Inlägg från: Anonym (Ensam) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ensam)

Pappan tar inte sitt ansvar vem kan hjälpa mig

Vi har ett barn som är 7 år gammalt. Vi har varit separerade i 5 år barnet har bott hos mig mestadels och jag har tagit största ansvaret. Pappans ursäkt under dessa 5 år har varit att han inte har fast jobb och därför inte kunnat ha barnet hos sig planerade tider. Nu ändras även min arbetssituation och jag blir tvungen att arbeta nätter och kvällar. Kan rätten tvinga pappan att ta lika stort ansvar? Om inte vem ska hjälpa mig med barnet? Vi är i samma situation samma förutsättningar han kan bara strunta i att ta ansvar och förlita sig på att jag finns här för barnet. Känner mig maktlös, orolig och blir psykiskt stressad av detta. Vad kan jag göra?

• Svar på tråden Pappan tar inte sitt ansvar vem kan hjälpa mig
  • Anonym (Ensam)

Har ingen som kan hjälpa mig, mina föräldrar är döda tyvärr.

• Anonym (Ensam)
    Queennr1 skrev 2017-03-14 19:10:12 följande:

Nej ingen kan tvinga en förälder att ta ansvar. Gudskelov får man väl säga för hur skulle det bli för barnet. Antingen får du skaffa barnomsorg eller byta jobb. Det är liksom bara så det är. Om du ej hittar ett annat jobb eller om det ej går att få nattis får du bli arbetslös. Finns ingen annan som kliver in för att lösa det.

Jämstälddhets Sverige har långt kvar att nå. Försöka "Tvinga" pappor att ta ut föräldrapenning går an men att tvinga pappor att ta ansvar går inte? Barn ska inte känna sig oönskade givetvis men den förälder som slipper undan ansvar borde isåfall ta ansvar på annat sätt ekonomisk. Tänk om vi mammor hade gjort samma sak i lika stor utsträckning bara struntar i våra barn. Vad hade vi då haft för samhälle?
  • Anonym (Ensam)
    legomum skrev 2017-03-14 19:55:06 följande:

Kanske en liten parantes men varför söker du ett arbete med obekväm arbetstid då du har små barn och ingen som kan ta barnet?

Jag sökte inte jobb kvällstid. Pga omorganisation blir jag illa tvungen att jobba kvällar och nätter då min tjänst görs om. Har dagtids jobb nu.
  • Anonym (Ensam)
    Brumma skrev 2017-03-14 19:50:34 följande:

Tvinga FÖRÄLDRAR går inte. Oavsett kön.

Jag vet att det inte går men man borde skärpa lagen för ansvarslösa föräldrar oavsett kön. Böter!
  • Anonym (Ensam)
    legomum skrev 2017-03-14 20:28:22 följande:

Där ser vi lika klart det ska vara kontinuitet på vart barnet är och inte en massa olika. Jag gav bara tips på andra lösningar.

Har själv arbetat kväll/helg/natt så jag vet ju hur mycket man behöver lösa.

Det är jättetufft att arbeta så som småbarnsförälder även om man har hjälp, därför är det viktigt att ts då får ett större kontaktnät omkring sig.

Men eftersom det nu framkommit att hon fått detta arbete genom en omorganisation så tror jag att det redan löst sig. Hon ska inte oroa sig längre då de inte får ändra tiderna bara sådär utan att ts godkänner det just pga att hon är ensamstående.

Facket har varit med i omförhandlingarna så tyvärr kan dom göra såhär helt lagligt då min tidigare tjänst inte längre behövs. :(
  • Anonym (Ensam)
    Brumma skrev 2017-03-14 20:39:01 följande:

Jag tror faktiskt inte det är i barnets bästa att lämnas hos en ovillig förälder. Att känna sig bortvald är illa men att tvingas umgås med ngn som inte vill ha en där är faktiskt värre..

Jag tror inte du läser vad jag skriver. Givetvis ska inte ett barn tvingas bo hos ngn som inte vill ha en. Men föräldrar som väljer att sätta barn till världen ska ta sitt ansvar åtminstone ekonomiskt för att underlätta för den andra föräldern att faktiskt känna sig tillräcklig för sitt barn. underhålll är inte tillräckligt på 1573kr. Ett barn är värt mer i omsorg med allt vad det innebär. Infetta fall dessutom så träffar barnet sin pappa vissa helger på pappans villkor inte utifrån barnets bästa. Så pappan finns involverad utifrån pappans bästa, men vill inte ta ett större ansvar.
  • Anonym (Ensam)
    legomum skrev 2017-03-14 20:58:35 följande:

Inte övertygad alls om att du har rätt. Det ligger i bakhuvudet och jo arbetsgivaren måste ta en viss hänsyn. Att det blir omorganisationer kan man ju inte gardera sig för men att de ska i första hand erbjuda ett likvärdigt arbete speciellt när man har ett dagarbete så kan de inte förvänta sig att man ska jobba natt.

Men det är enkelt avhjälpt. Hon kan ringa sitt fackförbund imorgon och fråga, hon behöver inte ens ringa sitt kontor utan huvudkontoret eller tom ställa frågan på nätet på deras sida (om det är kommunal förstås de andra har jag ingen aning om)

Arbetsgivaren har rätt att leda och fördela arbetet. Klart dom inte kan "tvinga" mig att ta natt och kvällar, men då det inte finns ngt likvärdigt att erbjuda dagtid hamnade vi i frågan om att bli uppsagd på grund av arbetsbrist eller att ta "erbjudandet" att jobba natt/kväll. Jag letar givetvis efter dagtidsjobb, men innan/om jag får napp behöver jag försörja oss med det jag får inom organisationen.
  • Anonym (Ensam)
    nevermind skrev 2017-03-14 21:07:23 följande:

Du kan också strunta i ansvaret. Det har ingenting med jämlikhet att göra. Snarare moral skulle jag säga. Men ingen kan tvinga dig heller. Har inte med kön att göra alls.

Det har med jämställdhet att göra, likväl som man tvingar föräldrar från stt avstå 90 dagar föräldrarledighet för stt grundproblematiken ligger i att pappor inte är hemma i lika stor utsträckning som mammor. Borde en lag likaså tvinga föräldrar att ta ansvar, ekonomiskt eller med växelvist boende. Kvinnor kan välja stt jobba från dag 1 om dom bil efter födsel, men statisktisken tyder på stt problemet grunnar sig i pappors ovilja att stanna hemma.
  • Anonym (Ensam)
    Brumma skrev 2017-03-14 21:21:07 följande:

Lagen tvingar redan föräldrar att ta ansvar ekonomiskt. Föräldrabalken närmare bestämt.

Det är just detta jag behöver hjälp med. Det jag kan lösa är "I kostnaderna för barnets underhåll skall föräldrarna sinsemellan ta del var och en efter sin förmåga. Lag (2001:1136)." "Kommentar

I första hand ska barnets grundläggande försörjning tillgodoses. Om föräldrarnas ekonomiska förutsättningar motivera det kan det ställas krav på högre standard. När hänsyn tas till barnets egna tillgångar bör endast avkastning beaktas. Underhållsskyldigheten fullföljs vanligen genom att föräldern betalar barnets mat, boende, kläder med mera. Om så inte sker ska föräldern betala ett underhållsbidrag. För vilka som ska betala bidrag se 2 §." i samråd med försäkringskassan så är allt jag får i underhåll 1573kr/månad. Detta är ju knappast tillräckligt för att ombesörja vårt barns behov.
Svar på tråden Pappan tar inte sitt ansvar vem kan hjälpa mig