Kommer det bli krig i Sverige snart?
Jag känner mig rädd och orolig över allt som hänt på sistone (terrordåd etc) och vi har mycket IS- krigare etc. I Sverige idag och alla bilbränder, hot och våld mot polisen etc. Ja ni vet. Nu bor jag i en relativt lugn ort i mellersta Sverige men jag undviker stora städer och jag oroar mig för framtiden och för mina barn, min familj. Tänker ibland att jag inte ska skaffa fler barn ifall det blir krig och att det är svårare då om man har för många att skydda liksom. Samma med husdjur, byta bostad etc. Kanske inte ens någon idé att äga för mycket (vill ju bo på landet och ha liten gård) ifall man tvingas fly, lämna landet. Har hört många säga att det bara är en tidsfråga innan "skiten träffar fläkten" eller det "smäller här med". Jag är fullt allvarlig, jag är inte högerextrem eller så (men absolut inte kommunist) jag är realist och jag är förälder och jag är inte blind.... Så vad tror ni? Kan man chilia lite eller är rädslan befogad?
Flykten av högutbildad svenskfödd och utländsk arbetskraft har redan inletts. Så fort en allmän medvetenhet om att det ligger till så har spritts kommer det eskalera snabbt.
Själv lämnar jag snart landet med min familj, till hösten kommer en annan nära anhörig med familj efter. Vi är alla svenskfödda och högutbildade, jobbar inom ett område där det råder stor brist på arbetskraft både i Sverige och internationellt. Personligen tror jag inte på snar öppen/väpnat konflikt, men vill inte utsätta mina barn för usla skolor, våld, hot, tillmälen och övergrepp i ett land utan framtid.