• JTA

Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

FDFMGA skrev 2017-02-14 18:07:39 följande:
    Nu gör inte jag själv så stor skillnad på om man är svensk och fågelskådere, svensk och frimärkssamlare, svensk och same eller svensk och jude.
    Hobbies och en etniciteter är inte jämförbara kategorier. 
  • JTA
    Abegayle70 skrev 2017-02-14 17:44:52 följande:
    Jag är född i Sverige av en svenskfödd och en danskfödd förälder . Båda med judisk bakgrund. Jag är alltså både svensk och judinna. Har du annan uppfattning. ?

Har du judiska rötter och/eller bekänner dig till judisk tro är det väl så. Eller?
    Så du är svensk för att du är född i Sverige och har en förälder som också är född i Sverige.

Om jag vore född i Israel med en förälder född i Israel, vore jag då automatiskt jude?
  • JTA
    FDFMGA skrev 2017-02-14 20:43:03 följande:
    Jo för mig är det ingen större skillnad mellan en svensk fågelskådare och en svensk same, alltså i fråga om hur jag skulle se på dem.

Jag är vare sig same eller fågelskådare men jag skulle inte som Björn Söder, enligt min personliga tolkning, kräva att fågelskådaren antingen slutar intressera sig för fåglar eller åtminstone delar upp fåglarna i endemiska och invasiva arter för att få kalla sig svensk.
    Så din respekt för samers identitet, ursprung och rättigheter som folk är lika stor som för fågelskådares.
  • JTA
    Abegayle70 skrev 2017-02-14 21:37:36 följande:
    Om någon av dina föräldrar är jude så...
    20 % av befolkningen är araber . De tycker nog inte att de är judar.
    OK, så det är inte pga att man bor i ett visst land eller är född där eller att ens föräldrar är födda där som man är jude.

Men om man är född i Sverige med en förälder som är född i Sverige, då är man svensk.

Det är alltså skillnad.

Men det kan inte vara på grund av tron, för det finns massor av judar i Israel som är helt igenom sekulariserade. De anses ändå vara judar utan vidare.

Varför är det då skillnad på att vara svensk och att vara jude?
  • JTA
    FDFMGA skrev 2017-02-14 21:47:42 följande:
    Nej, nu lägger du in dig själv och dina åsikter i resonemanget. Jag har inga som helst problem att respektera att en svensk också samtidigt kan vara same, jude, kurd eller fågelskådare. Det är ju rasister som Björn Söder som kräver att man måste vara antingen eller - inte både och. Han är ju sverigedemokrat och kan som så många andra sverigedemokrater enbart ha en tanke i huvudet åt gången.
    OK, vi säger att du respekterar samer. Hur skulle du göra för att bli same?
  • JTA
    nihka skrev 2017-02-14 21:49:51 följande:
    Nej, de flesta flyktingar vi tar emot kommer inte från klansamhällen och jag känner ingen som helst samhörighet med SD.
    Det gör förstås detsamma vad du tror och känner.
  • JTA
    nihka skrev 2017-02-14 21:49:51 följande:
    Nej, de flesta flyktingar vi tar emot kommer inte från klansamhällen och jag känner ingen som helst samhörighet med SD.
    ... särskilt när du missar hela poängen i resonemanget.
  • JTA
    FDFMGA skrev 2017-02-14 22:09:40 följande:
    Ingen aning. Jag kanske får övertala någon av de jag känner att vuxenadoptera mig. Nu tror jag att jag klarar mig alldeles utmärkt ändå. Kurd vet jag däremot hur jag ska göra för att bli :)
    Varför skulle du behöva bli adopterad? Måste man ingå i en familj (klan?) för att anses vara same?

Hur skulle du göra för att bli kurd då?
  • JTA
    nihka skrev 2017-02-14 22:17:07 följande:
    Jag tycker att det är bättre att jag tror och känner än att du talar om för mig hur det ligger till.
    Ännu bättre vore om du höll dig till fakta och logiska resonemang. Fakta som att klankulturer är utbredda i bland annat Somalia, Irak och Afghanistan, logiska resonemang som att din idé om att de som kommer hit måste hålla sig till vissa värderingar innebär assimilering med avseende på dessa värderingar.
  • JTA
    nihka skrev 2017-02-14 22:20:47 följande:
    Ett skapare öga skulle notera att jag ignorerar. Jag vill inte resonera om vissa saker med främlingsfientliga. Blir annars lite som att vara emot dödsstraff och hela tiden dras in i diskussioner med dödstraffsivrare om vilka avrättningsmetoder som är mest moraliska. 
    För att fortsätta liknelsen: Du är ju inte emot dödsstraff. (För att du förordar en viss assimilering.)
Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten