• Anonym (Ensam)

Pappan tar inte sitt ansvar vem kan hjälpa mig

Vi har ett barn som är 7 år gammalt. Vi har varit separerade i 5 år barnet har bott hos mig mestadels och jag har tagit största ansvaret. Pappans ursäkt under dessa 5 år har varit att han inte har fast jobb och därför inte kunnat ha barnet hos sig planerade tider. Nu ändras även min arbetssituation och jag blir tvungen att arbeta nätter och kvällar. Kan rätten tvinga pappan att ta lika stort ansvar? Om inte vem ska hjälpa mig med barnet? Vi är i samma situation samma förutsättningar han kan bara strunta i att ta ansvar och förlita sig på att jag finns här för barnet. Känner mig maktlös, orolig och blir psykiskt stressad av detta. Vad kan jag göra?

• Svar på tråden Pappan tar inte sitt ansvar vem kan hjälpa mig
  • Anonym (Yesi)
    Anonym (Ensam) skrev 2017-03-14 18:47:25 följande:

Vi har ett barn som är 7 år gammalt. Vi har varit separerade i 5 år barnet har bott hos mig mestadels och jag har tagit största ansvaret. Pappans ursäkt under dessa 5 år har varit att han inte har fast jobb och därför inte kunnat ha barnet hos sig planerade tider. Nu ändras även min arbetssituation och jag blir tvungen att arbeta nätter och kvällar. Kan rätten tvinga pappan att ta lika stort ansvar? Om inte vem ska hjälpa mig med barnet? Vi är i samma situation samma förutsättningar han kan bara strunta i att ta ansvar och förlita sig på att jag finns här för barnet. Känner mig maktlös, orolig och blir psykiskt stressad av detta. Vad kan jag göra?

Ja han kan bara strunta i det. Finns ingen som kan tvinga honom!

Har du mor/farföräldrar eller nån vän som kan hjälpa dig?
  • Anonym (J)

Har du funderat på att vända dig till socialtjänsten och be om hjälp? De kan hjälpa till med avlastning. Ni kanske ska börja med samarbetssamtal hos familjerätten.

• Anonym (Ensam)

Har ingen som kan hjälpa mig, mina föräldrar är döda tyvärr.

• Queennr1

Nej ingen kan tvinga en förälder att ta ansvar. Gudskelov får man väl säga för hur skulle det bli för barnet. Antingen får du skaffa barnomsorg eller byta jobb. Det är liksom bara så det är. Om du ej hittar ett annat jobb eller om det ej går att få nattis får du bli arbetslös. Finns ingen annan som kliver in för att lösa det.

• Brumma

En förälder kan aldrig tvingas till umgänge eller ansvar.

Finns det några nattis i kommunen?

Eller kanske en granne eller vän kan hjälpa de nätter du behöver arbeta? En släkting till mig fick under en period natta barnet hos grannen, barnet sov där och min släkting kom sedan dit på morgonen, följde barnet till skolan och gick sedan hem och la sig och sov.

• Kerubmamman

Jag antar att kommunen inte erbjuder barnomsorg på OB-tid? 
    Har en kompis som fick hjälp via soc, en slags avlastning där en person var hemma hos barnen medan hon jobbade kväll. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Queennr1
    Anonym (J) skrev 2017-03-14 18:52:18 följande:

Har du funderat på att vända dig till socialtjänsten och be om hjälp? De kan hjälpa till med avlastning. Ni kanske ska börja med samarbetssamtal hos familjerätten.

Socialtjänsten bistår inte med barnomsorg för att man ska kunna jobba obekväma arbetstider. Kommer inte att Ske.
  • Anonym (Ensam)
    Queennr1 skrev 2017-03-14 19:10:12 följande:

Nej ingen kan tvinga en förälder att ta ansvar. Gudskelov får man väl säga för hur skulle det bli för barnet. Antingen får du skaffa barnomsorg eller byta jobb. Det är liksom bara så det är. Om du ej hittar ett annat jobb eller om det ej går att få nattis får du bli arbetslös. Finns ingen annan som kliver in för att lösa det.

Jämstälddhets Sverige har långt kvar att nå. Försöka "Tvinga" pappor att ta ut föräldrapenning går an men att tvinga pappor att ta ansvar går inte? Barn ska inte känna sig oönskade givetvis men den förälder som slipper undan ansvar borde isåfall ta ansvar på annat sätt ekonomisk. Tänk om vi mammor hade gjort samma sak i lika stor utsträckning bara struntar i våra barn. Vad hade vi då haft för samhälle?
  • Anonym (ruben)
    Brumma skrev 2017-03-14 19:10:17 följande:

En förälder kan aldrig tvingas till umgänge eller ansvar.

Finns det några nattis i kommunen?

Eller kanske en granne eller vän kan hjälpa de nätter du behöver arbeta? En släkting till mig fick under en period natta barnet hos grannen, barnet sov där och min släkting kom sedan dit på morgonen, följde barnet till skolan och gick sedan hem och la sig och sov.

Det finns en massa forskning som visar på att barn till ensamstående oftare råkar ut för sexualbrott just för att de ensamstående tvingas förlita sig på random barnvakter. Tycker därför att det är lite oansvarigt av dig att rekommendera ts att ta hjälp av vem som helst.

Ts, kolla med din kommun om de har nattis. Kolla även med grannkommunerna.
  • Anonym (ruben)

Du kan inte tvinga pappan att ta praktiskt ansvar men däremot kan du tvinga honom att ta ekonomiskt ansvar. Om du tror att han har betalningsförmåga kan du stämma honom på högre underhåll om du får ökade kostnader för barnomsorgen för att du jobbar ob-tid.

Svar på tråden Pappan tar inte sitt ansvar vem kan hjälpa mig