Inlägg från: Anonym (Det tror jag) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Det tror jag)

Kommer det bli krig i Sverige snart?

Svensksommar83 skrev 2017-04-28 11:26:01 följande:

Jag känner mig rädd och orolig över allt som hänt på sistone (terrordåd etc) och vi har mycket IS- krigare etc. I Sverige idag och alla bilbränder, hot och våld mot polisen etc. Ja ni vet. Nu bor jag i en relativt lugn ort i mellersta Sverige men jag undviker stora städer och jag oroar mig för framtiden och för mina barn, min familj. Tänker ibland att jag inte ska skaffa fler barn ifall det blir krig och att det är svårare då om man har för många att skydda liksom. Samma med husdjur, byta bostad etc. Kanske inte ens någon idé att äga för mycket (vill ju bo på landet och ha liten gård) ifall man tvingas fly, lämna landet. Har hört många säga att det bara är en tidsfråga innan "skiten träffar fläkten" eller det "smäller här med". Jag är fullt allvarlig, jag är inte högerextrem eller så (men absolut inte kommunist) jag är realist och jag är förälder och jag är inte blind.... Så vad tror ni? Kan man chilia lite eller är rädslan befogad?

Tror det kommer gå riktigt illa för Sverige inom en snar framtid. Sjukvård, skola och rättsväsendet kollapsar nu sakta, som en genomrötad gammal stuga sjunker ihop. Samtidigt lever allt fler (både i antal och andel) på bidrag medan skatterna höjs kraftigt för dem som trots allt arbetar. Samhället blir allt otryggare och polariseringen på väg åt det extrema hållet. Sammanhållningen är borta.

Flykten av högutbildad svenskfödd och utländsk arbetskraft har redan inletts. Så fort en allmän medvetenhet om att det ligger till så har spritts kommer det eskalera snabbt.

Själv lämnar jag snart landet med min familj, till hösten kommer en annan nära anhörig med familj efter. Vi är alla svenskfödda och högutbildade, jobbar inom ett område där det råder stor brist på arbetskraft både i Sverige och internationellt. Personligen tror jag inte på snar öppen/väpnat konflikt, men vill inte utsätta mina barn för usla skolor, våld, hot, tillmälen och övergrepp i ett land utan framtid.
  • Anonym (Det tror jag)
    KillBill skrev 2017-04-29 13:11:29 följande:

I och med att en nära anhörig blev svårt sjuk så har jag mött den svenska sjukvården på nära håll och jag kan säga att den vård jag som fick se var helt fantastisk och det är inte svårt att förstå varför svensk sjukvård rankas som en av de bästa i världen.  Jag har också barn som går i grundskolan och jag tycker att skolan är bättre idag än när jag gick i skolan på 70-talet.

Vad är det för skatter som har höjts så kraftigt? Läste du förresten om amerikanen som tidigare i veckan berättade att han älskade det svenska skattesystemet?  www.vox.com/2016/4/8/11380356/swedish-taxes-love

Jag tycker att det är helt rätt att ni flyttar från Sverige när ni inte trivs. Får jag fråga i vart ni ska flytta?

Så bra att just du haft tur då - medan svenska skolan har rasat som en sten internationellt (har du helt missat PISA?) och svensk vård nyligen placerade sig näst sist i en jämförelse mellan västländer när det kommer till patientnöjdhet och tillgänglighet. Vi har Europas längsta vårdköer. Än så länge hålls kvaliteten uppe för urakuta tillstånd men det är tyvärr bara en tidsfråga innan det inte går längre.

Har du öppnat en tidning senaste året kan du ju inte heller missat att skatterna höjs ständigt. Trots statliga miljardbidrag höjs kommunalskatten i 30-40 kommuner nu, och fler lär det bli. Samtidigt åker allt fler löntagare på att betala statlig skatt. Bara för att ta de mest uppenbara privatekonomiska exemplen. Runt 4 miljardregn i skattehöjningar förra året och 5 i år.

Märker att du lät bli att kommentera det ökande våldet och polariseringen. Upploppsstämning i förorterna, skjutningar på daglig basis, allt grövre gängkriminalitet, parallella samhällen med illegala invandrare, växande könssegregering och religiös-etniska enklaver.

Lägg ihop allt ovan. Världens bästa land?

Vi flyttar till ett land med framtidsutsikter.
  • Anonym (Det tror jag)

Såg precis en artikel i tidningen: polischefen på operativa enheten tycker att alla arbetsplatser, affärer, skolor och förskolor ska ha inplastade listor över hur folk ska agera vid nästa islamistiska terrordåd.

Läste för övrigt också en krönika förra veckan där det återigen nämndes att såväl Danmark som Norge överväger att införa gränskontroller mot Sverige - de vill inte ha våra nysvenska kriminella och terrorister nämligen.

Världens bästa land.

• Anonym (Det tror jag)

I senaste PISA planade raset ut (sammantaget), men någon nämnvärd återhämtning har definitivt inte skett. Inget land har någonsin tidigare fallit så snabbt som Sverige. I takt med att allt fler av de barn och "barn" som anlänt de senaste åren kommer ut i skolorna väntar ytterligare fall.

SKL har mätt kvaliteten på sitt eget arbete, med parametrar de själva valt. Wow. Men som sagt: urakuta tillstånd kan svensk sjukvård fortfarande hantera (tack vare personal som utför stordåd varenda arbetspass). Vi har dock fortfarande Europas längsta vårdköer och mycket låg patientnöjdhet. Och värre kommer det bli.

Din graf visar att skattetrycket ökar igen ja. Det var det jag sa. Läs gärna vidare på ekonomifakta, mycket nyttigt där.

• Anonym (Det tror jag)
    KillBill skrev 2017-04-29 14:40:45 följande:

Jojo..

Men begriper du inte när länkarna du spammar ger mig rätt?

Spelar för övrigt ingen roll hur många aftonbladetrubriker du trycker upp i ansiktet på folk. Det är inte suicidala Aspergerindivider i darth vader-kläder som är ett hot mot samhället. Inte heller knivbeväpnade asylsökande slaktare på Ikea hotar samhällsbygget (så länge de inte blir för vanliga).

Övertygade terrorister som hatar allt vi är och står för i väst och medvetet siktar på slumpvisa barn och kvinnor däremot.
  • Anonym (Det tror jag)
    KillBill skrev 2017-04-29 14:51:35 följande:

Sorry, länder som Danmark, Frankrike, Belgien, Finland och Österrike har alltså HÖGRE skattetryck som Sverige. Skulle det stå.. 

Högre skattetryck relaterat till BNP ja. Sverige har sedan högst marginalskatter och högst löneskatt (populärt men felaktigt benämnd arbetsgivaravgift).

Det var heller inte detta jag ämnade diskutera: jag påpekade att skatterna ökar. Det gör de.

Du daskar upp en massa skrikiga länkar men förstår inte vad du läser (eller så stavar du dig endast genom rubrikerna). Det som inte passar din världsbild bortser du sen bara från och lämnar obesvarat. Varför?
  • Anonym (Det tror jag)
    Johan75 skrev 2017-04-29 15:06:19 följande:

Fast i ärlighetens namn, det gör väl du också i viss mån? 

Ge ett exempel.
  • Anonym (Det tror jag)
    KillBill skrev 2017-04-29 15:11:40 följande:

Precis, och jag svarar med samma mynt

Nej, du svarar med screenshots från Aftonbladet, på rubriker till artiklar du uppenbarligen inte ens läst. Pinsamt.
  • Anonym (Det tror jag)
    KillBill skrev 2017-04-29 15:18:46 följande:

Sverige har 290 kommuner och om du tar till dig hela texten så ser du att kommunalskatten totalt sett ökat  med hela 0,02% . Tjänar du 200 000 kr så innebär detta alltså en skatteökning på 40 kr om året..

Du förstår fortfarande inte vad jag säger. Kommunalskatten höjs alltså trots de statliga bidragen. Det är illa. Det är en indikator på att kostnaderna har spårat ordentligt.

statskoll.se/nyheter/hot-om-2-kr-hojd-kommunalskatt/

Läs det där och ta i så det knakar riktigt och försök föreställa dig hur det ser ut om ett par år.
  • Anonym (Det tror jag)
    KillBill skrev 2017-04-29 17:59:28 följande:

Du länkar till en 1 år gammal nyhet? Som visade sig inte stämma?

Vi vet ju nu att många kommuner lämnade stora överskott 2016 och att det inte blev några skattehöjningar på 2 kr för 2017..

det inte blev någon skattehöjning på

Läser du ingenting, varken länkarna du får eller de själv bidrar med?

Kommunalskatten höjdes i 63 kommuner under 2016, samtidigt som massiva bidrag från staten kom till. Kommunerna presterade alltså bra resultat tack vare en kombination av statsbidrag och ökade skatteintäkter. Skattehöjningar på 2 kr var vad man räknade med skulle krävas för att kommunerna skulle klara att bära sina egna kostnader, dvs UTAN bidrag från staten. Herregud!

Hur tror du de statliga bidragen till kommunerna finansieras? Regnar det ner tiotals miljarder från himlen?
Svar på tråden Kommer det bli krig i Sverige snart?