• cathrine100

sambolagen

Bor ihop med min kille och hans 2 barn i hans hyresbostad. Jag flyttade till honom för att underlätta vårt förhållande. Det skulle vara tillfälligt kom vi överens. Nu har jag ärvt pengar och skall köpa en villa som jag planerat länge men nu vill min kille komma med med sina barn men han har ej pengae att investera idetta. Är lite rädd om hur detta skall fungera?

Hur ser lagen på om man ej är skriven ihop och han hyr ut sin bostad i andra hand. Har hört såna skräckhistorier om sambolagen. Vad kan ni ge för tips till mig idetta fall.

• Svar på tråden sambolagen
  • cathrine100
    Anonym (U) skrev 2017-03-01 22:41:14 följande:

Tala med en jurist och skriv avtal.

Vill han inte är han golddigger.

Dumpa i så fall.

Vill han inte flyttar han ej in
  • Anonym (U)
    cathrine100 skrev 2017-03-02 11:19:06 följande:

Vill han inte flyttar han ej in

Vad bra. Finns tyvärr naiva människor som råkar ut för golddiggare och sol och vårare när de är kära.
  • Anonym (U)
    cathrine100 skrev 2017-03-02 11:13:52 följande:

Tack ni alla snälla som orkar svara ???? Alltid någondera i ett förhållande som har bättre ekonomiskt men klart jag fixar en jurist ????????Tänkte o han har en bostad som han hyr ut i andra hand så blur han ej på barbacke om så skulle hända. de är för att skydda den svagare parten den som "behöver hemmet mera" visst han har 2 barn varannan vecka sen kan han ta tillbaka sitt eget hem han hyrt ut för den finns där och väntar... Det var det jag funderar över?

Konstig lag sambolagen,inget annat land har det.

Håller med. Det borde vara upp till var och en att bestämma hur seriöst ett samboförhållande är och om man vill skänka bort sina egendom till folk.

Visst kan man skriva samboavtal , men det är en märklig ide att ta för givet att man vill ge bort sina egendom till ett ex istället av att utgå från att man äger vad man betalar för.
  • Kerubmamman

Glömde en variant:

Beroende på om han är kreditvärdig (men utan sparkapital) så finns självklart också alternativet att ni samäger, men att du går in med handpenningen. Och så skriver ni samboavtal på att du ska få tillbaka handpenningen. 

Det finns många olika lösningar på hur man skriver samboavtal, så det bästa är att ta hjälp av en jurist på din bank. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Kjell2
    cathrine100 skrev 2017-03-02 11:13:52 följande:

Tack ni alla snälla som orkar svara ???? Alltid någondera i ett förhållande som har bättre ekonomiskt men klart jag fixar en jurist ????????Tänkte o han har en bostad som han hyr ut i andra hand så blur han ej på barbacke om så skulle hända. de är för att skydda den svagare parten den som "behöver hemmet mera" visst han har 2 barn varannan vecka sen kan han ta tillbaka sitt eget hem han hyrt ut för den finns där och väntar... Det var det jag funderar över?

Konstig lag sambolagen,inget annat land har det.

Olika länder har varianter på sambolagen. Finns t ex stater i USA som regler just Common-Law Marriage. Exakt vad de regler kan dock variera, rätt vid till försäkring om någon dör, underhåll, bodelning, gemensamma barn osv.

Innan du köper bostad och ni flyttar ihop bör ni snacka igenom och komma överrens om tre huvudfall
    Du dör
    Han dör
    Ni separerar

Kan också vara bra att komma överrens om hur kostnader för huset ska delas och beslut om smått och stort.

• lilly
    Anonym (U) skrev 2017-03-02 10:54:29 följande:
    Hur bevisar/vet man att folk " delar hushåll,kostnader, sexuellt samliv" ?

Jag tycker hela sambolagen är idiotisk , jag kritiserar inte din inlägg.
    Som utomstående som inte känner personerna ifråga är det nog omöjligt att veta. Som t.ex. handläggare på olika myndigheter kan det ju vara stor skillnad huruvida man betraktas som sambor eller vänner. Vid en tvist kan jag tänka mig att man får vända sig till närstående som får vittna om vilken relation man har. I förekommande fall kan myndigheterna göra hembesök och se själv vad de som de ser tyder på :)
  • Anonym (U)
    lilly skrev 2017-03-02 20:38:09 följande:

Som utomstående som inte känner personerna ifråga är det nog omöjligt att veta. Som t.ex. handläggare på olika myndigheter kan det ju vara stor skillnad huruvida man betraktas som sambor eller vänner. Vid en tvist kan jag tänka mig att man får vända sig till närstående som får vittna om vilken relation man har. I förekommande fall kan myndigheterna göra hembesök och se själv vad de som de ser tyder på :)

Hela är rätt ologiskt. Kan asexuella inte vara sambo?

Eller folk som vill vänta med sex till äktenskapet?

Om 2 som delar lägenhet råkar hamna i säng blir de sambo per automatik?

Löjligt att myndigheterna ska ens lägga sig i vilka folk bor med eller ligger/inte ligger med.
  • lilly
    Anonym (U) skrev 2017-03-02 20:44:50 följande:
    Hela är rätt ologiskt. Kan asexuella inte vara sambo?

Eller folk som vill vänta med sex till äktenskapet?

Om 2 som delar lägenhet råkar hamna i säng blir de sambo per automatik?

Löjligt att myndigheterna ska ens lägga sig i vilka folk bor med eller ligger/inte ligger med.
    Somsagt, det är jättesvåra gränsdragningar. Finns ju t.ex.personer som fortfarande bor ihop trots att relationen upphört som alltså i lagens mening fortfarande är sambor. "Äktenskapsliknande förhållande" är det man utgår ifrån och det som framförallt skiljer vänner från par är ju just det sexuella. Men det är inte allt, lever man som ett par, folk ser en som ett par, man har kanske gemensam ekonomi,  har eller planerar barn ihop så tyder det väl på att relationen är mer "äktenskapslik" än vänskapslik. :) Men förstår din frågeställning, det är inte alltid lätt! 
  • cathrine100

Han är absolut ingen golddigger :))) Han jobbar mycket men har igen stora barn som kostar..och äter som hästar.mm. Vi vill bara fortsätta at bo tillsammans fast det var meningen att jag köper ngt till mig och hyr ut rum men förhållande blev djupare. Jag vill att det är bara min villa för jag har själv barn som är redan vuxna och det är deras arv. Tack alla för svar ?

• cathrine100
    lilly skrev 2017-03-02 20:38:09 följande:

Separer vi får han gå till sin bostad han hyrt ut. dör jag blir det samma sak. Dör han får hans barn vara där varannan vecka tycker jag. Det är ganska basic men intressantaste är vad han tycker att han skall betala i vårt nya hem. Jag betalar ju lånet och amortering.
Svar på tråden sambolagen