• Anonym (ts)

socanmälan??

Socanmäld av folktandvården för att mitt barn inte kommer på deras besök. Wtf! Vad kommer att hända?

• Svar på tråden socanmälan??
  • nernu
    Anonym (ts) skrev 2017-04-08 10:48:06 följande:

Vi går till tandläkaren. Men inte till den som anmält oss.

Undrar mest vad som kommer hända? Har inte tid eller att springa på socmöten i onödan. Och vill slippa få barnet omhändertaget.

Jag fattar inte!! Jäkligt irriterad. Inte trodde jag att de skulle socanmäla oss bara för att vi inte dyker upp på deras uppbokade möten.

Säg det till soc? Det förstår du väl att det är allvarligt att vägra sitt barn vård. Men om du inte gör det så är det ju inga problem.
  • Anonym (Uh va)

En alltså vadå inte fått tag på och inte orkat ringa och jaga.. Seriöst hur jobbigt kan det vara att ringa ngr samtal och de tandläkare jag haft kontakt med har alla haft antingen telefonsvarare för att tala in meddelande eller att man fått välja när man kommit fram... Men även att man ringer in lämnar nummer och dom ringer sedan upp.. Ingen har varit onåbar

Jäkla ohyfsat att inte boka av vara för att man inte orkat tiden själv.

• molly50
    Anonym (ts) skrev 2017-04-08 18:55:05 följande:
    Men herregud!! Jag har inte bokat någon tandläkartid!
    Står barnet inskrivet på någon tandläkarmottagning här i Sverige?
    I så fall så får det automatiskt tider för undersökningar en gång/år.
    Om inte så förstår jag inte varför ni har fått en tid om du inte har bokat den.

Men eftersom ni nu hade fått en tid så måste ni ju avboka den om den av någon anledning inte passar.
    Det har du inte gjort och det är ju det som folk reagerar på.
    Jag tror inte det är några problem med soc.
    Berätta bara att ni går hos en annan tandläkare så ska väl det vara ur världen snabbt.
    Carpe Diem
  • Anonym (Privat)

Min dotter blev kallad av tandläkaren för kontroll, tid och datum var redan bokade. Jag ringde tillbaka och talade in på telefonsvararen att vi valt en privat tandläkare istället. Efter det har vi inte blivit kallade. Det tog min 1 minut och vi har inte blivit soc-anmälda.

Bara för att DU inte bett om en tid så bör du respektera systemet. Ert uteblivna besök hade kunnat gå till någon annan som nu kanske får vänta länge på en tid. Hos oss får man betala vid uteblivna besök, detta gäller även barn även fast de har gratis tandvård.

Nu förstår jag varför, för om fler gör som er så blir det ohållbart i längden.

Istället för att vara sur och tvär så var tacksamt för att våra barn får gratis tandvård här i Sverige.

Går ni redan hos en annan tandläkare säg då bara det till folktandvården

• Anonym (ts)
    Anonym (Privat) skrev 2017-04-09 16:31:06 följande:

Min dotter blev kallad av tandläkaren för kontroll, tid och datum var redan bokade. Jag ringde tillbaka och talade in på telefonsvararen att vi valt en privat tandläkare istället. Efter det har vi inte blivit kallade. Det tog min 1 minut och vi har inte blivit soc-anmälda.

Bara för att DU inte bett om en tid så bör du respektera systemet. Ert uteblivna besök hade kunnat gå till någon annan som nu kanske får vänta länge på en tid. Hos oss får man betala vid uteblivna besök, detta gäller även barn även fast de har gratis tandvård.

Nu förstår jag varför, för om fler gör som er så blir det ohållbart i längden.

Istället för att vara sur och tvär så var tacksamt för att våra barn får gratis tandvård här i Sverige.

Går ni redan hos en annan tandläkare säg då bara det till folktandvården

Respektera systemet? Okeej..

Jag hade faktiskt ingen aning om hur systemet funkade.
  • molly50
    Anonym (ts) skrev 2017-04-09 17:45:06 följande:
    Respektera systemet? Okeej..

Jag hade faktiskt ingen aning om hur systemet funkade.
    Men att man ska avboka/ändra en tid om den inte passar behöver man väl inte kunna systemet för att förstå.
    Det borde väl gälla på alla ställen. Oavsett var man är.
    Carpe Diem
  • Anonym (Hallå)

Och när man som du inte har en aning om hur något funkar och inte heller försöker ta reda på det trots upprepade kallelser under ett par års tid. Då är det en varningssignal.

Då skickas det vidare att det behövs kollas upp vad det är som brister och om stöd behövs.

• Anonym (ts)
    Anonym (Hallå) skrev 2017-04-09 18:10:54 följande:

Och när man som du inte har en aning om hur något funkar och inte heller försöker ta reda på det trots upprepade kallelser under ett par års tid. Då är det en varningssignal.

Då skickas det vidare att det behövs kollas upp vad det är som brister och om stöd behövs.

Visste DU om att man får en socanmälan om man inte avbokar möten som man aldrig bokat?
  • Anonym (qq)

Jag tror grundproblemet här är att TS inte verkade känna till att alla barn automatiskt kallas av Folktandvården (det hörs ju tom på namnet) och därför måste man tala om om man tar sitt barn till någon annan tandläkare som inte ingår i Folktandvården. 
    TS verkar inte förstå att det finns  både BVC och Folktandvård, båda kan socanmäla om de inte får kontakt med föräldrarna, inget konstigt alls. 

Nu bör du fått svar TS, alla i tråden har försökt förklara för dig att ett enkelt samtal hade löst alla dina bekymmer men nu har detta tagit hur mycket tid som helst från dig + att du dessutom fått en kallelse till soc. 
    Inse att det hela ligger på dig själv. Hur man kan vara svensk och inte känna till hur Folktandvården fungerar är märkligt men nu vet vi ju att det var så i TS fall. Svälj lärdomen och red upp detta nu så kan du andas ut sen.

• Anonym (Uh va)
    Anonym (ts) skrev 2017-04-09 18:45:13 följande:

Visste DU om att man får en socanmälan om man inte avbokar möten som man aldrig bokat?

Det säger sig väl själv (för alla utom dig i alla fall) att man kan bli anmäld om man inte dyker upp på hälsorelaterade tider ens barn blivit inbokad på.. Hur kan man vara vuxen och inte inse att man i alla fall borde ha ringt och avbokat tiden när den i te passat.. Klart det finns fog för oro ifall man tror att barnet inte uppsökt tandläkare på flera år.
Svar på tråden socanmälan??