Anonym (Mrs) skrev 2017-04-10 13:15:37 följande:
Ja HUR kan jag vara så dum som lyssnar på min egen vilja och tar hänsyn till mitt eget mående? Jag känner många män som steriliserat sig, ingen har upplevt några som helst problem efteråt.
Ditt välmående är viktigt, men hur kan du anse att ditt välmående är viktigare än hans? Viktigare än hans resten av hans liv. Det du vill tvinga honom till riskerar med stor sannolikhet hans framtida hälsa på många plan, och det för att du inte vill bli sövd. Riskerna är inte på något vis jämförbara med varandra. ... Du vill inte sterilisera dig. Han skall absolut inte gör det, för när biverkningarna väl sätter igång, vilket kan ta många år, så är det för sent. Mångas liv har slagits i spillror pga. att män blivit vasektomiopererade. Om du är intresserad av sanningen; sök på nätet på tyska och engelska forum, men det börjar även dyka upp mer på svenska. ... Vården ser inte (eller vägrar att erkänna) att det som efteråt inträffar i kroppen har med vasektomin att göra. Alltså; ingen hjälp att få och heller ingen ersättning. Som så många andra så rekommenderar jag då kondom. ... Med vänlig hälsning, Pentra