• Anonym (Ensam)

Pappan tar inte sitt ansvar vem kan hjälpa mig

Vi har ett barn som är 7 år gammalt. Vi har varit separerade i 5 år barnet har bott hos mig mestadels och jag har tagit största ansvaret. Pappans ursäkt under dessa 5 år har varit att han inte har fast jobb och därför inte kunnat ha barnet hos sig planerade tider. Nu ändras även min arbetssituation och jag blir tvungen att arbeta nätter och kvällar. Kan rätten tvinga pappan att ta lika stort ansvar? Om inte vem ska hjälpa mig med barnet? Vi är i samma situation samma förutsättningar han kan bara strunta i att ta ansvar och förlita sig på att jag finns här för barnet. Känner mig maktlös, orolig och blir psykiskt stressad av detta. Vad kan jag göra?

• Svar på tråden Pappan tar inte sitt ansvar vem kan hjälpa mig
  • Anonym (Ensam)
    Brumma skrev 2017-03-14 21:21:07 följande:

Lagen tvingar redan föräldrar att ta ansvar ekonomiskt. Föräldrabalken närmare bestämt.

Det är just detta jag behöver hjälp med. Det jag kan lösa är "I kostnaderna för barnets underhåll skall föräldrarna sinsemellan ta del var och en efter sin förmåga. Lag (2001:1136)." "Kommentar

I första hand ska barnets grundläggande försörjning tillgodoses. Om föräldrarnas ekonomiska förutsättningar motivera det kan det ställas krav på högre standard. När hänsyn tas till barnets egna tillgångar bör endast avkastning beaktas. Underhållsskyldigheten fullföljs vanligen genom att föräldern betalar barnets mat, boende, kläder med mera. Om så inte sker ska föräldern betala ett underhållsbidrag. För vilka som ska betala bidrag se 2 §." i samråd med försäkringskassan så är allt jag får i underhåll 1573kr/månad. Detta är ju knappast tillräckligt för att ombesörja vårt barns behov.
  • EnAnonumius
    Anonym (ruben) skrev 2017-03-14 19:22:55 följande:
    Det finns en massa forskning som visar på att barn till ensamstående oftare råkar ut för sexualbrott just för att de ensamstående tvingas förlita sig på random barnvakter. Tycker därför att det är lite oansvarigt av dig att rekommendera ts att ta hjälp av vem som helst.

Ts, kolla med din kommun om de har nattis. Kolla även med grannkommunerna.
    Sedan när räknades en vän eller en granne som "vem som helst"?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (ruben)
    EnAnonumius skrev 2017-03-14 23:29:56 följande:

Sedan när räknades en vän eller en granne som "vem som helst"?

En vän är såklart oftast mindre vem som helst än en granne. Men tänk på att utbudet av vänner som kan tänka sig att regelbundet ställa upp som barnvakter inte växer på trän. Kanske får man nöja dig med grannens 15-åriga dotter som vill tjäna lite extra pengar svart till sina cigaretter och som tar sin haschpundande pojkvän över varje gång hon sitter barnvakt (exempel från verkliga livet).
  • EnAnonumius
    Anonym (ruben) skrev 2017-03-14 23:35:03 följande:
    En vän är såklart oftast mindre vem som helst än en granne. Men tänk på att utbudet av vänner som kan tänka sig att regelbundet ställa upp som barnvakter inte växer på trän. Kanske får man nöja dig med grannens 15-åriga dotter som vill tjäna lite extra pengar svart till sina cigaretter och som tar sin haschpundande pojkvän över varje gång hon sitter barnvakt (exempel från verkliga livet).
    Ja och ditt exempel från verkliga livet är applicerbart överlag menar du?

Ja det ÄR tråkigt att det hände i ditt exempel, men det är aldrig samma sak som att det per se måste hända andra för den saken skull.

Sedan så vad menar du med "En vän är _OFTAST_ mindre vem som helst"?

• Anonym (Tardfam)

Shit happends. Är allt jag kan säga. Det får bli farmor eller morfar eller vad du nu har tillgängligt som tar ungen på natten, för om karln inte tar ansvar så kan jag säga dig att familjerätten saknar kulor att få honom till annat. Så du står ensam i det där.

• EnAnonumius
    Anonym (Ensam) skrev 2017-03-14 20:48:08 följande:
    Jag tror inte du läser vad jag skriver. Givetvis ska inte ett barn tvingas bo hos ngn som inte vill ha en. Men föräldrar som väljer att sätta barn till världen ska ta sitt ansvar åtminstone ekonomiskt för att underlätta för den andra föräldern att faktiskt känna sig tillräcklig för sitt barn. underhålll är inte tillräckligt på 1573kr. Ett barn är värt mer i omsorg med allt vad det innebär. Infetta fall dessutom så träffar barnet sin pappa vissa helger på pappans villkor inte utifrån barnets bästa. Så pappan finns involverad utifrån pappans bästa, men vill inte ta ett större ansvar.
    Så 1573*2+1050=4196 kr täcker inte barnets kostnader?

Har du ett barn med extremt särskilda behov som gör att det barnet kostar mer än så? Eller är det du som har svårt att vara ekonomisk?

För du skall vara medveten om att pappans kostnad skall bara täcka en del du skall punga ut med en del själv också från din plånbok.

Ja du har rätt, sätter man barn till världen som man så skall man ha ett ekonomiskt ansvar också.
    Det som aldrig skall glömmas är att det är inte "bara pappan" som skall ha ekonomiskt ansvar till 100%.

Pappan har 50% av det ekonomiska ansvaret. 
    Mamman skall ha samma ekonomiska ansvarskrav på sig, och där med ta 50% av den ekonomiska ansvaret, på det föräldrarna skall betala för barnets ekonomiska behov.
    Sedan så  får ju BARNET 1050kr i barnbidrag av staten som vårdnadshavaren ansvara för att det går till barnet också.

Så du får vackert förklara för mig hur 4196kr inte skulle kunna täcka barnets ekonomiska bitar.

• Anonym (Samma situation)

Tyvärr finns det ingen som kan tvinga honom. Kommunen borde erbjuda nattis, kontakta dem för att se hur möjligheterna ser ut.

• Brumma
    Anonym (Ensam) skrev 2017-03-14 21:29:51 följande:

Det är just detta jag behöver hjälp med. Det jag kan lösa är "I kostnaderna för barnets underhåll skall föräldrarna sinsemellan ta del var och en efter sin förmåga. Lag (2001:1136)." "Kommentar

I första hand ska barnets grundläggande försörjning tillgodoses. Om föräldrarnas ekonomiska förutsättningar motivera det kan det ställas krav på högre standard. När hänsyn tas till barnets egna tillgångar bör endast avkastning beaktas. Underhållsskyldigheten fullföljs vanligen genom att föräldern betalar barnets mat, boende, kläder med mera. Om så inte sker ska föräldern betala ett underhållsbidrag. För vilka som ska betala bidrag se 2 §." i samråd med försäkringskassan så är allt jag får i underhåll 1573kr/månad. Detta är ju knappast tillräckligt för att ombesörja vårt barns behov.

Nej, 1573:- är inte tillräckligt för att täcka ett barns behov. Men man räknar med att du som boendeförälder bidrar också.

Har ni ungefär samma överskott räknas det med att du lägger lika mycket. Till detta får du barnbidrag och vid behov (om du bor ensam med barnen och har en inte alltför hög lön) bostadsbidrag. Pappans plus din del (räknar för enkelhetens skull med 1573 från er båda) plus barnbidrag blir 4196:- i månaden. Detr 50352:- om året. Ett barn med normala behov täcks med råge av denna summa. En sjuåring beräknas enligt konsumentverket kosta ca 2900:- i månaden om jag minns rätt.
  • Brumma
    Anonym (ruben) skrev 2017-03-14 23:35:03 följande:

Och hur tänkte du att det var vad jag menade?
  • nevermind
    Anonym (ruben) skrev 2017-03-14 21:09:58 följande:
    Har visst med kön att göra eftersom det är mycket vanligare att män överger sina barn än att kvinnor gör det.
    Inför lagen är alla lika. Ingen tvingar kvinnan.
  • Anonym (ruben)
    nevermind skrev 2017-03-15 16:52:46 följande:

Inför lagen är alla lika. Ingen tvingar kvinnan.

Har jag påstått det?
  • nevermind
    Anonym (ruben) skrev 2017-03-15 19:34:51 följande:
    Har jag påstått det?
    Det trodde jag, eftersom du kommenterade något jag inte menat.
  • Anonym (ruben)
    nevermind skrev 2017-03-15 20:26:37 följande:

Det trodde jag, eftersom du kommenterade något jag inte menat.

Men jag höll inte med dig. Tycker att det är en jämstäldhetsfråga.
Svar på tråden Pappan tar inte sitt ansvar vem kan hjälpa mig