Inlägg från: Anonym (Det tror jag) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Det tror jag)

Kommer det bli krig i Sverige snart?

nihka skrev 2017-05-09 09:57:34 följande:

Här är en myndighetsgemensam lägesbild om grov organiserad brottslighet 2016-2017. Är det härifrån du har dragit slutsatsen att bidragsfuskarna (till största delen) är invandrare?polisen.se/Global/www%20och%20Intrapolis/Organiserad%20brottslighet/Myndigheter-i-samverkan-2016-2017-Nuc-GOB.pdf

Nej, det faktumet framgår i de texter från bland annat BRÅ jag gav dig tidigare. Texten du hänvisar till emotsäger inte heller detta, tvärtom.

Läser du inte ens det du själv länkar till?
  • Anonym (Det tror jag)
    nihka skrev 2017-05-09 22:33:39 följande:

Vad bra att du förstår vad du skriver och att du är på det klara med vad du menar med "våra kära nytillskott" och att det kan handla om personer flera generationer bakåt. Vad bra att du tycker du är tydlig. Och med din utökande definition på vad som är nytt förstår jag varför du kommer dragandes med en 11 år gammal BRÅ-rapport som stöd för vad som händer med bidrag 2017.Jag väntar fortfarande på en källa som klart och tydligt anger att den grova organiserande brottsligheten och bidragsfusket härrör just från invandrare bosatta i Sverige - de som "kommit tidigare och deras barn"? Källor måste innehålla uppgifter om det man påstår. Det har inte dina gjort.

Jag fortsätter att ta bort syrligheter och undrar om du öht kan prata civiliserat. Jag trodde först det var viljan som saknades men problemet går nog djupare än så.

Jag gav dig flera källor ovan. En av dem var BRÅs rapport från hösten 2016 angående organiserad brottslighet. Läs den. Annan intressant läsning på temat är Tino Sandandajis bok "Massutmaning".

Det är ingen hemlighet att första och framför allt andra generationens invandrare är gravt överrepresenterade bland kriminella. Förekomsten av gäng som baseras på släktskap, etnicitet, boendeområde har exploderat de senaste decennierna.

"Bidragsfusket" är din rubrik och inget jag nämnt, eftersom bedrägerierna mot välfärden ärmycket allvarligare än så.

Några uppmärksammade exempel är t ex södertäljemaffian, som genom assistansbedrägerier kom över minst 30 miljoner från försäkringskassan (och i samband med utredningen anmälde polisen för att hålla ett "etniskt register" - alla i ligan är syrianer och släkt med varandra), eller kaninmannen från Irak som lurade till sig 5,5 miljoner från försäkringskassan genom att påstå sig vara handikappad och sedan "anställa" sina släktingar.
  • Anonym (Det tror jag)
    nihka skrev 2017-05-09 22:49:59 följande:

Precis. Du har INTE tagit dina uppgifter om vem som står bakom den grova organiserade brottsligheten från den myndighetsgemensamma lägesbilden om grov organiserad brottslighet 2016-2017 som jag länkade till, för det står inte där. Hint, hint, hint. Och det står inte heller i någon av dina källor.

Vad du tycker, tror och tänker plus random källor om annat är INTE belägg för dina påståenden.

En uppräkning av åtgärder där några av dem syftar åt att komma åt den delen av den grova organiserade brottsligheten som en viss grupp står bakom är INTE likställt med att den gruppen står för all eller ens merparten av problemet. Mer än i ditt huvud förstås.

Du har antingen inte läst eller inte förstått texterna.

Men ok, du vägrar acceptera att det är första och andra generationens invandrare som (tack vare komplett misslyckad integration) står för lejonparten av den organiserade brottsligheten och de kriminella gängen. Polisen, BRÅ, statistiken, mediarapporteringen de senaste åren: alla har de fel.

Visa då på vad du baserar DIN uppfattning. Det är ju breaking news om du har rätt!! Fram med källorna!

Visa källor på att de kriminella gängen och den organiserade brottsligheten utgörs av människor med svensk bakgrund. Källor på att det är svenskar som säljer arbetstillstånd, driver människohandel, säljer och köper adresser och identitetshandlingar.
  • Anonym (Det tror jag)
    nihka skrev 2017-05-09 23:17:15 följande:

Jo, hon specar att det handlar om brist på vårdplatser och sjuksköterskor. Det finns inte tillräckligt många utbildade sjuksköterskor för att hålla det antalet vårdplatser man önskar tillgängliga - inget jag skulle kalla en kollaps utan mer en bristsituation. Kanske dags att återinföra fler undersköterskor och vårdbiträden att avlasta befintliga sjuksköterskor.

Det är inte brist på utbildade sjuksköterskor, men de som finns slutar. Antingen går de till grannländer, till privata alternativ eller så omskolar de sig. Samma läge som för polisen alltså. Usla löner, usla arbetsvillkor.

Det är heller inte brist på faktiska sängar. Vårdplatsbristen i Sverige är en följd av politiska beslut och av de konsekvenser situationen i stycket ovan får.

Undersköterskor istället för sjuksköterskor har testats tidigare och i England gjordes en stor studie på temat för några år sedan. Det går betydligt sämre för patienterna i ett sådant scenario. Inte ett realistiskt alternativ.
  • Anonym (Det tror jag)
    FDFMGA skrev 2017-05-09 10:23:51 följande:

Skulle gissa att hen vill komma fram till att sjukvården drabbats hårt av att resurser går till alla dessa flyktingar.

Ett rätt vanligt påstående bland klientelet som skränar med och vurmar för SD.

Så är det ju självklart inte.

Självklart drabbas sjukvården hårt när av ett par hundra tusen patienter tillkommer inom loppet av ett par år. Påstår man annat är man en idiot.

Nu haltade vården redan innan, på grund av usel politisk stryrning, men visst blev det värre.

"Det stora antalet asylsökande har varit påfrestande för hälso- och sjukvården. Särskilt utsatta områden är primärvård, tandvård och psykiatri."

www.socialstyrelsen.se/nyheter/2016/detstoraantaletasylsokandeharpaverkatvardochtandvard
  • Anonym (Det tror jag)
    nihka skrev 2017-05-10 00:37:45 följande:

"Överrepresentation" är inte det samma som alla eller ens de flesta. 

Mm. Ytterligare en källa som INTE stödjer dina påståenden.

Inget om att varken bidragsfusk eller bedrägerier mot välfärden skulle domineras av invandrare, eller vilken rad inbillar du dig att det står på?

www.expressen.se/nyheter/sprickan-om-invandrare-och-brottsligheten

"Utrikes födda (utgör) 53 procent av dem med långa fängelsestraff, 54 procent av de arbetslösa och mottar 60 procent av de utbetalda socialbidragen. 71 procent av Sveriges barnfattigdom finns bland hushåll med utländsk bakgrund, medan 76 procent av medlemmarna i kriminella gäng har invandrarbakgrund".

www.bra.se/download/18.3c6dfe1e15691e1603e1b5ca/1471871016717/2016_12_Kriminella_natverk_och_grupperingar.pdf

Rapporten är 148 sidor lång och kan inte sammanfattas i en mening. I kort har de tittat på utvecklingen av gängkriminalitet/organiserad brottslighet i Sverige de senaste decennierna, och vilka olika strukturer som finns.

Tre huvudgrupper kan urskiljas som står för sådan brottslighet: nätverk baserade på gemensamt ursprung (t ex Albanligan), förorts- och stadsdelsbaserade grupper (t ex Fittja boys, Backagruppen) samt familje- och släktbaserade nätverk/klaner (t ex syrianska Södertäljemaffian).

Några citat från rapporten, som kan läsas med de definierade grupperna i minne:

"Organiserad brottslighet är, och har under de senaste åren varit, en viktig kriminalpolitisk fråga. Media rapporterar frekvent om skjutningar kopplade till uppgörelser i den kriminella miljön, problematiken i socialt utsatta områden är i fokus samtidigt som härvor avslöjas där företag har använts för att lura välfärdssyste­men på mångmiljonbelopp"

/../

"Från samhällets sida har tillväxten av grupper och nätverk blivit ett problem. Särskilt själv­ och externdefinierade grupper samt icke namngivna grupper med koppling till förorter och familjer utmanar myndigheternas förmåga att upprätthålla lag och ord­ning. Det kan leda till att människor känner otrygghet och kan minska legitimiteten hos samhällets institutioner. Särskilt gäl­ler det de socialt utsatta områden där grupper har fått för stort handlingsutrymme."

Sen var det också ledaren i Expressen, som skrevs efter regeringens utredning kom med förslag till hur den organiserade brottsligheten ska bekämpas:

www.expressen.se/ledare/valfarden-goder-den-grova-brottsligheten/

"Den verkliga störtblödningen i välfärdssystemen står grovt kriminella, organiserade aktörer för.

Vid sidan av välfärdsbrottsligheten ägnar de sig åt "vanlig" grov brottslighet. Våra gemensamma välfärdsresurser försnillas och försörjer alltså dessutom dem som ägnar sig åt sådant som grov gängkriminalitet."

/../

"Falska identiteter och intyg, falska anställningar och adresser används för att mjölka välfärdssystemen."

/../

"Utredningen föreslår också att myndigheter som Migrationsverket, Skatteverket, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen får lättare åtkomst till varandras uppgifter. Det är absolut nödvändigt."
  • Anonym (Det tror jag)
    nihka skrev 2017-05-10 00:44:43 följande:

När du påstår något ligger bevisbördan på dig. Har inte gått så bra för dig hittills.

Jo. Det är bevisat.

Vägrar du acceptera beviset ligger det på dig att komma med motbevis. Prestera sådant nu.
  • Anonym (Det tror jag)
    nihka skrev 2017-05-10 01:06:32 följande:

Jo, det är både så att det inte finns tillräckligt många sjuksköterskor och att de söker sig till annat. 

Du är inte uppdaterad. Här säger man annorlunda och det har också sett ut så tidigare:

www.vardfokus.se/webbnyheter/2017/mars/fler-underskoterskor-farre-sjukskoterskor/

Haha. I den artikeln står att sjuksköterskor fattas eftersom de slutar, vilket är vad jag sa, och att de ställen som ersatt med undersköterskor kritiseras för att hota patientsäkerheten. Redan i andra kommentaren till artikeln fanns länkar till den engelska studie jag talade om (som visar just att patientsäkerheten hotas av sådana byten).
  • Anonym (Det tror jag)
    nihka skrev 2017-05-10 08:47:12 följande:

Haha. Vilket jag också sa, att det inte finns tillräckligt många sjuksköterskoer och för att de väljer att göra annat = slutar. Och man behöver inte ha en sjuksköterskeexamen för att utföra städ- och vaktmästaruppgifter, vilket också stod i artikeln. En lång rad uppgifter hotar inte patientsäkerheten när de återgår till andra grupper än sjuksköterskor och som du såg i artikeln har detta redan införts och planeras att införas på flera sjukhus.

Aha, så du höll med mig och ditt förra inlägg var bara lite mer tjafs för tjafsandets skull. Ok.

Det har förstås aldrig varit meningen att sjuksköterskor ska sköta hela avdelningsstädningen eller vaktmästaruppgifter.
  • Anonym (Det tror jag)
    nihka skrev 2017-05-10 09:27:13 följande:

Se där ja. Ytterligare axplock ur en studie som INTE stödjer dina påståenden.Fortfarande INGET om att varken bidragsfusk eller bedrägerier mot välfärden skulle domineras av invandrare, eller vilken av dessa rader inbillar du dig nu att det står på?

Ja, det finns invandrare som begår brott, och ja, invandrare eller personer med invandrarbakgrund är överrepresenterade men varför fokuserar du så ensidigt de rapporter du hänvisar till?

Du väljer att plocka ut invandrargäng för att exemplifiera de tre huvudgrupperna. Här är exempel på en grupp som också är med i rapporten som du väljer att inte citera en rad om, riktiga myspappor hela högen:

www.expressen.se/nyheter/de-leder-mc-gangen-dar-du-bor---har-ar-listan/

Är det inte dags för dig att inse att ingenstans i de 148 sidorna står det att varken bidragsfusk eller bedrägerier mot välfärden skulle domineras av invandrare?

Men snälla du. Om 76% av medlemmarna i kriminella gäng/nätverk har utländsk bakgrund, och de signifikanta välfärdsbedrägerierna begås av kriminella gäng/nätverk, så är väl slutsatsen ändå inte alltför komplicerad? Särskilt inte som den i princip enda föreslagna åtgärden mot välfärdsbedrägerierna är samkörning mellan Migrationsverkets register och övriga myndigheter, för att stoppa de multipla identiteter som används till brotten.

Ja MC-gängen finns kvar. Gissa var de rekryterar sina nya medlemmar numera? Hint hint förorts- och stadsdelsbaserade grupperna hint hint. Fråga Bandidos president Mehdi Seyyed om du vill veta mer om det.

Jag valde inte att plocka ut invandrargäng för att exemplifiera grupperna. De domineras totalt av invandrare! Många med svensk bakgrund i klanbaserade nätverk? I Fittja- och Rosengårdsgängen? I Albanligan eller juggemaffian?

Det känns smått barockt att ha den här diskussionen faktiskt. Resten av Sverige har insett att det är så här det ligger till och iaf vågat börja fundera över lösningar (åtminstone tillsätta utredningar, den gamla sossefavoriten). Hur kan du helt ha missat det?
Svar på tråden Kommer det bli krig i Sverige snart?