KillBill skrev 2018-02-11 16:53:12 följande:
Vad tycker du om det moderata förslaget att göra det valfritt för respektive kommun att bestämma om de ska erbjuda skolgång till barn till papperslösa föräldrar? Eller om det populustiska utspelet att hävda att invandringen inte är lönsam. Menar moderaterna att öppna era hjärtan politiken handlade om lönsamhet? Jag trodde Sverige tog emot flyktingar som en humanistisk handling där vi hjälpa människor i nöd och inte för att tjäna pengar.
Jag tycker det är dåligt om det innebär att inga barn till papperslösa ska få någon utbildning. Barnen ska inte drabbas.
Samtidigt har jag sett hur det blir i praktiken. Något som retade mig något enormt var romska familjer med och utan papper, som sökte asyl och som räknade med att få avslag inom 3 månader. Barnen kom till skolan de första veckorna och tandläkartider bokades. De fick sina tänder fixade och dokumenterade det med sina mobiler med både bilder och film. Sedan avvek barnen från skolan för att följa med föräldrarna på diverse "affärer" och sedan såg man inte röken av dem mer. För dessa futtiga veckor de deltog i undervisning sattes en hel apparat igång för dem. Så får det inte gå till. Jag kan tänka mig någon slags kvalificeringsprocess som kommunen och skolan själva kan få styra över.
Flyktinginvandring är inte lönsamt på kort sikt utan en merkostnad. Det är väl ingen hemlighet?
Nej, under flyktingkrisen var det ett stort tryck och vi tog inte emot dem för att de var lönsamma utan för att de behövde hjälp, men man kan inte komma och påstå nu att det var lönsamt. Det tar åratal innan de har betalat tillbaka in till systemet vad de kostat.