• Anonym (Anna)

Hur dela boendet

Vad intressant, jag har en fjortonårig son som jag räknar med snart kommer komma med samma åsikter. Hört lite kommentarer genom åren. Det jag har tänkt säga om/när han väl uttalar sin önskan är:
    "Det viktiga är att du tar ett beslut som är bäst för dig, inte det som är bäst för mig eller pappa. Jag vill att du pratar med skolkuratorn 2-3 gånger och efter det så kommer jag följa din önskan om var du vill bo. Jag ska också prata med pappa."
    Naturligtvis hoppas jag innerligt att han vill bo hos mig på heltid, kommer gråta blod om han väljer sin pappa men skulle låta honom välja det han känner är bäst för honom. Problemet är att barn är väldigt lojala varelser som inte alltid gör det som är bäst för dem själva.

• Anonym (Anna)
    Anonym (fia) skrev 2017-03-01 18:03:36 följande:

tack igen för alla svar. situationen fortsatt pressad. vår son har uttalat hos pappa att han inte vill bo där IGEN. och upprepat det här igen. ändå anser pappan att nej vi ska inte gör några ändringar. jag börjar känna mig rejält stressad. vårt barn mår inte bra, säger vad han vill och behöver och blir inte hörd. idag har jag sagt att jag aldrig mer kommer tvinga honom gå till pappa. till pappa (och hit till mig) kommer han för att det känns ok, att han tycker det funkar. om han inte vill, verkligen inte vill, så kommer jag inte tvinga. däremot kommer jag vilja att vi möts och pratar försöker hitta vägar så han trivs. han säger att han vill bo bara här. att han inte känner sig stressad av att vara här, här känns tryggt och lugnt.
    jag blir orolig. hur har han det egentligen hos pappa? han säger att han känner sig ensam och stressad och inte trivs och inte vill vara där.
    Har nytt samarbetssamtal med pappan imorgon. pappan sa idag igen att han inte ens tänker diskutera att ändra boendeschemat. jag undrar, måste jag då till tingsrätt? eller är det som andra sagt i tråden att om vår son inte tänker gå dit, så bara ÄR det så?
    jag vill agera på ett sätt som är reko mot alla parter och förstås främst mot vårt barn. han ska absolut inte sitta i blåsväder och fara mer illa än han redan gör. att gå till tingsrätt känns sova tt ställa saker på sin spets och kräver ju att sonen vågar säga vad han känner och vill... 

Jag skulle absolut låta sonen gå och prata med någon, skolans kurator eller skolsköterska i första hand. Så han får höra från en oberoende part vad han har rätt till att göra för val. Att bara låta bli att skicka honom till pappan nästa gång blir lite konstigt. Fast nu har ju barnet uttalat detta många gånger och även direkt till pappan. Tycker du har en skyldighet att lyssna på din son faktiskt.
Svar på tråden Hur dela boendet