Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

Tom Araya skrev 2017-12-13 02:21:23 följande:

"Så som det alltid har gjort"? Nej, verkligen inte!

Det har svängt rejält och de åtstramningar man gjort och gör hade inte setts med blida ögon i de egna kretsarna för fem år sedan.

Sett ur ett längre perspektiv. Fem år kan knappast kallas "alltid"
    Om du vill behålla min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Tom Araya skrev 2017-12-13 02:21:23 följande:

"Så som det alltid har gjort"? Nej, verkligen inte!

Det har svängt rejält och de åtstramningar man gjort och gör hade inte setts med blida ögon i de egna kretsarna för fem år sedan.

Sett ur ett längre perspektiv. Fem år kan knappast kallas "alltid"
  • nihka
    Tom Araya skrev 2017-12-14 00:45:18 följande:

Det beror på vilket parti man tittar på. Vi vet ju vilken linje Reinfeldt drev under sin regeringstid. Mp har i stort sett alltid haft en mer generös inställning till invandring än de flesta andra partier i regering och riksdag. C har haft en extremt generös inställning till invandring under Lööfs tid, även om den klingat av något på senare tid. Sossarna har haft en mer generös inställning till invandring än den traditionella högern och mitten.

Vi har nog inte samma tidsperspektiv på "alltid".
  • nihka
    nihka skrev 2017-12-10 17:31:46 följande:
    När SCB nu publicerar partisympatiundersökningen, där väljarna får svara på vilket parti de känner mest sympati med, får Moderaterna 23,7 procent, en statistiskt säkerställd ökning enligt SCB.

Sverigedemokraterna minskar till 11,9 procent, den lägsta nivån sedan maj 2014.
    Det tar lite längre tid för en del.
  • nihka
    Padirac skrev 2017-12-14 18:44:51 följande:
    se har sin vana trogen öppnat o stängt utifrån en mer pragmatisk syn på att det ska fungera att ta emot flyktingar. De stängde 2015, de stängde på 90-talet.
    Javisst. Och 1989 stängde socialdemokraterna gränsen för alla utom FNs kvotflyktingar. SD har ju inte en ny idé utan tuggar bara om rutinerade partiers tidigare åtgärder - fast inte när de behövs utan HELA tiden.

För SD är det fullt i Sverige och det har det varit från det att de bildades till det de går i graven. Ungefär som att höra ett parti gnälla över att det är ekonomiskt kris. De senaste trettio åren. Jävligt tjatigt. 
  • nihka
    MarkrWa skrev 2017-12-14 13:04:56 följande:

nihka. Exakt som du beskriver. En som verkligen förstår sig på SDs politik. De behöver inte styra så länge de påverkar. De lägger fram egna ideer som övriga partier införlivar. Jimmie är nöjd, SDs väljare är nöjda.

De etablerade partierna räknar politiska poäng och röster. SD röknsr in pollitiska framgångar som främst gynnar den egna väljakåren som partiet företräder.

Ja, precis som du beskriver är SD ur bilden och har aldrig varit i den. Bra att du verkligen har koll på läget. Keep up the good work!
  • nihka
    MarkrWa skrev 2017-12-15 00:24:13 följande:

Så länge de etablerade partierna 

Precis som du säger är utveckling något som SD inte är intresserade av utan det är de övriga partierna som anpassar sig till den verklighet som råder. Detta syns inte minst på partisympatierna för SD som har inte varit lägre sedan 2014. 11,9%. Bra jobbat SD!
  • nihka
    FDFMGA skrev 2017-12-15 10:47:39 följande:
    Fast massutvandringen från SD är inte odelat positiv, till en viss del var det en fördel att en stor del av alla okunniga högerpopulister med behov av att skylla allt ont på invandringen flockades kring Åkesson.

Det är inte bara här på FL som det är tydligt att många av de som invandrat till M är precis lika gapigt okunniga som tidigare.

Och frågan är om inte M har haft som politisk taktik att locka till sig det här klientelet och i förlängningen då hur M kommer att påverkas av att man gett politisk asyl till högerpopulismen.
    Skulle tro att de flesta av de gapiga skrikhögerpopulisterna här röstar SD och kommer fortsätta rösta SD men när man lever i en krympande tillvaro känns det viktigt att försöka se större ut än man är. Följaktligen försöker man associeras med de moderater som en gång lämnade M för SD och som nu lämnat SD för M. Lite som en brun blåsfisk med en blå påse över huvudet puffar man upp sig.
  • nihka
    KillBill skrev 2017-12-15 07:36:35 följande:
    Om jag vore dig skulle jag inte dra för stora för stora växlar av detta resultat. Inizio jobbar med en självrekryterad panel och resultatet är inte lika säkert som institut som baserar resultaten på ett slumpmässigt urval.

Det finns flera resultat som sticker ut i den aktuella undersökningen. Liberalerna skulle t.ex. åka ur riksdagen och KDs resultat är hela 60% högre än i andra undersökningar. Om socialdemokraterna hade fått 60% mer röster i en enskild undersökning (vilket givit dem ett resultat nära 50% av rösterna) så misstänker jag att du hade ifrågasatt ett sådant resultat..

Nej det är ett otyg att tidningarna börjat sammarbeta med den här typen sv mindre seriösa oppinionsundersökningar men jag antar att det handlar om att spara pengar..
    Den aktuella undersökniningen är gjord av SCB:

http://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/demokrati/partisympatier/partisympatiundersokningen-psu/pong/statistiknyhet/partisympatiundersokningen-psu-i-november-2017--partisympatier/
  • nihka
    KillBill skrev 2017-12-15 16:17:20 följande:
    Eftersom Man och Nöjd pratar om att MP är nere på 3,1% och Bobby C kommenterar inlägget så tror jag att de pratar om senaste Inizio (där M för övrigt hade samma resultat som i SCB)
    Ja, så måste det vara eftersom MP inte hade 3,1% i SCB-undersökningen utan 4,2%.
Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten