• Anonym (Ensam)

Pappan tar inte sitt ansvar vem kan hjälpa mig

Vi har ett barn som är 7 år gammalt. Vi har varit separerade i 5 år barnet har bott hos mig mestadels och jag har tagit största ansvaret. Pappans ursäkt under dessa 5 år har varit att han inte har fast jobb och därför inte kunnat ha barnet hos sig planerade tider. Nu ändras även min arbetssituation och jag blir tvungen att arbeta nätter och kvällar. Kan rätten tvinga pappan att ta lika stort ansvar? Om inte vem ska hjälpa mig med barnet? Vi är i samma situation samma förutsättningar han kan bara strunta i att ta ansvar och förlita sig på att jag finns här för barnet. Känner mig maktlös, orolig och blir psykiskt stressad av detta. Vad kan jag göra?

• Svar på tråden Pappan tar inte sitt ansvar vem kan hjälpa mig
  • Anonym (Ensam)
    Brumma skrev 2017-03-14 19:50:34 följande:

Tvinga FÖRÄLDRAR går inte. Oavsett kön.

Jag vet att det inte går men man borde skärpa lagen för ansvarslösa föräldrar oavsett kön. Böter!
  • Queennr1
    Anonym (ruben) skrev 2017-03-14 20:01:26 följande:

Ts är i första hand inte i behov av hjälp eller avlastning utan fungerande barnomsorg.

... Eller ett nytt jobb...
  • legomum
    Anonym (Ensam) skrev 2017-03-14 20:12:52 följande:
    Jag sökte inte jobb kvällstid. Pga omorganisation blir jag illa tvungen att jobba kvällar och nätter då min tjänst görs om. Har dagtids jobb nu.
    Tala med facket. Tror inte att de kan tvinga dig till att arbeta så nämligen. De ska erbjuda dig liknande tider då du är ensamstående, så du kan inte arbeta så.

Här har du rätten på din sida. Du behöver däremot få cheferna att inse detta. Facket hjälper dig, är du inte medlem bli det då så får du att de kämpar åt dig. Du kan alltid lämna sedan när du fått den hjälp du velat ha.
  • legomum

Arbetar du idag inom kommunen på tex daglig verksamhet (dagtid)och genom omorganisationen blir flyttad till ett boende med rullande schema så kan du tacka nej att de får komma med ett bättre erbjudande istället. Du kan inte.

Säger du inget blir du överkörd. Du måste stå upp för dig.

• Anonym (ruben)
    legomum skrev 2017-03-14 20:11:45 följande:

Som ensamstående med ett arbete som innebär kvällar helger och nätter så jo då är man visst i behov av att någon tar hand om ens barn.

Du och jag ser tydligen olika på frågan.

Tror du missförstod dig. Det jag menade var att det blir en väldigt otrygg situation för ts och barnet om hon blir tvungen att förlita sig på goda vänner, grannar och betalda barnvakter för att lösa sin vardag. Det är såklart bättre än ingenting men tror att det hon egentligen behöver är barnomsorg ob-tid. Ett ställe där hon kan lita på personalen och hon vet att de alltid finns där.
  • Anonym (ruben)
    Queennr1 skrev 2017-03-14 20:16:12 följande:

... Eller ett nytt jobb...

Eller det. Det som är enklast att fixa.
  • legomum
    Anonym (ruben) skrev 2017-03-14 20:20:31 följande:
    Tror du missförstod dig. Det jag menade var att det blir en väldigt otrygg situation för ts och barnet om hon blir tvungen att förlita sig på goda vänner, grannar och betalda barnvakter för att lösa sin vardag. Det är såklart bättre än ingenting men tror att det hon egentligen behöver är barnomsorg ob-tid. Ett ställe där hon kan lita på personalen och hon vet att de alltid finns där.
    Där ser vi lika klart det ska vara kontinuitet på vart barnet är och inte en massa olika. Jag gav bara tips på andra lösningar.

Har själv arbetat kväll/helg/natt så jag vet ju hur mycket man behöver lösa.
    Det är jättetufft att arbeta så som småbarnsförälder även om man har hjälp, därför är det viktigt att ts då får ett större kontaktnät omkring sig.

Men eftersom det nu framkommit att hon fått detta arbete genom en omorganisation så tror jag att det redan löst sig. Hon ska inte oroa sig längre då de inte får ändra tiderna bara sådär utan att ts godkänner det just pga att hon är ensamstående.
  • Anonym (Ensam)
    legomum skrev 2017-03-14 20:28:22 följande:

Där ser vi lika klart det ska vara kontinuitet på vart barnet är och inte en massa olika. Jag gav bara tips på andra lösningar.

Har själv arbetat kväll/helg/natt så jag vet ju hur mycket man behöver lösa.

Det är jättetufft att arbeta så som småbarnsförälder även om man har hjälp, därför är det viktigt att ts då får ett större kontaktnät omkring sig.

Men eftersom det nu framkommit att hon fått detta arbete genom en omorganisation så tror jag att det redan löst sig. Hon ska inte oroa sig längre då de inte får ändra tiderna bara sådär utan att ts godkänner det just pga att hon är ensamstående.

Facket har varit med i omförhandlingarna så tyvärr kan dom göra såhär helt lagligt då min tidigare tjänst inte längre behövs. :(
  • legomum
    Anonym (Ensam) skrev 2017-03-14 20:33:57 följande:
    Facket har varit med i omförhandlingarna så tyvärr kan dom göra såhär helt lagligt då min tidigare tjänst inte längre behövs. :(
    Men vet de om din situation då?
  • Brumma
    Anonym (Ensam) skrev 2017-03-14 20:14:37 följande:

Jag vet att det inte går men man borde skärpa lagen för ansvarslösa föräldrar oavsett kön. Böter!

Jag tror faktiskt inte det är i barnets bästa att lämnas hos en ovillig förälder. Att känna sig bortvald är illa men att tvingas umgås med ngn som inte vill ha en där är faktiskt värre..
Svar på tråden Pappan tar inte sitt ansvar vem kan hjälpa mig