Inlägg från: Anonym (Det tror jag) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Det tror jag)

Kommer det bli krig i Sverige snart?

nihka skrev 2017-05-09 23:17:15 följande:

Jo, hon specar att det handlar om brist på vårdplatser och sjuksköterskor. Det finns inte tillräckligt många utbildade sjuksköterskor för att hålla det antalet vårdplatser man önskar tillgängliga - inget jag skulle kalla en kollaps utan mer en bristsituation. Kanske dags att återinföra fler undersköterskor och vårdbiträden att avlasta befintliga sjuksköterskor.

Då svarar jag på det här inlägget igen, så får du också en påminnelse på vad du ursprungligen skrev.

Det utbildas tillräckligt många sjuksköterskor, men den svårt och inkompetent toppstyrda landstingsverksamheten har inte gett dem en dräglig arbetsmiljö eller ersättning. Därför slutar de. Det föreligger ingen BRIST på sköterskor, men alas, de är ju inte livegna. Verkligen synd.

Det är INTE dags att ersätta sjuksköterskorna med undersköterskor eller vårdbiträden. Det är inte patientsäkert att göra så.

En infart kan vem som helst lära sig att sätta, det har aldrig nödvändigtvis varit en sköterskesyssla. Det är inte såna små mondäna praktiska saker som driver sköterskorna i väggen. Typisk låtsaslösning på ett reellt problem.
  • Anonym (Det tror jag)
    nihka skrev 2017-05-10 10:22:40 följande:

Du gör ett stort argumentationsfel. 

"Våra välfärdssystem är under attack från den grova organiserade brottsligheten."

Dessa 76% sysslar inte med grov organiserad brottslighet. Jag vet att du vill att det ska vara samma så, men det är det inte. Den grova organiserade brottsligheten styrs av internationella nätverk - inte av invandrare som bor i Sveriges fattiga storstadsförorter.

Ja, av en lista på 19 MC-ledare valde du att fokusera på en av de två utländska. Varför blir jag inte förvånad?

Fel.

Den organiserade brottsligheten i Sverige utgörs av de huvudgrupper jag nämnde ovan. En del av såväl de klanbaserade som de etniska nätverken har internationella förgreningar, det stämmer - människosmuggling och sålda arbetstillstånd är lönsamt t ex. Läste du inte rapporten?

Bandidos har generellt en högre förekomst av folk med utländsk bakgrund, vilket kanske underlättats av just deras president. HA har fortfarande till största delen folk med svensk bakgrund i sitt ledarskikt (någonstans finns ju de 24% gängkriminella med svensk bakgrund..) men fotfolket, pja. Förorts- och stadsdelsgruppen.

MC-gängen ägnar sig också åt välfärdsbedrägerier, och måste rotas upp på samma sätt som de andra nätverken. Men de har gått från att helt dominera den organiserade brottsligheten till att bli en som mest medelstor aktör på en bred marknad.

Bara för att jag är nyfiken: visa din källa till att den överväldigande majoriteten invandrare bland de kriminella gängen inte ägnar sig åt grov organiserad brottslighet.
  • Anonym (Det tror jag)
    Dorian Ertymexx skrev 2017-05-10 16:01:56 följande:

Jepp. Många av dem är finnar, exjugoslaver, latinos, östeuropéer, invandrare från grannländer eller andra EU-länder... vaddå, trodde du att "utländsk bakgrund" bara betydde folk från mellanöstern?

Varför tror du det? Var har jag sagt Mellanöstern? De enda exempel på nationaliteter jag kommit med är Albanligan/juggemaffian - exjugoslaver - och syrianska södertäljemaffian.

Överrepresentationen för Mellanöstern och Afrika i t ex vålds-/narkotikarelaterad brottslighet och trafikbrott är dock med marginal störst, det har du rätt i.
  • Anonym (Det tror jag)
    nihka skrev 2017-05-10 23:08:32 följande:

Försök inte blanda bort korten. Organiserad brottslighet och grov organiserad brottslighet är två olika kategorier av brottslighet.

"Våra välfärdssystem är under attack från den grova organiserade brottsligheten."

De 76% du talar om sysslar fortfarande inte med grov organiserad brottslighet. Den grova organiserade brottsligheten styrs av internationella nätverk - inte av invandrare som bor i Sveriges fattiga storstadsförorter. Ja, av en lista på 19 MC-ledare valde du att fokusera på en av de två utländska. De övriga 17 svenska försöker du avfärda som del av en liten minoritet, återigen genom att försöka blanda bort korten. Försök nu att hålla isär vad olika rapporter säger om organiserad brottslighet och grov organiserad brottslighet

Varför ska jag visa en källa på något du hittar på att jag sagt? Är det inte bättre att du istället försöker belägga det du har sagt?

Kvalificerat skitsnack.

I BRÅs rapport "kriminella nätverk och grupperingar", som avhandlar den organiserade brottsligheten i Sverige och som jag har länkat till flera gånger nu, finns just den organiserade brottsligheten i Sverige beskriven. Tänka sig. Ingen skillnad görs mellan "grov organiserad brottslighet" och "organiserad brottslighet", eftersom ingen sådan skillnad finns.

Denna organiserade brottslighet utgörs alltså inte enbart av grovt kriminella förortsgäng - av dig lagom ursäktande benämnda "invandrare i Sveriges fattiga storstadsförorter" - utan också av klanbaserade nätverk - kriminella släkter - och etniskt baserade ligor - traditionellt typiskt etniska, som albanligan, men numera räknas även gäng med ursprung i samma region in - samt av så kallade MC-gäng som numera rekryterar från förorterna.

Jag vill fortfarande se dina fantastiska källor. Visa nu hur du kom fram till att de 76% gängkriminella som har invandrarbakgrund inte ägnar sig åt grov/organiserad brottslighet. Jag antar att detta är samma källa som visar att det finns en skillnad mellan "grov organiserad brottslighet" och "organiserad brottslighet", så du behöver nog bara lämna en enda länk! To rule them all!

För det är väl inte något du bara hittat på?
  • Anonym (Det tror jag)
    nattuw skrev 2017-05-10 23:43:07 följande:

Är det din egen hemvävda definition?

Det kan man nog utgå från..
  • Anonym (Det tror jag)
    FDFMGA skrev 2017-05-11 07:56:29 följande:

Om man pysslar med att skrika så högt som möjligt så finns det förstås ingen skillnad, tautologin ger liksom några extradecibel.

Men även om begreppen inte är definierade så finns det naturligtvis en skillnad, man kan lugnt utgå från att myndigheter försöker avgränsa begrepp samt att deras behov av skrikförstärkning är mycket begränsat.

Bifogar en länk till en text där skillnaderna mellan grov och inte grov diskuteras

polisen.se/Global/www%20och%20Intrapolis/Organiserad%20brottslighet/Myndigheter-i-samverkan-2016-2017-Nuc-GOB.pdf

Jaha. Där stod att det inte finns några vedertagna definitioner att förhålla till sig, och att gränsen är svår att dra. Beror nog på att någon egentlig gräns inte finns, och att det snarare handlar om förändringar i tid än grupp (samma grupp kan vid olika tidspunkter ägna sig åt olika typer av brott).

Raden som "nihka" hakat upp sig på om grov organiserad brottslighet, från Expressens ledare, handlar dessutom mest om att ledarskribenten velat använda synonymer - i samma text använder hon benämningen "grovt kriminella, organiserade aktörer" och "grovt gängkriminella".

Inget av ovanstående är heller viktigt, det är bara semantik. De grovt kriminella gängen/nätverken/den organiserade brottsligheten/den grova organiserade brottsligheten: vilka som står för detta fastställdes i BRÅs rapport.
  • Anonym (Det tror jag)
    nihka skrev 2017-05-11 23:38:53 följande:

Naturligtvis inte. Om det står organiserad brottslighet i en rapport, så menar man organiserad brottslighet. Om det står grov organiserad brottslighet så menar man den del av den organiserade brottsligheten som bedöms vara grov. Polismyndigheten, Brottsförebyggande rådet mfl använder sig av organiserad brottslighet och grov organiserad brottslighet.

Fel.

Polisen, BRÅ, Ekobrottsmyndigheten - alla använder de dessa begrepp i princip synonymt (det finns nämligen inga fastställda definitioner och gränserna är flytande, vilket framgick i den länk du bidrog med och som inte emotsade det jag hävdar på något sätt).

De grupper som BRÅ beskrev i sin rapport: mc-gäng som HA och Bandidos, Södertäljemaffian och andra klaner/nätverk med internationella förgreningar, som ägnar sig åt människosmuggling, trafficking, narkotikahandel på kartellnivå och utpressning/beskyddarverksamhet - de är alltså inte att betrakta som grov organiserad brottslighet enligt dig. Det är bara resten av världen som uppfattar det så, inte du.

Ge då exempel på grupper verksamma i Sverige som ägnar sig åt grov organiserad brottslighet, enligt din mening.
  • Anonym (Det tror jag)
    nihka skrev 2017-05-12 00:33:24 följande:

Låtsas på du. Att det inte finns någon distinktion mellan organiserad brottslighet och grov organiserad brottslighet. Ingen skillnad mellan brottslighet och grov brottslighet heller kanske?

Kvalificerat skitsnack är när du påstår att alla invandrare som är knutna till ett gäng som sysslar med kriminalitet sysslar med grov organiserad brottslighet. Förutom att du inte har någon källa för det påståendet faller det på sin egen orimlighet. All kriminalitet är inte grov.

Det du påstår får du belägga. Det är inte personen som talar om för dig att du inte har belägg för dina påståenden som ska belägga motsatsen. Tills du har bevisat motsatsen utgår jag från att det du påstår inte stämmer.

Och du kan inte tjata dig till att få någon annan att ta över bevisbördan för dina påståenden.

Visa var jag påstått att "alla invandrare som är knutna till ett gäng sysslar med grov organiserad brottslighet".

Nej just det. Det har jag inte sagt.

Vad jag DÄREMOT har sagt, och visat (visat betyder alltså att man har en källa), är att 76% av de gängkriminella har utländsk bakgrund.

Jag har också visat att det är "den grova organiserade brottsligheten"/"grovt gängkriminella"/"organiserade grovt kriminella aktörer" som står för de signifikanta välfärdsbedrägerierna.

Till slut har jag visat att den organiserade brottsligheten i Sverige i huvudsak består av förortsbaserade gäng, etniska ligor och klaner. MC-gängen finns kvar, men nyrekryteringen sker via förortsgängen.

Samtidigt har du först påstått att folk med utländsk bakgrund inte är en majoritet av de gängkriminella. Utan källa.

Du har sedan påstått att de 76% av de gängkriminella som visst hade utländsk bakgrund iaf inte ägnar sig åt organiserad eller grov organiserad brottslighet. Utan källa.

Nu påstår du att det finns en tydlig distinktion mellan grov organiserad brottslighet och organiserad brottslighet. Källan du lämnar beskriver, citat: "Att avgöra var gränsen går mellan organiserad brottslighet och grov organiserad brottslighet är svårt. Det finns inte vedertagna definitioner att förhålla sig till."

Jag har belagt mina påståenden. Du ska belägga dina nu.
  • Anonym (Det tror jag)
    nihka skrev 2017-05-12 01:01:46 följande:

Aha. Du ser distinktioner när andra beskriver dem, men inte när jag gör det.

En anonymt skribent med en agenda som hela tiden halkar in på det personnära *gäsp*. Min stalkerklubb är full så du får leta vidare på annat håll.

.

Jag delade distinktionen "FDFMGA" gjorde mellan södertäljemaffian - som vederbörande anser tillhöra den grova organiserade brottsligheten (tänka sig va!) - och random knarkare på tunnelbanan.

I övrigt bara trams, inte värt ett svar.
  • Anonym (Det tror jag)
    nihka skrev 2017-05-12 11:08:49 följande:

Ja, du gjorde en distinktion mellan grov organiserad brottslighet och (löst) organiserad brottslighet som inte är grov - precis som polismyndigheten och BRÅ gör.

I övrigt, kommer jag fortsätta anmäla alla personangrepp oavsett hur tramsigt du tycker det är att man inte får hålla på att halka in på person hela tiden. Säg inte att jag inte först har har bett dig snällt länge och väl. Du har dig själv att skylla.

Jag har inte gjort några personangrepp. Vafan pratar du om.

Du har däremot genomgående haft en totalt vidrig attityd men jag förstår att det beror på att du saknar argument, så jag låter det bero.

Kom med dina källor nu eller lämna tråden.
Svar på tråden Kommer det bli krig i Sverige snart?