    oOOo oOOo skrev 2017-05-12 13:23:01 följande:

Du befinner dig på FL. Det du bevittnar är bara de sista dödryckningarna i en förlorad debatt

Så är det.
  • Anonym (Det tror jag)

Fortfarande inte släppt sargen ser jag. Futiliteten i den här diskussionen har varit uppenbar sen länge (googla "core beliefs and fact-resistance" och ta en lång funderare över ditt uppträdande), jag fortsätter enbart för att det kanske finns någon annan som läser.

Du fortsätter tjata om definitionen på grov organiserad brottslighet. Fattar du verkligen inte att det är helt irrelevant?

BRÅ har listat de kriminella nätverken aktiva i Sverige. Om du inte håller med om att MC-gäng och andra ligor och klaner med internationella förgreningar som ägnar sig åt t ex människosmuggling, trafficking eller beskyddarverksamhet är att betrakta som grov organiserad brotttslighet, så får du lämna exempel på grupper du anser gör det.

Så vilka är de nu, de grovt organiserade kriminella som inte stod med i BRÅs rapport? Du påstår ju att de finns så då vet du vilka de är (passa på att skicka källan till BRÅ och Ekobrottsmyndigheten också, du sitter uppenbarligen på information de missat).

• Anonym (Det tror jag)
    nihka skrev 2017-05-14 12:08:18 följande:

Det finns ingen anledning att bli sur över att dina inlägg försvinner. Ta det som en lärdom istället och gå vidare.

Jag väntar på att du ska belägga dina påståenden.

Eh? Mina inlägg försvinner inte, även om jag förstår att du önskar det. Jobbigt att bli överbevisad.

Jag har belagt mina påståenden. Du har inte belagt dina. Du kan inte, för du har inga fakta som stödjer dina åsikter, och du är ointresserad av att ta till dig hur världen faktiskt ser ut.

Det är en plågsam process, jag förstår det. Sök på core beliefs och faktaresistens så hittar du tröst. Ni är många i samma båt (även om allt fler lärt sig simma på sistone).
  • Anonym (Det tror jag)
    FDFMGA skrev 2017-05-14 13:08:58 följande:

Hm, jag har både segelbåt och är simkunnig.

Men det förekommer att man möter andra som försöker simma i sina båtar i tron att syndafloden är över dem.

Synd att somliga saknar sjövett och dessutom förmåga att se allt det vackra som finns på sjön i sin på jakt efter katastrofscenarier.

Hoppas du hittar en sjö utomlands där du kan få ro - för det var väl du och alla dina vänner som planerade för  utlandsflykt.

Jag delar sällan dina åsikter men jag uppskattar verkligen ditt bildspråk! Nästan poetiskt.

Mig kommer det inte gå någon nöd på. Tack.
  • Anonym (Det tror jag)
    nihka skrev 2017-05-14 23:29:14 följande:

Jag har egentligen inte påstått att någon har fel utan att de inte har belägg för sina påståenden. Och tills de kan visa belägg har jag sagt att jag utgår från att de har fel.

Jag har belägg. Postade upprepade gånger i tråden. Om du inte accepterar bevisen, så får du komma med motbevis. Hur kan det vara så svårt att begripa? Du sitter ju i diskussionstrådar här dygnet runt, har du inte snappat upp ens de mest grundläggande debattreglerna?
  • Anonym (Det tror jag)
    nihka skrev 2017-05-15 14:19:29 följande:

Utmärkt!. Då kan du äntligen posta dem. Visa att den grova organiserande brottsligheten och välfärdsbedrägerierna härrör just från invandrare bosatta i Sverige - de som "kommit tidigare och deras barn".

Tänk på att skilja på organiserad brottslighet och grov organiserad brottslighet - där den senare omfattar just välfärdsbedrägerierna.

Det är gjort. Se tillbaka en sida (du fyller ut med strunt).

Du skulle förklara hur det kommer sig att t ex södertäljemaffian och HA inte är GROV organiserad brottslighet. Gör det nu.

Jag kan faktiskt inte ta ansvar för att du inte förstår vad du läser eller att du ljuger.
  • Anonym (Det tror jag)
    nihka skrev 2017-05-16 09:48:34 följande:

Nej, jag frågar om dina belägg för att den grova organiserande brottsligheten - en del av den organiserade brottsligheten som bedöms vara grov och som är kopplad till internationella nätverk, och välfärdsbedrägerierna, som i sin tur hör till den grova organiserade brottsligheten härrör just från invandrare bosatta i Sverige - de som "kommit tidigare och deras barn". Du har inte visat några belägg för det.

Tills du har belagt dina påstående utgår jag från att du har fel. Det är den som påstår något som har bevisbördan inte den som ifrågasätter påståendet.

Dels gör BRÅ ingen skillnad på grov och organiserad brottslighet, eftersom inga vedertagna definitioner finns och eftersom det är SAMMA grupper som står för hela spektrat.

Dels användes den grova organiserade brottsligheten du klamrar dig fast vid, från Expressens ledare, som en synonym till organiserade grovt kriminella aktörer och grovt gängkriminella.

Allt detta har du fått förklarat för dig så många gånger att alla som läser vid det här laget förstår att felet är på användarsidan (förutom den där fancluben du pratar om att du har, förstås. Heja dig!).

Nu var det din tur. Du skulle precis förklara hur de av BRÅ fastställda grupperna inte är att betrakta som det du kallar grovt organiserade kriminella. Och så skulle du komma med några exempel på de extremt hemliga nätverk med internationella förgreningar (så hemliga tydligen att varken polisen, Ekobrottsmyndigheten eller BRÅ känner till dem!!) som faktiskt är det.

Den som underkänner ett framlagt bevis har att visa på vilka grunder underkännandet görs. Det enda du presterade stärkte min argumentation, inte din, och det räcker tyvärr inte med "jag förstår inte vad det står" eller "jag vill inte att det ska vara så". Du måste prestera något som talar för din sak. Begriper du verkligen inte det?
  • Anonym (Det tror jag)
    nihka skrev 2017-05-17 10:27:33 följande:

Jo, det görs skillnad på organiserad brottslighet och grov organiserad brottslighet och du har presenterats med en hel myndighetsrapport i ämnet.

Tänkte du sluta låtsas snart eller?

.....

För ett par år sedan kom BRÅ med rapporten "Bekämpning av organiserad brottslighet - En utvärdering av den myndighets- gemensamma satsningen mot grov organiserad brottslighet".

Intressant titel va?

I rapporten har de gått igenom den gemensamma satsning mot grov/organiserad brottslighet som Rikspolisstyrelsen tillsammans med Åklagarmyndigheten, Ekobrottsmyndigheten, Skatteverket, Säkerhetspolisen, Kriminalvården, Kronofogdemyndigheten, Kustbevakningen och Tullverket ägnat år åt.

Som bakgrund kan man i ett stycke bland mycket annat läsa följande:

"Därför började begreppet grov och organiserad brottslighet att användas för att beteckna två olika men närliggande brottsområden av allvarlig natur. Med tiden försvann det lilla ordet och. I stället blev det grov organiserad brottslighet. I praktiken innebär det alla former av relativt allvarlig brottslighet som sker i organiserade former (gäng, nätverk). Grov organiserad brottslighet har också blivit en beteckning på gängmiljön, även om de inblandade personerna inte kan bindas vid brott eller allvarlig brottslighet."

Därtill kan läggas att begreppen "organiserad brottslighet" och "grov organiserad brottslighet" används omväxlande och synonymt, genomgående under nästan 200 sidor.

Så. Nu har jag lagt tid på att förklara något som redan från början var uppenbart (och irrelevant) - det har hela tiden varit självklart att BRÅs grupper omfattar dem som ägnar sig åt grov organiserad brottslighet.

Samma grupper som alltså domineras av första och framför allt andra generationens invandrare.

Samma grupper som står för den signifikanta delen av välfärdsbedrägerierna.
  • Anonym (Det tror jag)

Har för länge sedan tappat intresse eftersom det är som att tala med en vägg, men iaf:

Förstod du inte poängen med studien jag gav dig? Jag visade att BRÅ inte gör någon skillnad på begreppen grov/organiserad brottslighet, vilket innebär (om man inte redan förstått det) att i deras rapport angående just den grova/organiserade brottsligheten från hösten 2016 görs ingen skillnad (det ser man också snabbt vid ett besök på deras hemsida att de fortfarande inte gör). Vad polisen nu FÖRSÖKER definiera på sitt håll har inte haft någon impact på den lägesframställningen.

Men som sagt: det begrep man också genom att läsa den. De grupper som beskrevs är de grupper som står för den grova/organiserade brottsligheten. Förortsbaserade gäng, etniska nätverk och klanbaserade nätverk. Hade man läst den rapporten hade man även sett en beskrivning av vad de ägnar sig åt; aktiviter helt i enlighet med polisens definition i det citerade stycket ovan.

Precis som jag sagt hela tiden. Och du har FORTFARANDE inte förklarat hur t ex HA och södertäljemaffian inte är att anse som grov organiserad brottslighet, eller kunnat ge exempel på grupper du anser ägnar sig åt sådan. Ej heller har du på något sätt tagit till dig att "grov organiserad brottslighet" användes synonymt med "organiserade kriminella aktörer" och "grovt gängkriminella".

Jag inser varför, förstås. Men anledningen till att du ändå fortsätter tjafsa är outgrundlig.

• Anonym (Det tror jag)

Du lägger ner alltså. Klokt.

Svar på tråden Kommer det bli krig i Sverige snart?