Anonym (Z) skrev 2017-04-10 12:29:32 följande:
Då passar de inte ihop och förhållandet kommer förmodligen inte hålla. Man kan hur som inte pressa en annan eller försöka övertala en annan att sterilisera sig.
Det handlar inte bara om att övertala...
Han vill ju att hon ska göra det.
Han kan i så fall behöva diskutera det med en professionell, och se om han fortfarande har samma syn efter det. Det är möjligt att han inte känner till att riskerna skiljer sig åt så pass mycket som det gör mellan manlig och kvinnlig sterilisering.
Ifall han dock gör det, och ändå vill att hon ska gå igenom något som han vägrar är han helt enkelt ingen bra partner. I synnerhet inte då han inte vill ta något ansvar över det preventiva alls, vilket har framgått av tråden, och tänker inte heller avstå från sex.
Om ingen vill sterilisera sig anpassar man sig efter det och låter bli sex.
Om man inte vill för att man är okunnig tar man reda på fakta.
Om man inte vill själv, men kräver att den andra ska gå igenom det är man ingen vidare människa.
Kan personligen tycka att man inte är någon vidare människa eller partner om man vill utsätta den andra för någonting som är bra mycket värre än det man skulle gå igenom själv, men det är en annan fråga.
Kan inte tänka mig att varken jag eller min partner skulle bete oss så mot varandra.