nihka skrev 2017-05-07 15:36:32 följande:
Sverige har 290 kommuner och att påstå att "kommunerna klarar iaf inte sina uppdrag" när en undersökning pekar ut att läget är kritiskt i 10 kommuner utgör varken en kollaps eller hotande kollaps av Sverige. Sedan har du inga källor till någon av dina andra påståenden.
Bidragsbedrägerier skulle alltså vara särskilt kopplat till "våra kära nyanlända". Källa på det?
Ja Sverige har 290 kommuner. Artikeln i SYDsvenskan tog upp läget i kommunerna i södra Sverige - som nu alltså är kritiskt på grund av den höga invandringen. Vilket var vad jag skrev.
Hur det står till i norra Sverige har just Sydsvenskan inte fördjupat sig i, men där gick det också ordentligt back redan innan (precis som för Malmö). Kommunalskatter höjs över hela landet trots bidragen, vilket är en indikator.
Källor. Källa till att det finns en ledare i Expressen? Gå in på Expressen, titta under ledare. Samma sak för Sydsvenskan.
Om du inte förstår det här med källor, så ska jag hjälpa dig: ifall källan är svår att hitta (t ex en paragraf i en 500-sidorslunta från SCB) eller om påståendet är otroligt (t ex att aliens byggde pyramiderna eller asylinvandring är ekonomisk lönsam) så krävs i en seriös diskussion en källhänvisning; om inte annat är det en trevlig gest.
Om möjligt bör man undvika att spamma sönder en diskussion med lättåtkomliga länkar till kvällstidningarna, eller ännu värre - screenshots från dem.
Men eftersom jag är vänlig och du tycker det är svårt att titta i tidningen, så ger jag dig ändå en länk till Expressens ledare, varsågod:
www.expressen.se/ledare/valfarden-goder-den-grova-brottsligheten/
Citat från denna ledare, som kanske kan skingra dimmorna angående din sista mening ovan:
"Regeringen Reinfeldt gjorde i själva verket livet lekande lätt för kriminella genom sina inkompetent genomförda reformer och avregleringar. Som konsekvens fick vi etableringslotsar som ägnade sig åt människohandel, assistansfusk, rot-och-rutavdragsfusk, fusk med arbetstillstånd - till tonerna av många miljarder förlupna kronor."
"Migration och globalisering tillför bedrägerierna nya, oförutsedda dimensioner."
"Falska identiteter och intyg, falska anställningar och adresser används för att mjölka välfärdssystemen."
"Utredningen föreslår också att myndigheter som Migrationsverket, Skatteverket, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen får lättare åtkomst till varandras uppgifter. Det är absolut nödvändigt."
"För att komma åt problemet med flera identiteter vill utredaren minska antalet utfärdare av id-handlingar. Det är självklart: den svenska id-djungeln är ett skämt. Betydligt bättre ordning på folkbokföringen krävs också."
"Attackerna på välfärdssystemen växer och är systemhotande."