• Anonym (Mrs)

Han vägrar vasektomi

Vi är överens om att vi inte vill ha fler barn (har tre), jag är trött på att stå för skyddet och han vägrar kondom. Han vill däremot inte göra en vasektomi men ser inga konstigheter i att jag steriliserar mig eftersom det ändå är i mig barnet skulle växa.. 
    Så hur löser man det här? Slutar ha sex? 

• Svar på tråden Han vägrar vasektomi
  • Anonym (Barnsligt)
    Anonym (M) skrev 2017-04-10 12:42:46 följande:
    Men oavsett är beslutet om att låta sterilisera sig enbart hans.
    Jo, men om han inte vill sterilisera sig så måste han ju ändå sin del av ansvaret för deras sexliv. Han kan ju inte både vägra vasektomi, vägra kondom och vägra avhållsamhet.
  • NomenNescio
    Anonym (Z) skrev 2017-04-10 12:29:32 följande:
    Då passar de inte ihop och förhållandet kommer förmodligen inte hålla. Man kan hur som inte pressa en annan eller försöka övertala en annan att sterilisera sig.
    Det handlar inte bara om att övertala...

Han vill ju att hon ska göra det.
    Han kan i så fall behöva diskutera det med en professionell, och se om han fortfarande har samma syn efter det. Det är möjligt att han inte känner till att riskerna skiljer sig åt så pass mycket som det gör mellan manlig och kvinnlig sterilisering.

Ifall han dock gör det, och ändå vill att hon ska gå igenom något som han vägrar är han helt enkelt ingen bra partner. I synnerhet inte då han inte vill ta något ansvar över det preventiva alls, vilket har framgått av tråden, och tänker inte heller avstå från sex.

Om ingen vill sterilisera sig anpassar man sig efter det och låter bli sex.
    Om man inte vill för att man är okunnig tar man reda på fakta.
    Om man inte vill själv, men kräver att den andra ska gå igenom det är man ingen vidare människa.

Kan personligen tycka att man inte är någon vidare människa eller partner om man vill utsätta den andra för någonting som är bra mycket värre än det man skulle gå igenom själv, men det är en annan fråga.
    Kan inte tänka mig att varken jag eller min partner skulle bete oss så mot varandra.
  • Anonym (M)
    Anonym (Barnsligt) skrev 2017-04-10 12:52:06 följande:

Jo, men om han inte vill sterilisera sig så måste han ju ändå sin del av ansvaret för deras sexliv. Han kan ju inte både vägra vasektomi, vägra kondom och vägra avhållsamhet.

Båda måste i så fall ta sin del av ansvaret för deras sexliv.

Ts framstår nästan som lite galen som försöker pressa honom till att sterilisera sig,speciellt när hon själv vägrar det.
  • Anonym (Mrs)
    Anonym (M) skrev 2017-04-10 12:58:52 följande:

Ts framstår nästan som lite galen som försöker pressa honom till att sterilisera sig,speciellt när hon själv vägrar det.

Det är han som pressar mig.

Det finns för mig två alternativ, antingen att han står för skyddet på ett eller annat sätt eller så blir det inget sex. Han går inte med på något av det.
  • Anonym (M)
    Anonym (Mrs) skrev 2017-04-10 13:02:44 följande:

Det är han som pressar mig.

Det finns för mig två alternativ, antingen att han står för skyddet på ett eller annat sätt eller så blir det inget sex. Han går inte med på något av det.

Då finns det ju inget mer alternativ än att du inte går med på att ha vaginalt sex med, tills han går med på att skydda sig.
  • Anonym (Mrs)
    Anonym (M) skrev 2017-04-10 13:05:00 följande:

Då finns det ju inget mer alternativ än att du inte går med på att ha vaginalt sex med, tills han går med på att skydda sig.

Nej, men han kommer fortsätta försöka och bli stött när jag nekar.
  • Pentra
    Anonym (Mrs) skrev 2017-04-10 10:24:46 följande:
    För att det är större ingrepp för mig än för honom. Jag vill inte sövas.

Och vari ligger logiken att HAN skall få resten av sitt liv förstört av autoimmuna icke reverserbara biverkningar, vilket även på sitt sätt kommer att drabba dig/hans partner, bara för att DU inte vill bli sövd?! ... /Pentra
  • Anonym (korkat)
    Anonym (j) skrev 2017-04-10 12:23:08 följande:
    Fast vadå, vill man inte ha fler barn så vill man nog inte ha det med någon ny heller. Har man beståmt sig så har man bestämt sig. Knappast korkat.
    Det är som är korkat är att tro att det man känner nu kommer alltid vara så. Man kanske känner så när man är i ett befintligt förhållande där man redan ha 3 ungar. När man är i ett nytt förhållande med en ny person som vill ha barn så kanske man inte känner så längre. 
  • Anonym (korkat)
    Anonym (Mrs) skrev 2017-04-10 12:27:30 följande:
    Hade vi varit 60 hade det inte varit ett problem.

Jag kommer inte vilja ha fler barn oavsett om jag skulle träffa en ny och han börjar känna sig för gammal för småbarn, så han kommer garanterat inte vilja det heller.
    kan man verkligen "garantera" saker i framtiden? Hur vet du vad du eller han kommer känna när han sitter med en ny partner som kanske vill ha barn?
  • Anonym (Barnsligt)
    Anonym (M) skrev 2017-04-10 12:58:52 följande:

Jag håller helt med om att båda måste ta ansvar och att ingen kan/bör pressa den andre till sterilisering. Problemet som jag förstår det är väl att TS man inte tar något ansvar alls, och dessutom försöker pressa henne till sterilisering alternativt oskyddat sex? Men kan ha missuppfattat. 
Svar på tråden Han vägrar vasektomi