Inlägg från: Anonym (ruben) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ruben)

Pappan tar inte sitt ansvar vem kan hjälpa mig

Brumma skrev 2017-03-14 19:10:17 följande:

En förälder kan aldrig tvingas till umgänge eller ansvar.

Finns det några nattis i kommunen?

Eller kanske en granne eller vän kan hjälpa de nätter du behöver arbeta? En släkting till mig fick under en period natta barnet hos grannen, barnet sov där och min släkting kom sedan dit på morgonen, följde barnet till skolan och gick sedan hem och la sig och sov.

Det finns en massa forskning som visar på att barn till ensamstående oftare råkar ut för sexualbrott just för att de ensamstående tvingas förlita sig på random barnvakter. Tycker därför att det är lite oansvarigt av dig att rekommendera ts att ta hjälp av vem som helst.

Ts, kolla med din kommun om de har nattis. Kolla även med grannkommunerna.
  • Anonym (ruben)

Du kan inte tvinga pappan att ta praktiskt ansvar men däremot kan du tvinga honom att ta ekonomiskt ansvar. Om du tror att han har betalningsförmåga kan du stämma honom på högre underhåll om du får ökade kostnader för barnomsorgen för att du jobbar ob-tid.

• Anonym (ruben)
    legomum skrev 2017-03-14 19:58:23 följande:

Ber om ursäkt det var okänsligt av mig att ställa fråga så.

Bor du i Stockholm så finns veteranpoolen. Du kan även söka efter en extramormor och av kommunen en avlastningsfamilj.

Hade du bott här och jag hade bott större än vad vi gör så hade jag mer än gärna hjälpt till.

Ts är i första hand inte i behov av hjälp eller avlastning utan fungerande barnomsorg.
  • Anonym (ruben)
    Brumma skrev 2017-03-14 19:47:42 följande:

Jag rekommenderade INTE att ta hjälp av "vem som helst". Jag rekommenderade att ta hjälp av en vän/granne.

För att vara övertydlig (det behövs tydligen) så menar jag sådana människor man känner väl..

förövrigt får du gärna länka till alla dessa forskningsresultat, det hade varit intressant att läsa.

Har inga länkar just nu. Kom över den forskningen för flera år sedan i samband med att jag studerade. Det handlade för övrigt om amerikanska studier. Inte helt överförbara till Sverige då jag tror att det amerikanska samhället är snäppet farligare än det svenska. Men mekanismerna är ju de samma. Pedofiler är ofta opportunister och passar på när de får tillfälle.
  • Anonym (ruben)
    legomum skrev 2017-03-14 20:11:45 följande:

Som ensamstående med ett arbete som innebär kvällar helger och nätter så jo då är man visst i behov av att någon tar hand om ens barn.

Du och jag ser tydligen olika på frågan.

Tror du missförstod dig. Det jag menade var att det blir en väldigt otrygg situation för ts och barnet om hon blir tvungen att förlita sig på goda vänner, grannar och betalda barnvakter för att lösa sin vardag. Det är såklart bättre än ingenting men tror att det hon egentligen behöver är barnomsorg ob-tid. Ett ställe där hon kan lita på personalen och hon vet att de alltid finns där.
  • Anonym (ruben)
    Queennr1 skrev 2017-03-14 20:16:12 följande:

... Eller ett nytt jobb...

Eller det. Det som är enklast att fixa.
  • Anonym (ruben)
    nevermind skrev 2017-03-14 21:07:23 följande:

Du kan också strunta i ansvaret. Det har ingenting med jämlikhet att göra. Snarare moral skulle jag säga. Men ingen kan tvinga dig heller. Har inte med kön att göra alls.

Har visst med kön att göra eftersom det är mycket vanligare att män överger sina barn än att kvinnor gör det.
  • Anonym (ruben)
    EnAnonumius skrev 2017-03-14 23:29:56 följande:

Sedan när räknades en vän eller en granne som "vem som helst"?

En vän är såklart oftast mindre vem som helst än en granne. Men tänk på att utbudet av vänner som kan tänka sig att regelbundet ställa upp som barnvakter inte växer på trän. Kanske får man nöja dig med grannens 15-åriga dotter som vill tjäna lite extra pengar svart till sina cigaretter och som tar sin haschpundande pojkvän över varje gång hon sitter barnvakt (exempel från verkliga livet).
  • Anonym (ruben)
    nevermind skrev 2017-03-15 16:52:46 följande:

Inför lagen är alla lika. Ingen tvingar kvinnan.

Har jag påstått det?
  • Anonym (ruben)
    nevermind skrev 2017-03-15 20:26:37 följande:

Det trodde jag, eftersom du kommenterade något jag inte menat.

Men jag höll inte med dig. Tycker att det är en jämstäldhetsfråga.
Svar på tråden Pappan tar inte sitt ansvar vem kan hjälpa mig