• Anonym (många)

Hur dela boendet

Väldigt många barn i den åldern vill ändra på sitt boende på olika sätt, kanske två v i stöten, en månad i stöten osv. Eller mest hos den ena.

Grejen är så här att om sonen vägrar åka så kommer ingen att tvinga honom så eg är det inte nödvändigt att gå till tingsrätten.

Ge förslag till pappan på tex dagumgänge, varannan helg, var fjärde, att de bestämmer vartefter om det ska vara dagumgänge eller sova över. Vägrar han så får du säg att tyvärr så behöver xx ha en fast punkt och nu vägrar han bo så här längre. Jag försöker lösa det hela så att ni kan fortsätta ha en god kontakt men jag kan bara ge förslag.

Låt också sonen tala med kuratorn på skolan, denne är på sonens sida och kan ta snacket åt honom, det är ju inte alltid lätt att säga till en förälder som man ändock älskar att man inte vill bo hos denne på halvtid längre.

• Anonym (många)
    Anonym (fia) skrev 2017-02-24 05:50:33 följande:

Han säger till mig och han säger till sin pappa att han inte vill bo hos pappa. pappa tycker dock inte att han får bestämma det, alls. 
    han vill absolut inte gå med till familjerådgivning. har också frågat om han kan tänka sig det om han får prata ensam med familjeterapeuten. men han vill inte. orkar inte. vågar inte. han mår inte alls bra och är väldigt lättstressad och orolig.

Tipset ovan om att jag inte måste gå till tingsrätt för att inte behöva lämna ut min son. snälla berätta mer? jag har sagt till min fd make att metoden vårt barn flyttats på, verbalt tvang, måst upphöra. vi har alltid sagt "jo du måste, det är så här nu, det är tyvärr inget du kan bestämma" på olika sätt. mer eller mindre insvept i massa förståelse om hur jobbigt det är men ändå, tvång. du måste. jag känner att det är helt fel och det måste upphöra. jag kan inte gör aså en enda gång till. vilket betyder att jag till o med vill säga "från och med nu kommer jag aldrig tvinga dig gå". men det får jag inte för exet, han tycke jag uppviglar och inte samarbetar.
    det är en röra! vill inte ta ett enda steg till som är fel mot mitt barn, men vilket är det och vilket är bra....

Barns bästa ska alltid gå i första rummet. Barns egen önskan ska alltid lyssnas på men det döms inte alltid som de vill ändå. Ert barn är så stort så att om han inte vill åka med pappa så kommer inte någon att kunna tvinga honom. Polisen gör inte sånt.

Det pappan kan göra är att ta dig till tinget, men inget kommer att förändras, som sagt, ingen kan tvinga ditt barn att bo hos sin pappa om han inte vill oavsett vad det står i ev umgängesavtal.

• Anonym (många)

Ytterligare en länk: lawline.se/answers/13349

Du kan och ska inte tvinga ditt barn till umgänge, men du ska uppmuntra och aldrig förhindra. Du vill ju inte förhindra umgänge, du vill hitta en annan form som passar ert barn. Du är öppen för diskussioner, talar inte illa om pappan osv. Du behöver inte göra något alls. Jo, så klart är det vanlig hyfs att meddela pappan att barnet inte kommer på nästa umgänge. Men det antar jag ju att du gör så klart.

Det är pappans sak att ta det till tinget om han vill det.

Svar på tråden Hur dela boendet