• Anonym (Undran)

Femtonåring som raggats upp av lärare

Min dotter går i nian och i början av året fick hon en ny lärare.

Min dotter gillar tyvärr att hänga på diverse sidor och prata med främlingar, men hon är iaf öppen med det och lovar att hon inte skulle träffa någon bakom ryggen på mig. Nog om det.

Hon berättade om en 28-åring hon pratat med ett tag, han har flera gånger bjudit ut henne och hon säger själv att de "klickar", men att hon tycker han är för gammal (tack o lov, så blir ingen strid om det).

Igår fick hon en bild på honom och det visade sig vara ingen annan än hennes nya lärare.

Min dotter har nu panik och vill inte gå till skolan igen. Hon frågade om han jobbar där för att försäkra att det verkligen är han, och det var det, så han vet att det är en av hans elever, men inte vilken.

Jag är helt rådvill och vet inte hur vi ska gå vidare med detta! Ska hon berätta vem hon är? Ska hon låtsas som ingenting? Vad gör man?

• Svar på tråden Femtonåring som raggats upp av lärare
  • Anonym (asdf)

I och med att han jobbar som lärare är hans beteende högst olämpligt.

Jag skulle faktiskt berättat det för skolans rektor.

Sedan skulle jag tagit över chatten och ansvaret (efter dotterns samtycke), persenterat mig som förälder, förklarat att hans beteende är högst opassande och sedan bett honom backa och inte kontakta dottern igen.

• Muttre

Vet han om att han har chattat med sin elev?

Jag hade som mamma begärt möte med denne lärare och berättat vad som har hänt och även att det är ytterst olämpligt att chatta med mycket yngre tjejer, speciellt med tanke på att han är lärare.

Sen hade jag bett honom att inte kontakta denne chat-tjej mer!

• taquine

Jag hade tagit kontakt med rektorn och berättat. Naturligtvis har hebefiler inget i skolan att göra och absolut inte i en högstadieklass.
    Vet  han om hon är hans elev?

Goodness me
  • Anonym (Undran)

Ja han vet sen igår att det är hans elev, men inte vilken. Min dotter har inte visat någon bild säger hon.

Jag är osäker om jag ska säga något, för han har ju egentligen inte gjort något olagligt och det känns ju som att han borde vara minst lika rädd som min dotter är nu. Vill inte förstöra hans karriär när han kanske aldrig tänkt gå längre än till prat.

• Anonym (Men)

Nu vet han att det är en elev. Men innan hon visste vem han va visste han då att hon var en elev eller ens hur gammal hon var?

• Anonym (Undran)
    Anonym (Men) skrev 2017-02-08 21:15:35 följande:

Nu vet han att det är en elev. Men innan hon visste vem han va visste han då att hon var en elev eller ens hur gammal hon var?

Han visste inte atr det var en elev till honom innan, men han visste hennes ålder.
  • taquine
    Anonym (Undran) skrev 2017-02-08 21:16:21 följande:
    Han visste inte atr det var en elev till honom innan, men han visste hennes ålder.
    Och ville ändå bjuda ut henne? Tror inte du ska vara för naiv här ts.
    Goodness me
  • Anonym (asdf)
    Anonym (Undran) skrev 2017-02-08 21:13:47 följande:

Ja han vet sen igår att det är hans elev, men inte vilken. Min dotter har inte visat någon bild säger hon.

Jag är osäker om jag ska säga något, för han har ju egentligen inte gjort något olagligt och det känns ju som att han borde vara minst lika rädd som min dotter är nu. Vill inte förstöra hans karriär när han kanske aldrig tänkt gå längre än till prat.

Det är inte du som förstör hans karriär utan han själv. Det är högst opassande för vilken 28-årig man som helst att ragga på 15-åringar. För att inte tala om en 28-årig lärare.

Han borde veta bättre. Och han verkar veta bättre. Ändå kan han inte låta bli. Säger ganska mycket om både hans läggning och karaktär.

Rektorn har rätt att veta. För att kunna göra sitt jobb och skydda eleverna. För du kan ju inte själv personligen skydda din dotter under skoltid.
  • Anonym (Men)
    Anonym (Undran) skrev 2017-02-08 21:16:21 följande:

Så han raggade på och ville bjuda ut en 15 åring? Jag hade berättat det för rekord. Det är inte okej.
  • Anonym (a)

När han förstod att det var en 15-åring skulle han ha tackat för sig. Givetvis får man chatta på nätet även om man är lärare men det där är inte ok. Att det dessutom var en av hans egna elever spelar inte jättestor roll, men för din dotter gör det givetvis det.

Hon bör inte chatta mer med honom och antingen avslöjar hon inte för någon att detta hänt, håller det för sig själv och låtsas som om det regnar eftersom han int verkar veta vem hon är, men annars tycker jag det var ett bra förslag att du som förälder tar över kontot och chattar lite med honom för att se hur han verkar, sen talar du om att du är förälder, att du vet att han är barnets lärare, att du sett hans kort och att du kommer kontakta hans chef om han inte omedelbart slutar med det han gör. 

Svar på tråden Femtonåring som raggats upp av lärare