Inlägg från: Anonym (Det tror jag) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Det tror jag)

Kommer det bli krig i Sverige snart?

Anonym (LOL) skrev 2017-05-01 21:22:12 följande:

Det är alltså dina privata åsikter. Men OK då vet vi det. 

Klart du inte vill berätta, för då kan någon ju kolla upp landet ifråga och överbevisa dig.

Men vad är det du inte förstår..

Min åsikter är mina privata åsikter ja, precis som dina åsikter är dina privata dito. Att det skulle förhålla sig på annat sätt torde vara tämligen ovanligt (även de som gärna kopierar andras åsikter för att får vara med i gänget brukar intala sig att de delar dem).

MINA åsikter om hur det kommer gå för Sverige baseras på en sammanvägning av läget just nu i kombination med olika prognoser - ekonomiska, från sjukvården, från polisen, från socialtjänsten, från Migrationsverket etc. Dina begriper jag mig inte på, kanske mest för att du inte ens försökt motivera dem (det är ju förstås svårt att förklara sånt man inte förstår själv, men i vissa gäng får du vara med än så länge, hurra!).

Resen fick mig att skratta faktiskt, tack. Vad ska du "kolla upp" och "överbevisa" mig om, och vilken bäring överhuvudtaget skulle dina efterforskningar om ett annat land ha på läget i Sverige. Jag flyttar för det första FRÅN mer än TILL, och när kurvorna pekar åt fel håll för Sverige så förstår du ju förhoppningsvis att det är samma land över tid som plottas på y-axeln..

Men ok, för argumentationens skull säger vi Japan. Kolla upp det landet och "överbevisa" mig nu. Haha.
  • Anonym (Det tror jag)
    Johan75 skrev 2017-05-02 09:49:04 följande:

Eller, jag ska rätta mig där. Du representerar inte riktigt någon av ytterligheterna. Det finns gradskillnader där ute på kanterna också.

Befinner sig Per Gudmundson på en ytterkant? Tino Sanandaji? Representerar man en ytterlighet när man förstår att läsa offentlig statistik och lägga ihop de olika delarna till en helhet?

Vad tror du kommer hända de närmsta tio åren?

Själv delar jag Gudmundsons funderingar nedan:

www.svd.se/hur-ska-det-ga-for-nasta-miljon
  • Anonym (Det tror jag)
    Anonym (LOL) skrev 2017-05-02 18:08:19 följande:

Att så gott som alla västländer är bättre än Sverige är dina åsikter. Det är alltså inte fakta.

Att du skulle flytta till Japan finns inte på kartan. Och var det förresten inte du som sade att vi skulle hålla oss till Europa när vi jämför olika länder? Nu måste du gå utanför Europa för att hitta ett land som kan mäta sig med Sverige. Ridå!

Det har genomgående varit MIN ÅSIKT ja, vilket framgått hela tiden, att i princip alla andra västländer har bättre förutsättningar än Sverige som det ser ut nu. VÄSTländer. Jag har aldrig sagt ett ord om Europa (men på tal om Europa ser det dystert ut för Frankrike och Tyskland också).

Jag vågar nu inte riktigt utgå från att du vet vad som avses med västländer, så: generellt talar man då om demokratiska marknadsliberala rättsstater. Ofta med kristen/europeisk kulturgeografisk referens men bredare inkluderas även t ex Japan, Singapore, Sydkorea etc.

Det känns helt otroligt att behöva förklara detta för en vuxen (?) människa, men en jämförelse mellan hur "bra" länder är innehåller ofrånkomligen ett stort mått av subjektivitet. Vad man tycker är bäst beror på vad man tycker är viktigast. Trygghet? Utbildning? Orörd natur? Enorma städer?

I ett halvkasst försök till objektivitet gör FN sina world happiness-mätningar, där de tittar på socialförsäkringar, ekonomi, hälsa, generositet och personlig frihet bland annat. Där placerade sig Sverige på en delad niondeplats senast (perioden 2014-2016), sämst i Norden och sämre än vid senaste mätningen, men bättre än många andra västländer. De senaste årens politik har inte hunnit få genomslag i dessa mätningar.

Själv är jag mer intresserad av prognoser än retrospektiva skattningar. Jag vill leva i ett samhälle utan grav polarisering, där barnen når kunskapsmålen i skolan och där våld inte är vardagsmat. Med en fungerande sjukvård och ett fungerande polisväsende. Utan att få andras religiositet nedtryckt i halsen.

Sverige kommer inte vara det landet om ett par år. Därför sticker jag nu.
  • Anonym (Det tror jag)
    Anonym (LOL) skrev 2017-05-02 18:14:58 följande:

Rättelse. Japan kan inte mäta sig med Sverige. De har en krympande ekonomi och en krympande befolkning. Ingen bra kombo.

??

Japan är världens tredje största ekonomi.

Sveriges befolkning växer genom lågutbildad invandring från kulturer med radikalt annan syn på bl a demokrati, mänskliga rättigheter och personlig frihet än vi har i väst. Den ekonomiska effekten kommer bli.. påtaglig. Övriga effekter, tja. Bor du i Rosengård? Varför inte?

Dessutom: jag (och många med mig) anser inte oändlig tillväxt i en värld med ändliga resurser vara något positivt. Svenska politiker vill se en befolkningstillväxt eftersom pensionssystemet är ett pyramidspel och det blir jobbigt att motivera de extremhöga skatterna när man sen rånar folk på pensionen. Fast iofs, numera är folk så dumma att de inte fattar att de kommer bli rånade, och dagens pensionärer ska ju bara hålla tyst och dö (vilket man så gärna underlättar genom att prioritera annat framför vård och äldreomsorg).
  • Anonym (Det tror jag)
    Anonym (Cat+Fish) skrev 2017-05-03 09:17:44 följande:

Om jag läste den senaste rapporten rätt hamnade Japan långt ner på det indexet, betydligt längre ner än Sverige. Dessutom är det min (erkänt ringa) erfarenhet att det verkar vara svårt att helt bli accepterad som utlänning i det Japanska samhället.

Men det var egentligen inte det jag vill kommentera, eftersom vad som gör en människa lycklig är individuellt och behöver inte bero på samhällsskicket eller dess stadium av "förfall".

Jag är också mest intresserad av prognoser och jag ser tecken på uppluckring av samhällsinstitutioner och en stor undfallenhet (av naturliga skäl) hos svenska myndigheter (underbemanning, överbelastning och underbetalning).

Det jag ser som ett worst case scenario är en radikal omfördelning av samhällets resurser, och särskilt om vi och andra länder börjar sluta oss mot omvärlden. Tror du inte det i så fall kan bli svårt för dig att flytta till något annat land (jag förutsätter att du inte har dubbla medborgarskap, vilket ändrar saken)? Dvs om populisterna i Europa får framgång kommer det bli mycket svårare för de svenskar som vill flytta ifrån "kollapsen" att göra det?

Jag håller med dig om det du säger (med vissa reservationer för Japan, men det kan vi lämna därhän). Du väljer att kalla det radikal omfördelning av resurser; jag ser det som ett sönderfall, en degeneration. Det är inte för egen del jag är mest orolig. Jag vill inte att mina barn ska växa upp i det som kommer (och märk väl att jag då varken tror på krig som i väpnad konflikt eller upprättandet av ett kalifat här).

Jo, tror absolut det kommer bli svårare att flytta. Mycket svårare. Redan i år faktiskt, en del västländer (med betydligt klokare migrationspolitik än Sverige) har till och med börjat strypa inflödet av arbetskraft.

Det är därför vi flyttar nu i år, allt är ordnat.
  • Anonym (Det tror jag)
    Tom Araya skrev 2017-05-06 20:07:05 följande:

Fast det är ju inte enskilda händelser, utan snarlika och återkommande.

Egentligen är det skitsamma...det kanske inte är kollaps, men när det är det så kommer vi ändå inte att veta det och när vissa börjar ana så kommer andra ändå att förneka.

Precis så.

I Expressen i går beskrevs läget i flera av Sveriges södra kommuner nu som kritiskt, i spåren av den massiva invandringen under 2015. Att det var just de södra kommunerna beror dels på Malmö, dit många tar sig för att få bo i vad en glad irakisk kvinna i en tv-intervju för några år sedan kallade "lilla Baghdad", och dels på att nyheten kom från tidningen Sydsvenskan som gjort en sammanställning.

Kommunerna klarar iaf inte sina uppdrag. Mer om det här:

www.expressen.se/kvallsposten/kritiskt-i-kommunerna-efter-flyktingstrommen/

På förstaplats i Sydsvenskan i dag var dock inte de kommunala kriserna, utan faktumet att Malmö nu betalar ut en miljard/år i socialbidrag. En miljard.

Just Expressen tog förresten också precis på ledarplats upp de utbredda och systematiska välfärdsbedrägerierna, där grov organiserad brottslighet står bakom en stor del. Enorma problem med att register inte samkörs och tillåter flera olika identiteter för våra kära nytillskott. Falska identiteter, falska arbetstillstånd, falska adresser.. Attackerna på välfärdssystemen växer och är systemhotande, konstaterades i ledaren. Löfvens utredare föreslår samkörning mellan Migrationsverket och övriga myndigheter. För lite, för sent förstås.

Samtidigt slopar regeringen gränskontrollerna (utan att meddela polisen innan). Och smuggeltrafiken över Medelhavet slår nya rekord dagligen.

Neeejdå, ingen kris, ingen hotande kollaps.
  • Anonym (Det tror jag)
    nihka skrev 2017-05-07 15:36:32 följande:

Sverige har 290 kommuner och att påstå att "kommunerna klarar iaf inte sina uppdrag" när en undersökning pekar ut att läget är kritiskt i 10 kommuner utgör varken en kollaps eller hotande kollaps av Sverige. Sedan har du inga källor till någon av dina andra påståenden.

Bidragsbedrägerier skulle alltså vara särskilt kopplat till "våra kära nyanlända". Källa på det?

Ja Sverige har 290 kommuner. Artikeln i SYDsvenskan tog upp läget i kommunerna i södra Sverige - som nu alltså är kritiskt på grund av den höga invandringen. Vilket var vad jag skrev.

Hur det står till i norra Sverige har just Sydsvenskan inte fördjupat sig i, men där gick det också ordentligt back redan innan (precis som för Malmö). Kommunalskatter höjs över hela landet trots bidragen, vilket är en indikator.

Källor. Källa till att det finns en ledare i Expressen? Gå in på Expressen, titta under ledare. Samma sak för Sydsvenskan.

Om du inte förstår det här med källor, så ska jag hjälpa dig: ifall källan är svår att hitta (t ex en paragraf i en 500-sidorslunta från SCB) eller om påståendet är otroligt (t ex att aliens byggde pyramiderna eller asylinvandring är ekonomisk lönsam) så krävs i en seriös diskussion en källhänvisning; om inte annat är det en trevlig gest.

Om möjligt bör man undvika att spamma sönder en diskussion med lättåtkomliga länkar till kvällstidningarna, eller ännu värre - screenshots från dem.

Men eftersom jag är vänlig och du tycker det är svårt att titta i tidningen, så ger jag dig ändå en länk till Expressens ledare, varsågod:

www.expressen.se/ledare/valfarden-goder-den-grova-brottsligheten/

Citat från denna ledare, som kanske kan skingra dimmorna angående din sista mening ovan:

"Regeringen Reinfeldt gjorde i själva verket livet lekande lätt för kriminella genom sina inkompetent genomförda reformer och avregleringar. Som konsekvens fick vi etableringslotsar som ägnade sig åt människohandel, assistansfusk, rot-och-rutavdragsfusk, fusk med arbetstillstånd - till tonerna av många miljarder förlupna kronor."

"Migration och globalisering tillför bedrägerierna nya, oförutsedda dimensioner."

"Falska identiteter och intyg, falska anställningar och adresser används för att mjölka välfärdssystemen."

"Utredningen föreslår också att myndigheter som Migrationsverket, Skatteverket, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen får lättare åtkomst till varandras uppgifter. Det är absolut nödvändigt."

"För att komma åt problemet med flera identiteter vill utredaren minska antalet utfärdare av id-handlingar. Det är självklart: den svenska id-djungeln är ett skämt. Betydligt bättre ordning på folkbokföringen krävs också."

"Attackerna på välfärdssystemen växer och är systemhotande."
  • Anonym (Det tror jag)
    nihka skrev 2017-05-08 15:37:36 följande:

Nej, det står inget i din källa om att det skulle röra sig om några fler kommuner än dem de tar upp. Om du läser in att så är fallet och vill hävda det får du ange en källa som backar upp ditt påstående. Annars är det bara löst tyckande.

Oj, vad mycket text för att tala om att du inte har några som helt belägg för dina övriga påståenden, exempelvis att bidragsfusk skulle vara särskilt knutit till vad du kallar för "våra kära nyanlända". Finns inget belägg för det i din källa. Där pratar man om den "grova organiserade brottsligheten".

Hade du någon källa för det påståendet eller inte?

Jag tog bort alla syrligheter. Mycket snyggare. Eller hur!

Är det så svårt att läsa vad som står? Jag tog upp en artikel i Sydsvenskan/Expressen som i sin tur beskriver det krisartade läget i södra Sverige. Inget annat.

Hur det ser ut i norra Sverige har Sydsvenskan som sagt inte fördjupat sig i.

Nu har vi ju dock tidigare i tråden konstaterat att kommunalskatterna på flera håll successivt höjs trots statsbidrag (och ökande intäkter från redan höjda skatter), och att så fort staten slutar med kommunalbidragen (som bl a finansieras via sänkta gränser för statlig skatt - dvs mer skatt från de som arbetar) ser det väldigt illa ut generellt, så du kanske kan släppa tugget om kommunerna. Eller sitter du kanske på en KÄLLA till att den lysande framtid är kommunernas? Några hemliga prognoser som visar på guldregn och mjölksjöar? Vad har du att säga om krisen i södra Sverige?

Bidragsfusk (och mycket annan grov brottslighet, förstås) är starkt kopplat till organiserad brottslighet. Organiserad brottslighet domineras av invandrare. Du måste ju vara medveten om detta - det är ett allmänt känt faktum - så jag förstår inte varför du tjafsar.

Förutom att det fanns belägg för det i min tidigare "källa" (Expressens ledare), så kan du ju roa dig med den välciterade BRÅ-rapporten (från 2006, det blev så jobbigt att bortförklara 5 gångers överrepresentation för invandrare avseende våldsbrott att regeringen förbjöd en uppföljare), eller BRÅs lite färskare rapport om organiserad brottslighet (www.bra.se/bra/publikationer/arkiv/publikationer/2016-08-23-kriminella-natverk-och-grupperingar.html).

Alternativt så läser du här (språket i rapporterna är ganska akademiskt så i just det här fallet kanske kvällstidningslänkar faktiskt är det bästa):

www.expressen.se/nyheter/sprickan-om-invandrare-och-brottsligheten/

?Utrikes födda (utgör) 53 procent av dem med långa fängelsestraff, 54 procent av de arbetslösa och mottar 60 procent av de utbetalda socialbidragen. 71 procent av Sveriges barnfattigdom finns bland hushåll med utländsk bakgrund, medan 76 procent av medlemmarna i kriminella gäng har invandrarbakgrund."

Till allt ovan kan vi lägga en situation där de första dagarna efter id-kontrollernas avskaffande redan en visat en kraftig ökning av nya asylsökande, samtidigt som polisen spår att ytterligare tiotusentals med avslag på sin ansökan kommer stanna illegalt i landet de närmaste åren (och försörja sig på kriminalitet i ett växande skuggsamhälle).
  • Anonym (Det tror jag)
    nihka skrev 2017-05-09 08:37:47 följande:

Jo, det är så du tolkar saken. Jag har förstått det.

Klart det finns nyanlända som försöker fuska och också de som lyckas med det, men att den "grova brottsligheten" som man säger står bakom merparten av bidragsfusket särskilt skulle komma av "våra kära nytillskott" - så kallar du de som kom med flyktingvågen 2015 (?) -  är ju något du fantiserat ihop.

Du är kraftigt ute och slirar när du försöker göra en koppling mellan flyktingar och grov organiserad brottslighet. Du har inga som helst belägg. Noll.

Jag fortsätter att ta bort alla syrligheter och dessutom det som är ovidkommande för ditt påstående.

Sedan förstår jag inte varför du upprepade gånger påtalar din brist på akademiskt utbildning. Det hör ju inte hit.

Fascinerande. Du censurerar varenda inlägg du citerar och klipper ut de delar som blir besvärande för dig, istället för att bemöta fakta. Tycker du att det är produktivt? Varför diskuterar du ens här?

Sätta händerna för öronen, knipa ihop ögonen och skrika lalala hjälper tyvärr inte mot verkligheten. Du kan inte ändra sakers tillstånd genom att ändra i texter på ett nätforum.

I övrigt har jag aldrig påstått att det är massinvandringen år 2015 som står för den grova organiserade brottsligheten - det gör de som kommit tidigare och deras barn, Sverige har en lång tradition av hög invandring och usel integration. Du kan sluta lägga ord i min mun, särskilt som det är lätt att gå tillbaka och läsa vad som faktiskt står.

Det höga inflödet år 2015 har däremot utlöst den akuta krisen i de södra kommunerna och förvärrat situationen inom vården (en ledare i Aftonbladet tog förresten upp "kollapsen i vården" precis, apropå din besatthet av ordet kollaps), på bostadsmarknaden och på socialkontoren, men har ännu inte i någon högre utsträckning hunnit påverka brottsstatistiken (mer än en och annan våldtäkt och några överfall och mord förstås).
  • Anonym (Det tror jag)
    nihka skrev 2017-05-09 09:41:51 följande:

Jag fortsätter att ta bort syrligheter och ovidkommande saker.

Hoppsan det blev inget kvar. Fascinerande.

När du uttrycker dig i termer av "våra kära nytillskott" i samma inlägg som du tar upp flyktingvågen 2015 utgår iaf jag ifrån att du med nytillskott menar nytillskott och inte invandrare generellt som kom för tre, två och en generationer sedan och deras barn.

Kanske skulle lite språklig stringens från din sida avhjälpa framtida missförstånd.

Har du någon källa till att den grova organiserande brottsligheten och bidragsfusket härrör just från invandrare bosatta i Sverige - de som "kommit tidigare och deras barn"?

Nä, det är andra som är besatta av att använda ordet "kollaps". Jag tycker inte man ska överanvända/missbruka det.

Och när tänkte du börja diskutera i en civil ton?

Det framgick tydligt för den som läste texten att två (till och med tre) separata saker diskuterades där, och ett flertal stycken skiljde de två ting du inte kan hålla isär åt.

Eftersom du aldrig egentligen svarar på något skrivs, utan ägnar dig åt idel trams och raljerande, så har jag varit väldigt noggrann med att förklara saker för dig. Du kanske inte förstår, helt enkelt, och därför inte kan svara? Jag vill ju inte tro att någon sitter dagarna i ända och medvetet missförstår och kverulerar, bara för att hindra all form av seriös diskussion.

Källor har du fått flera stycken till just det. Försök läsa texterna. Du klarar det!

Ja, ordet kollaps dyker upp frekvent numera, i media och diverse offentliga diskussioner. Lite synd faktiskt, för det är ännu inte någon fulminant kollaps, bara en begynnande - och vilket ord ska man använda sen. Språket utarmas när det går inflation i värdeladdade ord. Som kollaps. Eller rasist. Eller högerpopulist.
Svar på tråden Kommer det bli krig i Sverige snart?