Inlägg från: Anonym (U) |Visa alla inlägg
  • Anonym (U)

sambolagen

Tala med en jurist och skriv avtal.

Vill han inte är han golddigger.

Dumpa i så fall.

• Anonym (U)
    lilly skrev 2017-03-01 22:12:21 följande:

Huset kommer ingå i en bodelning om ni inte skriver samboavtal,oavsett om du står för hela köpet. I definitionen av sambo sägs det att två personer lever ihop under äktenskapliga former (alltså delar hushåll,kostnader, sexuellt samlivm.m) att vara folkbokförd på samma adress krävs inte. Så skriv samboavtal. :)

Hur bevisar/vet man att folk " delar hushåll,kostnader, sexuellt samliv" ?

Jag tycker hela sambolagen är idiotisk , jag kritiserar inte din inlägg.
  • Anonym (U)
    cathrine100 skrev 2017-03-02 11:19:06 följande:

Vill han inte flyttar han ej in

Vad bra. Finns tyvärr naiva människor som råkar ut för golddiggare och sol och vårare när de är kära.
  • Anonym (U)
    cathrine100 skrev 2017-03-02 11:13:52 följande:

Tack ni alla snälla som orkar svara ???? Alltid någondera i ett förhållande som har bättre ekonomiskt men klart jag fixar en jurist ????????Tänkte o han har en bostad som han hyr ut i andra hand så blur han ej på barbacke om så skulle hända. de är för att skydda den svagare parten den som "behöver hemmet mera" visst han har 2 barn varannan vecka sen kan han ta tillbaka sitt eget hem han hyrt ut för den finns där och väntar... Det var det jag funderar över?

Konstig lag sambolagen,inget annat land har det.

Håller med. Det borde vara upp till var och en att bestämma hur seriöst ett samboförhållande är och om man vill skänka bort sina egendom till folk.

Visst kan man skriva samboavtal , men det är en märklig ide att ta för givet att man vill ge bort sina egendom till ett ex istället av att utgå från att man äger vad man betalar för.
  • Anonym (U)
    lilly skrev 2017-03-02 20:38:09 följande:

Som utomstående som inte känner personerna ifråga är det nog omöjligt att veta. Som t.ex. handläggare på olika myndigheter kan det ju vara stor skillnad huruvida man betraktas som sambor eller vänner. Vid en tvist kan jag tänka mig att man får vända sig till närstående som får vittna om vilken relation man har. I förekommande fall kan myndigheterna göra hembesök och se själv vad de som de ser tyder på :)

Hela är rätt ologiskt. Kan asexuella inte vara sambo?

Eller folk som vill vänta med sex till äktenskapet?

Om 2 som delar lägenhet råkar hamna i säng blir de sambo per automatik?

Löjligt att myndigheterna ska ens lägga sig i vilka folk bor med eller ligger/inte ligger med.
Svar på tråden sambolagen