Anonym (Ensam) skrev 2017-03-14 20:48:08 följande:
Jag tror inte du läser vad jag skriver. Givetvis ska inte ett barn tvingas bo hos ngn som inte vill ha en. Men föräldrar som väljer att sätta barn till världen ska ta sitt ansvar åtminstone ekonomiskt för att underlätta för den andra föräldern att faktiskt känna sig tillräcklig för sitt barn. underhålll är inte tillräckligt på 1573kr. Ett barn är värt mer i omsorg med allt vad det innebär. Infetta fall dessutom så träffar barnet sin pappa vissa helger på pappans villkor inte utifrån barnets bästa. Så pappan finns involverad utifrån pappans bästa, men vill inte ta ett större ansvar.
Så 1573*2+1050=4196 kr täcker inte barnets kostnader?
Har du ett barn med extremt särskilda behov som gör att det barnet kostar mer än så? Eller är det du som har svårt att vara ekonomisk?
För du skall vara medveten om att pappans kostnad skall bara täcka en del du skall punga ut med en del själv också från din plånbok.
Ja du har rätt, sätter man barn till världen som man så skall man ha ett ekonomiskt ansvar också.
Det som aldrig skall glömmas är att det är inte "bara pappan" som skall ha ekonomiskt ansvar till 100%.
Pappan har 50% av det ekonomiska ansvaret.
Mamman skall ha samma ekonomiska ansvarskrav på sig, och där med ta 50% av den ekonomiska ansvaret, på det föräldrarna skall betala för barnets ekonomiska behov.
Sedan så får ju BARNET 1050kr i barnbidrag av staten som vårdnadshavaren ansvara för att det går till barnet också.
Så du får vackert förklara för mig hur 4196kr inte skulle kunna täcka barnets ekonomiska bitar.