Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

KillBill skrev 2018-04-14 11:58:05 följande:

Sannolikheten för att moderaterna ska göra SD till en del av regeringsunderlaget blir lägre och lägre..

Filmen där lokala SD-toppen hyllar Putin: Sann nationalistledare

www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/yvnKjr/filmen-dar-lokala-sd-toppen-hyllar-putin-sann-nationalistledare

Menar du intervjun med Kristersson som kom efter inlägget om Axelsson?
    (Herregud så Axelsson satt och smekte sina armmuskler och sedan spände dem. Infantilt!)
    Om du vill behålla min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    xerxes8 skrev 2018-04-21 09:24:40 följande:
    Absolut. Sd brunstämplas vad de än gör. Men deras politik ligger väldigt nära S. Detta syns tydligt i diverse valbarometrar.

M anklagas ständigt för att "fiska i grumliga vatten".

Det nya Löfvén-utsplet är Trump-politik. Let's make sweden great again. Svenska jobb åt svenska arbetare.
    Så du menar att SDs politik är likt Ss politik och Ms politik är likt SDs? Eller omvänt. Vilket jävla mestigt parti. Har SD som nykomlingen i sammanhanget inget eget att komma med så kan ju lika gärna S och M bilda regering

Jo, SD har något eget - att allt är invandrarnas fel. Det är SDs egen grej.

SD "brunstämplas" inte. SD ÄR brunt. Det är också SDs grej.
  • nihka
    KillBill skrev 2018-04-21 14:22:18 följande:
    Precis!

Sedan kan man fundera på vad som händer om moderaterna kommer till makten och inför minimilöner/sänker lönerna för enkla arbeten såsom lokalvårdare, enklare byggjobb, hjuskiftning, biltvätt osv. Samtidigt som moderaterna vill att Sverige behåller lagstiftning som gör att vi som land har en av världens mest liberala regler för arbetskraftsinvandring..
    Några av de 1846 lediga jobb inom städ blir tillsatta?
  • nihka
    KillBill skrev 2018-04-21 14:51:53 följande:
    Sverige har drygt 20% bland utlandsfödda och man ska självklart i första hand rekrytera inom den gruppen i stället för att ta hit arbetskraftsinvandrare. LO och svenskt näringsliv och regeringen har kommit överens om ett system som gör det billigare för företagen att anställa nyanlända flyktingar och om inte moderaterna stoppar detta förslag så kommer det nog inte vara några problem att rekrytera dessa lokalvårdare i Sverige.
    Klart man ska. Men om det nuvarande systemet är så bra varför är så många utlandsfödda arbetslösa samtidigt som det finns så många lediga (enkla) jobb? Visst matchning, men ALLA kan ta de enkla jobben och ändå finns det så många lediga städjobb.

Jag vill ha ett sänkt bidragstak,.Det ska alltid löna sig att arbeta. In på marknaden med låga ingångslöner och sedan när man har bevisat sig åker lönen raskt upp.
  • nihka
    KillBill skrev 2018-04-21 15:37:27 följande:
    Man kan säkert sänka vissa personers bidrag men finns det barn med i bilden så kan det bli problematiskt så det gäller att utforma nya bidragsregler så att de inte slår fel.
    Ja, jag tror inte det finns ett parti som inte vill ha så många som möjligt i sysselsättning och ifrån bidragsberoende. Det är bara olika synsätt på hur man ska hamna där. Jag tror starkt på människans inneboende kraft att skapa sig ett bättre liv och om man tar bort incitamentet genom att erbjuda samma sak utan ansträngning gör man folk loja. Att det sedan finns svaga grupper som verkligen behöver samhällets stöd i form av bidrag är en annan sak och kruxet är att utforma regelverket så man stryper åt för människor som ägnar sig åt freeloading samtidigt som man inte fäller mäniskor som verkligen behöver tillfällig eller permanent hjälp.

Jag tror faktiskt inte något enskilt parti är bäst på det och att det alltid kommer finnas utrymme för att missbruka systement. Jag är mest inne nu på att minimera möjligheten att missbruka systemet för det har varit alldeles för lätt. Orsaken (tror jag) är inte regeringen utan att det blir allt svårare för myndigheter att hänga med i den takt det sker förändringar så regelverket släper efter. Alla vet, men man hinner inte ta genomtänkta beslut i samma takt som nya regler behöver vara på plats. Kanske måste det alltid finnas en eftersläpning.

Jag tycker att jag som inte är rödgrön har haft en generös hållning gentemot regeringen Löfven och utgått från vad som är realistiskt för en regering att åstadkomma och inte använt varje situation som en ursäkt att racka ner på dem. Jag känner stor respekt för Löfven som fortsätter arbeta metodiskt och att han inte är rädd för att införa diverse mindre populära beslut ens så här nära valet.

Med det sagt hoppas jag och tror på en borgerlig regering till hösten. Jag är bara inte säker på att Kristersson är rätt person att leda en sådan regering. Men det var det inte så många som först trodde om Löfven heller men han växte in i rollen fint.

Det är mycket i den här tråden som sagts om moderaterna som jag kunde ha valt att reagera mer på, men min främsta förhoppning är att man ska kunna träffa breda politiska lösningar som håller över regeringsskiften och då får man inte hålla på och hacka för mycket på varandra på någon nivå. De enda som gynnas av de är SD och de måste stoppas från att få något reelt inflytande över svensk politik.
  • nihka
    fimpen99 skrev 2018-04-21 15:44:22 följande:
    Så har man barn skall man tjäna mer än dom som inte har?
    lägg ner nu....
    Inte tjäna mer, men få hjälp med vissa utgifter som inte försvinner bara för att man tar ett jobb med lägre ingångslön. Gratis glasögon för barn är ett sådant beslut som gynnar familjer med låg inkomst.
  • nihka
    Less is more skrev 2018-04-21 16:43:21 följande:

....glömde också skriva ovan att risken med konstant låga löner och korta anställningar i tunga stressiga jobb brukar leda till en rundgång i systemen: arbetslöshet, praktik, jobb, sjukskrivning, arbetslöshet, praktik, jobb ...etc. Det är ofta samma personer som far runt.

Så då får man hoppas att arbetsgivarna verkligen höjer lönerna och behåller personer efter de lågavlönade introperioderna. För det är nog nyckeln till en lyckad utveckling här.

Kanske inte helt jämförbart, men jag har haft provanställningar och ALDRIG att jag inte erbjudits fast tjänst och kunnat höja lönen efter provanställningens slut.
  • nihka
    xerxes8 skrev 2018-04-21 17:39:51 följande:
    Nu hävdar ju Löfvén att det är arbetskraftsinvandringens fel att arbetslösheten inte går ner. Man få dock respektera att det finns skribenter som har svårt med världsuppfattningen.
    Jobben finns för både EU-medlemmar och bofasta att söka. Nu behöver bofasta motiveras att ta dessa jobb isf att de går till EU-medlemmar.
  • nihka
    xerxes8 skrev 2018-04-21 18:21:50 följande:
    Fridolin och Löfvén. De skulle kunna ersättas av billigare arbetskraft från t.ex Uganda.
    Och vilka kategorier tillhör de? Du sa ju "vissa kategorier". Anser du att alla män tjänar för mycket? Anser du att du tjänar för mycket?
Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten