• cathrine100

sambolagen

Bor ihop med min kille och hans 2 barn i hans hyresbostad. Jag flyttade till honom för att underlätta vårt förhållande. Det skulle vara tillfälligt kom vi överens. Nu har jag ärvt pengar och skall köpa en villa som jag planerat länge men nu vill min kille komma med med sina barn men han har ej pengae att investera idetta. Är lite rädd om hur detta skall fungera?

Hur ser lagen på om man ej är skriven ihop och han hyr ut sin bostad i andra hand. Har hört såna skräckhistorier om sambolagen. Vad kan ni ge för tips till mig idetta fall.

• Svar på tråden sambolagen
  • Kerubmamman

Då skriver ni ett samboavtal först, att huset du köper inte ska ingå i en bodelning. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • lilly

Huset kommer ingå i en bodelning om ni inte skriver samboavtal,oavsett om du står för hela köpet. I definitionen av sambo sägs det att två personer lever ihop under äktenskapliga former (alltså delar hushåll,kostnader, sexuellt samliv m.m) att vara folkbokförd på samma adress krävs inte. Så skriv samboavtal. :)

• legomum

Allt du tar med dig i ett förhållande är ditt när ni separerar men om ni köper ett hus (oavsett vems pengar) så är det för ett gemensamt boende och ska räknas som bådas.

Som tidigare säger skriv avtal. Men kolla upp med en jurist först. Det finns säkert någon liten sak som vi inte vet om men som är otroligt bra för dig att veta om ni separerar.

• Anonym (Yuo)

Köper du ett hus och ni flyttar in tillsammans får han halva om ni flyttar i sär. Tala med en jurist. Det kanske kostar en tusenlapp men i slutändan väl investerade pengar om du får behålla ditt hus.

• Anonym (U)

Tala med en jurist och skriv avtal.

Vill han inte är han golddigger.

Dumpa i så fall.

• Anonym (Ellen)

Enklast är om du via din bank bokar tid med en jurist. Att träffas och diskutera brukar vara gratis men det kan kosta en peng att få hjälp med det skriftliga. Är dock klart värt det då det är svårt att få med alla viktiga formuleringar om man försöker göra det på egen hand.

Kommunens konsumentvägledare, ens arbetsgivare och via facket (om man är med där) brukar man också kunna söka rådgivning.

• Anonym (U)
    lilly skrev 2017-03-01 22:12:21 följande:

Huset kommer ingå i en bodelning om ni inte skriver samboavtal,oavsett om du står för hela köpet. I definitionen av sambo sägs det att två personer lever ihop under äktenskapliga former (alltså delar hushåll,kostnader, sexuellt samlivm.m) att vara folkbokförd på samma adress krävs inte. Så skriv samboavtal. :)

Hur bevisar/vet man att folk " delar hushåll,kostnader, sexuellt samliv" ?

Jag tycker hela sambolagen är idiotisk , jag kritiserar inte din inlägg.
  • cathrine100

Tack ni alla snälla som orkar svara ???? Alltid någondera i ett förhållande som har bättre ekonomiskt men klart jag fixar en jurist ????????Tänkte o han har en bostad som han hyr ut i andra hand så blur han ej på barbacke om så skulle hända. de är för att skydda den svagare parten den som "behöver hemmet mera" visst han har 2 barn varannan vecka sen kan han ta tillbaka sitt eget hem han hyrt ut för den finns där och väntar... Det var det jag funderar över?

Konstig lag sambolagen,inget annat land har det.

• cathrine100
    cathrine100 skrev 2017-03-02 11:13:52 följande:

Tack ni alla snälla som orkar svara ???? Alltid någondera i ett förhållande som har bättre ekonomiskt men klart jag fixar en jurist ????????Tänkte o han har en bostad som han hyr ut i andra hand så blur han ej på barbacke om så skulle hända. de är för att skydda den svagare parten den som "behöver hemmet mera" visst han har 2 barn varannan vecka sen kan han ta tillbaka sitt eget hem han hyrt ut för den finns där och väntar... Det var det jag funderar över?

Konstig lag sambolagen,inget annat land har det.

Svar på tråden sambolagen