Hur dela boendet
Det är lite svårt om sonen inte vill prata med terapeut men jag föreslår BUP. Om skolan ser att sonen mår dåligt så kan de kalla ihop elevvårdsteam där de sedan skickar remiss till BUP (så man kommer fram fortare plus att det gör att pappan inte kan neka till BUP om skolan sagt att det behövs).
Jag gick själv den vägen när mina barns pappa vägrade se att hans beteende gjorde att barnen mådde dåligt.
Annars är det som någon annan skrev, det går inte att tvinga så stora barn. För det första så måste det finnas en dom på boende/umgänge eller ett avtal som familjerätten godkänt för att man ska kunna begära att polisen hämtar barnet från andra föräldern. För det andra så dömer inte domstolen till tvångshämtning när det gäller stora barn.
Om du väljer att gå den vägen så är det viktigt att du stöttar barnet och inte låter barnet bli budbärare. Ta alla diskussioner med pappan och se till så att sonen vågar stänga av telefonen. Kan vara bra att inte vara hemma första dagarna så att inte pappan stormar in och skriker på sonen.