Anonym (jag var där) skrev 2017-04-12 12:54:13 följande:
Jag var där, på Drottninggatan. Fick springa i panik och vara instängd i en butik i timmar. Jag var jätterädd att en gärningsman skulle komma med automatvapen eller att en bomb skulle sprängas. Höra helikoptrarna cirkulera runt, runt, runt. Jag tyckte det var enormt jobbigt att vara ifrån min familj, mitt barn och inte veta om jag skulle få se dom igen. Jag är dessutom gravid och var rädd för hur mitt stresspåslag skulle påverka barnet. Jag försökte hålla mig lugn.
Jag är nu tillbaka på jobbet. Jag är mentalt väldigt slut och har svårt att orka. Jag är väldigt påverkad av det som har hänt och har svårt att koncentrera mig. Jag tycker det är otäckt att höra helikoptrar (jobbar nära ett sjukhus) och är väldigt uppmärksam på lastbilar och hur andra fordon uppför sig. Jag orkar inte med saker som är lite jobbiga. Jag har en behov att känna mig helt trygg, helst bara träffa människor jag känner väl och vet precis hur de kommer uppföra sig.
Jag sprang ut på gatan igen edter att bilen kört för att leta efter skadade. Fann dock inga direkt och fick sen panik igen när jag trodde att han gick omkring med automatvapen. Jag fattade inte ens att det var en lastbil som kört in i åhlens. Såg det inte, trots att jag var väldigt nära och tittade åt det hållet.
Inne i butiken försökte jag också hålla mig lugn. Var en lugn konstig stämning hela tiden inne i butiken. Folk bröt ihop om vart annat, men hela tiden en lugn stämning och ganska tyst. Jag hade en överblick över alla för att se så ingen gick in i panik, gråten "fick" liksom inte bli för våldsam. Bröt ihop totalt när vi väl släpptes ut och en vänlig och trygg polis hjälpte mig att komma ur panikattacken.
Jag får ju typ ångestattacker med alla känslor på en och samma gång. Kan ha timmar då jag är väldigt skakis om händerna. Jag reagerar inte på helikoptrar, dock på "höga" smällar (typ byggarbetare som släpper en hammare på plåt och allt annat höga smällar) och om någon skriker till. Klarar inte av stressiga situationer på jobbet alls. Får hjärtklappning och hjärtat hoppar över slag, har liksom känt det på pulsen och jag blir kallsvettig.
Jag var faktiskt och pratade med en präst nu. Inte för att jag är kyrklig eller så, men jag känner ändå ett stort förtroende för präster (inte alla såklart) i svenska kyrkan och det var ett väldigt bra samtal. Inget om Gud eller ens en bön, men hon lyssnade och vågade ställa alla jobbigs frågor och följdfrågor så jag kunde säga allt som jag inte vågar berätta för någon annan. Stort bra tips alltså!!!
Idag har jag varit hemma från jobbet och jag tänker vara det resten av veckan. Varken du eller jag kan tuffa på som om något inte hänt. Ta några dagars ledigt tycker jag du ska göra!!
Stor kram till dig!!!
Förresten, hur långt gången är du? Jag träffade också en gravid där i tumultet...