Hur dela boendet
I sex år har vårt barn åkt mellan oss, bott ungefär halva tiden hos oss. egentligen hela tiden mot hans vilja. han avskyr det. det passar inte hans personlighet att åka emellan två hem, han vill bo på ett ställe. tryggt och stabilt och samma hela tiden är hans behov. han är lite känsligare sort. vi har vidhållit år efter år men jag har nu börjat se det som allt mer orimligt. han är tretton och vill inte bo hos andra föräldern. jag försöker komma på olika lösningar, alternativ som inte för den skull ska innebära att han inte bor där alls eftersom jag tror att kontakten blir svårare då. vill mitt barns bästa men vet inte riktigt vad det är. jag anser att vi måste lyssna på honom, vill han inte byta hem hela tiden så måste vi bromsa det här, inte fortsätta tvinga. de har pågått tokigt länge redan. men min fd make är förstås säker påa tt jag försöker manipulera och styra vårt barn att inte vilja bo hos honom. så är det verkligen inte men det är inte så enkelt att prata med varann trots familje rådgiv. Jag menar att en trettonåring som både säger själv vad han vill, uppvisat i sex år att det inte funkar som vi har det nu, och dessutom mår rätt dåligt sedan lång tid, måste lyssnas på. mitt ex menar att vi ska fortsätta som tidigare.
jag undrar om det finns kloka här med tankar om ingångar? att gå till tingsrätt känns tungt. men jag börjar allt mer undra om jag faktiskt måste göra det. jag kan inte ställa upp på att låta vårt barn må så här. jag undrar också, vad sjutton vore bra? hur ser andra barns boscheman ut, o de inte bor varannan vecka och vill bo bara lite i ena hemmet, vad är i så fall en bra fördelning? alla tankar och tips tas tacksamt emot, jag vill bara göra rätt för mitt barn, inget annat. Mådde han bra som det är nu så hade det förstås varit det bästa, men nu måste jag göra något. samtal i familjerådgivning ger inget alls hittills, bara att jag säger hur jag ser det och mitt ex säger att nej inget ska ändras.