Inlägg från: Anonym (Tjejen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tjejen)

Någon som var på Drottninggatan när det fruktansvärda hände??

Någon som befann sig på Drottninggatan och som vill dela med sig?

Hur mår du nu?
    Vad upplevde du?

Jag var på Drottninggatan och får till och från väldiga känslopåslag med alla möjliga känslor från den händelsen. Väldigt jobbigt.
    Panik,dödsångest,skräck, och skam-känslor.
    Efter själva dådet blev jag och andra instängda i en butik och jag hade dödsskräck under hela den tiden. Vidrigt. Var livrädd att chauffören gick omkring med ett automatvapen och när som helst kunde skjuta sig in i butiken och skjuta oss.

• Svar på tråden Någon som var på Drottninggatan när det fruktansvärda hände??
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (S) skrev 2017-04-12 12:11:39 följande:

Var inte där men vill skicka dig en styrkekram <3 kan inte ens tänka mig hur hemskt det måste ha varit!

Tack snälla <3
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (jag var där) skrev 2017-04-12 12:54:13 följande:

Jag var där, på Drottninggatan. Fick springa i panik och vara instängd i en butik i timmar. Jag var jätterädd att en gärningsman skulle komma med automatvapen eller att en bomb skulle sprängas. Höra helikoptrarna cirkulera runt, runt, runt. Jag tyckte det var enormt jobbigt att vara ifrån min familj, mitt barn och inte veta om jag skulle få se dom igen. Jag är dessutom gravid och var rädd för hur mitt stresspåslag skulle påverka barnet. Jag försökte hålla mig lugn.

Jag är nu tillbaka på jobbet. Jag är mentalt väldigt slut och har svårt att orka. Jag är väldigt påverkad av det som har hänt och har svårt att koncentrera mig. Jag tycker det är otäckt att höra helikoptrar (jobbar nära ett sjukhus) och är väldigt uppmärksam på lastbilar och hur andra fordon uppför sig. Jag orkar inte med saker som är lite jobbiga. Jag har en behov att känna mig helt trygg, helst bara träffa människor jag känner väl och vet precis hur de kommer uppföra sig.

Jag sprang ut på gatan igen edter att bilen kört för att leta efter skadade. Fann dock inga direkt och fick sen panik igen när jag trodde att han gick omkring med automatvapen. Jag fattade inte ens att det var en lastbil som kört in i åhlens. Såg det inte, trots att jag var väldigt nära och tittade åt det hållet.

Inne i butiken försökte jag också hålla mig lugn. Var en lugn konstig stämning hela tiden inne i butiken. Folk bröt ihop om vart annat, men hela tiden en lugn stämning och ganska tyst. Jag hade en överblick över alla för att se så ingen gick in i panik, gråten "fick" liksom inte bli för våldsam. Bröt ihop totalt när vi väl släpptes ut och en vänlig och trygg polis hjälpte mig att komma ur panikattacken.

Jag får ju typ ångestattacker med alla känslor på en och samma gång. Kan ha timmar då jag är väldigt skakis om händerna. Jag reagerar inte på helikoptrar, dock på "höga" smällar (typ byggarbetare som släpper en hammare på plåt och allt annat höga smällar) och om någon skriker till. Klarar inte av stressiga situationer på jobbet alls. Får hjärtklappning och hjärtat hoppar över slag, har liksom känt det på pulsen och jag blir kallsvettig.

Jag var faktiskt och pratade med en präst nu. Inte för att jag är kyrklig eller så, men jag känner ändå ett stort förtroende för präster (inte alla såklart) i svenska kyrkan och det var ett väldigt bra samtal. Inget om Gud eller ens en bön, men hon lyssnade och vågade ställa alla jobbigs frågor och följdfrågor så jag kunde säga allt som jag inte vågar berätta för någon annan. Stort bra tips alltså!!!

Idag har jag varit hemma från jobbet och jag tänker vara det resten av veckan. Varken du eller jag kan tuffa på som om något inte hänt. Ta några dagars ledigt tycker jag du ska göra!!

Stor kram till dig!!!

Förresten, hur långt gången är du? Jag träffade också en gravid där i tumultet...
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (Sök hjälp) skrev 2017-04-12 13:58:21 följande:

Tycker ni ska söka hjälp .. Hör med företagshälsovården. Tror många kommer att säga att ni ska vara tacksamma att ni lever och då kommer ni må ännu sämre. Tror alla som var med behöver professionell debriefing och få prata och älta det här länge.

Jag var faktiskt till en präst idag. Inte för att jag överhuvudtaget är kyrklig, men jag gillar ändå präster. Och det var ett sånt bra möte. Hon vågade fråga och lyssna på allt jag sa som jag inte vågat berätta till fullo för någon annan. Ingen bön eller prat om Jesus. Och tröstade och lyssnade, frågade och förklarade. Det var så mycket bättre än jag vågat hoppats på.

Sökte igår hjälp på ett kriscenter som öppnats här i Stockholm, men av just den personen så fick Jag inte hjälp i det jag behövde....han frågade inte alls upp mitt behov. Men denna präst gjorde det.
  • Anonym (Tjejen)
    legomum skrev 2017-04-12 15:22:27 följande:

Tycker också du ska sjukskriva dig ett tag och se till att du får tala med någon. Inte om två veckor utan idag. Det är viktigt att ta tag i dessa tankar på en gång. Finns en stödlinje att ringa och den kommer finnas uppe i några veckor pga detta dåd. Ring dit de kanske kan hjälpa dig vidare sen.

All styrka till dig <3

Tack snälla!

Var faktiskt hemma från jobbet idag och tänker bara hemma resten av veckan. Har varit väldigt svårt att jobba, minsta lilla grej som en liknar stress fick mig att börja få ångestattack. Och ordet "ambulans" gav mig hjärtklappning och en mildare variant av panik-känsla.

Samtidigt känns det löjligt för det var de som såg bra mycket hemskare saker än mig på Drottninggatan... men ja, det var drygt två timmar av dödsskräck, panik, skräck och förtvivlan.

Tack för ditt stöd och omtanke.
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (Sthlmshjärta) skrev 2017-04-12 21:50:38 följande:

Var inte där. Men har haft två ärenden jag skulle ha gjort i anslutning till Drottninggatan denna och förra veckan. Har helt hoppat över det. Känner mig liksom apatisk och vill helst bara vara i lugnet hemma. När jag väl återkommer till city lär det bli till bakgatorna...

Jag gick längst hela Drottninggatan i söndags. Gick till platserna på gatan där jag letat efter skadade och gick in i de butiker som jag varit i. Det var väldigt behövligt att gå dit igen. Och det var väldigt vackert med alla blommor.
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (Nymo) skrev 2017-04-13 01:35:50 följande:

Det är inte ett dugg löjligt!

Ok... tack.

Tänker att mina reaktioner inte är i propotion till händelsen.

Blir inland också så himla ledsen över inget särskilt alls, men tanken blir "jag var så himla nära att aldrig få göra/se detta igen..."

Bryr mig inte alls särskillt mycket om något annat...och jag är sjukt självupptagen just nu, och upptagen med själva händelsen. Läser nyheter om den, letar bilder och filmer,

Vill att mina kompisar ska höra av sig varje dag och fråga hur det är, och jag blir väldigt besviken och arg när de inte frågat på flera dagar... ja, väldigt ego just nu.

Som att alla mina känslor är väldigt starka om allt.

Tycker inte riktigt om den personen som jag är nu...
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (Bbb) skrev 2017-04-14 08:17:11 följande:

Min tonåring var där och upplevde samma panik och rädsla för sitt liv. Så fort jag lyckades hämta hen (tog ca 2 timmar) så åkte vill till en akutmottagning och hen fick prata av sig. De skickade även en remiss till BUP om snabb tid hos dem så tonåringen har fått en samtalskontakt där.

Jag tänker att det är lättare för mig att hjälpa mitt barn att få hjälp. Du är vuxen och det finns ingen som hjälper dig att få hjälp. Du är absolut inte löjlig, det är ett stort trauma och man behöver hjälp för att bearbeta det.

Tack snälla för att du skrev.

Jag förstår att det måste varit ett trauma även för Dig!! <3

Och tac för att du tydligt skriver att jag inte är löjlig.

..jag vet dock inte fortfarande vad jag är...
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (Nymo) skrev 2017-04-13 15:18:02 följande:

Du har all rätt vara "självupptagen" och det är fint att du tänker på andra trots det du själv gått igenom. Men tror att folk gärna vill ställa upp och lyssna. Skulle inte heller benämna det självupptagen utan du har ju varit med om en traumatiskt händelse med 1000 olika känslor, tankar, frågor etc. Det är inte en normal situation vi ska behöva uppleva, skulle inte förvåna mig om många får ptsd också som varit med i dådet.

Jag själv befann mig där en timme innan det hände. Och under tiden jag var där tänkte jag två gånger att det kanske sker en terrorattack. Jag tänker mycket vad som hade hänt om jag blivit kvar längre eller kanske tagit en annan väg, stannat lite längre eller helt enkelt haft andra planer. Det är så himla mycket frågor.

Även fast jag inte var med om det så är det helt overkligt och sjukt att detta hänt på en gata som jag vistats på som liten, mitt i Stockholm liksom. Skräcken, paniken, förvirringen och alla andra känslor ni upplevde som var där, det orkar/vågar jag kanppt tänka på. Så att du som var mitt i det kommer påverkas av det här kanske en lång tid framöver ser jag inte som konstigt alls om det skulle vara så. Jag blir ledsen jag bara tänker på vad du och alla andra som var där har behövt uppleva. Jag har tänkt mycket på er som var där sen det hände, för det är nog det värsta som kan hända tror jag. Alltså inte veta vad som händer, vara räds för sitt liv. Paniken. Känner verkligen med alla er och låt det ta tid. Dina känslor och tankar är verkligen inte för mycket och det finns ingen tidsgräns.

Såg på SVT förut om att det fanns en grupp på Facebook som startats för alla som var där under dådet. Tror den heter "vi som var där: terror attacken i Stockholm" eller liknande. Den startades för alla som var med och för att kunna dela det ni varit med om med andra som upplevt samma.

Som sagt verkligen ledsen för din och andras skull och allt ni sett, känt, upplevt.

Tror inte du är "ego" utan du agerar så som eb person gör som mår dåligt. Var det du som pratat med prästen? Jag tror det är bra att prata med vänner och alla möjliga, även här och tror också det kan vara bra att söka proffesionell hjälp. Det är sjukt det som du/ni upplevt och är inte en normal situation. Kanske kan vara bra med alla känslor, som skuld och liknande men också allt man upplevt.

Jag tror du kanake är i lite chock men jag vet ju inte, säkert kan man bli väldigt deprimerad eller nedstämd av detta också som håller i sig. Ledsen, glad över att man överlevde - en massa känslor, och inte något är fel.

Ta hand om dig iallafall och tack för att du delar med dig.

Jag är ledsen att jag inte svarat tidigare. Detta fruktansvärd hände och sen på något vis blev det påsk. Ingen av lina närmsta med händelsen överhuvudtaget. De var någ rädd att jag inte ville prata om det. Jag kanske inte ville det heller för då var risken att jag skulle börja gråta och på ett sätt vill jag visa mig stark inför mina föräldrar. Och samtidigt märker jag att min mamma, som egentligen är oerhört klok och innnande, inte förstår att det (eller???) är ett trauma jag varit med om....

Hur som helst. Jag har iaf läst ditt svar om och om igen och det har skänkt mig så mycket tröst. Mer tröst än jag någonsinn trodde jag kunde få av en text från en okänd människa.

På riktigt.

Du har hjälpt mig så mycket!!!

Bara det att du skrev att jag har ALL RÄTT ATT VARS "SJÄLVUPPTAGEN". Du "talade mitt språk i och led att du använde mitt ord" och sa tidigt sa du att jag inte var just självupptagen...samtidigt som du sa att jag hade all rätt...

Och jag tycker det är fint att du beskriver lite av hur du själv mådde dåligt av händelsen men att du inte ens vill tänka på vad "vi" kände. Jag menar inte att jag "sätter mig över dig" men jag förstår att du också kände en massa fruktansvärda känslor men jag berundrar sg att du inte likställer det med lina känslor. (Än om jag absolut inte på något vis inte alla vill förminska dina känslor). Men jag är aå tacksam över att du beskriver dina känslor och i förhållande till ev mina. Så uppfattar jag iaf....

Och jag är så tacksam över att du tar upp rädslan över vad som hände, rädslan och paniken.... tack för att du förstår.

Nej, jag såg inga döda kroppar.

Min instinkt var att springa utoch leta. Jag hittade en, men hon verkade ändå ok.... En tiggare (inte hon som várit i media) och jag vet inte om denna hade en bruten fot eller så...,en jag frågade två gånger oh jag VET att vi hade en två-vägs-kommunikation.

Men sesprang jag in i igen i ren promille. Fik för mig att gärningsmannen sköt med automatvapen..........allt detta hände På bara några minuter än om det kändes som kanske 30 min.

Förslåt nu skriver jag så långt så ingen orkar läsa oc autocorect har säkert gjort sitt....

jag vill egentligen enbart säga: TACK SNÄLLA KLOKA DU, DU HAR HJÄLPT MIG SÅ MYCKET!!!

Som sagt, under påsk läste jag ditt svar flera gånger men jag klarade inte att svara för jag var tvungen att hålla mig stark och distanserad till händelsen.

Sen har jag varit utomlands och nykomna jag hem och händelsen kom ikapp mig igen.

Tack igen för ditt tidigare svar!!!! <3
  • Anonym (Tjejen)
    lidköpings pappan skrev 2017-05-10 02:25:11 följande:

Hej

Finns en tjej som skrev precis nu

Anonym (Tjeje­n30år)

Hon var åxå där

Tänker på er alla ? så fruktansvärt

Finns inte mycket vi kan göra,

Bara tänka på dom drabbande och anhöriga.

Och inte tänka så mycket på själva händelsen.

Utan vi måste få känna trygghet i våran vardag och se till att den funkar, trots att det finns trasiga människor i samhället.

/ lidköpings pappan

Eh.. (skäms väldigt) men i är samma. Fick lite panik i natt och har inte vågat svara min tidigare tråd. Men jag fick lite panik och svarade både här och skrev en ny....

förlåt att jag upptog din tid så, men tack snälla fördu har svarat så fint, klokt och respektfullt!!
Svar på tråden Någon som var på Drottninggatan när det fruktansvärda hände??