• Anonym (Ensam)

Pappan tar inte sitt ansvar vem kan hjälpa mig

Vi har ett barn som är 7 år gammalt. Vi har varit separerade i 5 år barnet har bott hos mig mestadels och jag har tagit största ansvaret. Pappans ursäkt under dessa 5 år har varit att han inte har fast jobb och därför inte kunnat ha barnet hos sig planerade tider. Nu ändras även min arbetssituation och jag blir tvungen att arbeta nätter och kvällar. Kan rätten tvinga pappan att ta lika stort ansvar? Om inte vem ska hjälpa mig med barnet? Vi är i samma situation samma förutsättningar han kan bara strunta i att ta ansvar och förlita sig på att jag finns här för barnet. Känner mig maktlös, orolig och blir psykiskt stressad av detta. Vad kan jag göra?

• Svar på tråden Pappan tar inte sitt ansvar vem kan hjälpa mig
  • Brumma
    Anonym (ruben) skrev 2017-03-14 19:22:55 följande:

Det finns en massa forskning som visar på att barn till ensamstående oftare råkar ut för sexualbrott just för att de ensamstående tvingas förlita sig på random barnvakter. Tycker därför att det är lite oansvarigt av dig att rekommendera ts att ta hjälp av vem som helst.

Ts, kolla med din kommun om de har nattis. Kolla även med grannkommunerna.

Jag rekommenderade INTE att ta hjälp av "vem som helst". Jag rekommenderade att ta hjälp av en vän/granne.

För att vara övertydlig (det behövs tydligen) så menar jag sådana människor man känner väl..

förövrigt får du gärna länka till alla dessa forskningsresultat, det hade varit intressant att läsa.
  • Queennr1
    Anonym (Ensam) skrev 2017-03-14 19:22:39 följande:

Jämstälddhets Sverige har långt kvar att nå. Försöka "Tvinga" pappor att ta ut föräldrapenning går an men att tvinga pappor att ta ansvar går inte? Barn ska inte känna sig oönskade givetvis men den förälder som slipper undan ansvar borde isåfall ta ansvar på annat sätt ekonomisk. Tänk om vi mammor hade gjort samma sak i lika stor utsträckning bara struntar i våra barn. Vad hade vi då haft för samhälle?

Ja nån slags böter för värdelösa föräldrar vore på sin plats.
  • Brumma
    Anonym (Ensam) skrev 2017-03-14 19:22:39 följande:

Jämstälddhets Sverige har långt kvar att nå. Försöka "Tvinga" pappor att ta ut föräldrapenning går an men att tvinga pappor att ta ansvar går inte? Barn ska inte känna sig oönskade givetvis men den förälder som slipper undan ansvar borde isåfall ta ansvar på annat sätt ekonomisk. Tänk om vi mammor hade gjort samma sak i lika stor utsträckning bara struntar i våra barn. Vad hade vi då haft för samhälle?

Tvinga FÖRÄLDRAR går inte. Oavsett kön.
  • legomum

Kanske en liten parantes men varför söker du ett arbete med obekväm arbetstid då du har små barn och ingen som kan ta barnet?

• legomum

Ber om ursäkt det var okänsligt av mig att ställa fråga så.

Bor du i Stockholm så finns veteranpoolen. Du kan även söka efter en extramormor och av kommunen en avlastningsfamilj.

Hade du bott här och jag hade bott större än vad vi gör så hade jag mer än gärna hjälpt till.

• Anonym (ruben)
    legomum skrev 2017-03-14 19:58:23 följande:

Ber om ursäkt det var okänsligt av mig att ställa fråga så.

Bor du i Stockholm så finns veteranpoolen. Du kan även söka efter en extramormor och av kommunen en avlastningsfamilj.

Hade du bott här och jag hade bott större än vad vi gör så hade jag mer än gärna hjälpt till.

Ts är i första hand inte i behov av hjälp eller avlastning utan fungerande barnomsorg.
  • Anonym (ruben)
    Brumma skrev 2017-03-14 19:47:42 följande:

Jag rekommenderade INTE att ta hjälp av "vem som helst". Jag rekommenderade att ta hjälp av en vän/granne.

För att vara övertydlig (det behövs tydligen) så menar jag sådana människor man känner väl..

förövrigt får du gärna länka till alla dessa forskningsresultat, det hade varit intressant att läsa.

Har inga länkar just nu. Kom över den forskningen för flera år sedan i samband med att jag studerade. Det handlade för övrigt om amerikanska studier. Inte helt överförbara till Sverige då jag tror att det amerikanska samhället är snäppet farligare än det svenska. Men mekanismerna är ju de samma. Pedofiler är ofta opportunister och passar på när de får tillfälle.
  • legomum
    Anonym (ruben) skrev 2017-03-14 20:01:26 följande:
    Ts är i första hand inte i behov av hjälp eller avlastning utan fungerande barnomsorg.
    Som ensamstående med ett arbete som innebär kvällar helger och nätter så jo då är man visst i behov av att någon tar hand om ens barn.

Du och jag ser tydligen olika på frågan.
  • Anonym (Ensam)
    legomum skrev 2017-03-14 19:55:06 följande:

Kanske en liten parantes men varför söker du ett arbete med obekväm arbetstid då du har små barn och ingen som kan ta barnet?

Jag sökte inte jobb kvällstid. Pga omorganisation blir jag illa tvungen att jobba kvällar och nätter då min tjänst görs om. Har dagtids jobb nu.
Svar på tråden Pappan tar inte sitt ansvar vem kan hjälpa mig