Inlägg från: cathrine100 |Visa alla inlägg
  • cathrine100

sambolagen

Bor ihop med min kille och hans 2 barn i hans hyresbostad. Jag flyttade till honom för att underlätta vårt förhållande. Det skulle vara tillfälligt kom vi överens. Nu har jag ärvt pengar och skall köpa en villa som jag planerat länge men nu vill min kille komma med med sina barn men han har ej pengae att investera idetta. Är lite rädd om hur detta skall fungera?

Hur ser lagen på om man ej är skriven ihop och han hyr ut sin bostad i andra hand. Har hört såna skräckhistorier om sambolagen. Vad kan ni ge för tips till mig idetta fall.

• Svar på tråden sambolagen
  • cathrine100

Tack ni alla snälla som orkar svara ???? Alltid någondera i ett förhållande som har bättre ekonomiskt men klart jag fixar en jurist ????????Tänkte o han har en bostad som han hyr ut i andra hand så blur han ej på barbacke om så skulle hända. de är för att skydda den svagare parten den som "behöver hemmet mera" visst han har 2 barn varannan vecka sen kan han ta tillbaka sitt eget hem han hyrt ut för den finns där och väntar... Det var det jag funderar över?

Konstig lag sambolagen,inget annat land har det.

• cathrine100
    cathrine100 skrev 2017-03-02 11:13:52 följande:

Tack ni alla snälla som orkar svara ???? Alltid någondera i ett förhållande som har bättre ekonomiskt men klart jag fixar en jurist ????????Tänkte o han har en bostad som han hyr ut i andra hand så blur han ej på barbacke om så skulle hända. de är för att skydda den svagare parten den som "behöver hemmet mera" visst han har 2 barn varannan vecka sen kan han ta tillbaka sitt eget hem han hyrt ut för den finns där och väntar... Det var det jag funderar över?

Konstig lag sambolagen,inget annat land har det.

• cathrine100
    Anonym (U) skrev 2017-03-01 22:41:14 följande:

Tala med en jurist och skriv avtal.

Vill han inte är han golddigger.

Dumpa i så fall.

Vill han inte flyttar han ej in
  • cathrine100

Han är absolut ingen golddigger :))) Han jobbar mycket men har igen stora barn som kostar..och äter som hästar.mm. Vi vill bara fortsätta at bo tillsammans fast det var meningen att jag köper ngt till mig och hyr ut rum men förhållande blev djupare. Jag vill att det är bara min villa för jag har själv barn som är redan vuxna och det är deras arv. Tack alla för svar ?

• cathrine100
    lilly skrev 2017-03-02 20:38:09 följande:

Som utomstående som inte känner personerna ifråga är det nog omöjligt att veta. Som t.ex. handläggare på olika myndigheter kan det ju vara stor skillnad huruvida man betraktas som sambor eller vänner. Vid en tvist kan jag tänka mig att man får vända sig till närstående som får vittna om vilken relation man har. I förekommande fall kan myndigheterna göra hembesök och se själv vad de som de ser tyder på :)

Separer vi får han gå till sin bostad han hyrt ut. dör jag blir det samma sak. Dör han får hans barn vara där varannan vecka tycker jag. Det är ganska basic men intressantaste är vad han tycker att han skall betala i vårt nya hem. Jag betalar ju lånet och amortering.
  • cathrine100
    Kjell2 skrev 2017-03-03 08:16:19 följande:

Hans intresse av att måla, vårda, bygga mm på ert gemensamma boende kan bli lågt om han vet att allt går till dig och dina barn vid en bodelning.

Vi är bägge snart 50 år och sällskapat i 2 år .han har gjort sina investeringar i utlandet bra och dåliga så han har tillgångar men man kan ej efter 2 år ens önska att man ärver den andra speciellt om jag har barn som jag är deras enda arvtagare, deras pappa dog flera år sedan. Min sambo har levt och lever enklare än jag och nöjer sig med det.
  • cathrine100

klart han får betala för sitt boende så som alla andra i världen samt för hans 2 tonåringar.

Det är en annan sak än att få halva radhuset 3 miljoner efter 2 år sällskapandet och lämna mina 3 barn med 1/2 att dela på. Tror attt det gäller bara om man ej har ngt annat att gå till och det kommer han att ha när han hyr ut sin bostad i andra hand.Måste kolla nästa vecka

• cathrine100

läser vad ni skriver. Nu är vi närmare 50 åringar som ej har tillsammans barn och kommer ej att skaffa ;)) Han har sin hyres lägenhet som han tänkt hyra ut i andra hand så ute på backen blir han ej. Så därför frågade jag om frågor här för tänkte om det finns nån jurist möjligen som vet dessa frågor. De är ju att skydda den svgare parten att man måste ge halva hemmet men hört med att det är mera om man har barn ihop och man har bara ett hem

• cathrine100

Han har sin hyresbostad kvar och tycker han bra kan bo iden en tid tills vi ser vad /hur vi gör? sambo avtal sfår han skriva på!

• cathrine100
    Anonym (123456) skrev 2017-04-22 17:27:03 följande:

Kul att ni sak flytta ihop i ditt hus!

Gör det inte mer avancerat än vad det är.

Skriv ett samboavtal.

Du betalar sedan som ensam ägare alla kostnader för huset betrf kontantinsat lån och amorteringar, ränta.

Driftskostnader delar ni på, tex värme, vatten, el, försäkringar osv., det är inte svårare än att den ene för över pengar varje månad.

En bra grej när man bor ihop är att spara 500-1000kr var varje månad på ett gemensamt konto för oförutsedda kostnader då vet båda hur mycket extra man lägger, går man isär så är det bara dela på pengarna.

• cathrine100

Jag är bara försiktig!! Som jag skrev har han en hyresbostad som han skall hyra ut i andrahand och vill ha den kvar. Hans barn är tonåring andra 18 men när sambolagen är såå idiotisk!

Svar på tråden sambolagen