Inlägg från: Abegayle70 |Visa alla inlägg
  • Abegayle70

Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

Bergis skrev 2017-02-14 20:42:05 följande:

Enligt judendomen är du väl jude om du fötts av en judisk kvinna?

Olika beroende på inriktning. En del kräver att båda föräldrarna ska vara judiska andra att mamman är judinna och hos en del räxker det med pappan

Jag vet det är snurrigt...
    Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
  • Abegayle70
    JTA skrev 2017-02-14 20:30:17 följande:

Så du är svensk för att du är född i Sverige och har en förälder som också är född i Sverige.

Om jag vore född i Israel med en förälder född i Israel, vore jag då automatiskt jude?

Om någon av dina föräldrar är jude så...

20 % av befolkningen är araber . De tycker nog inte att de är judar.
  • Abegayle70
    JTA skrev 2017-02-14 21:43:01 följande:
    OK, så det är inte pga att man bor i ett visst land eller är född där eller att ens föräldrar är födda där som man är jude.

Men om man är född i Sverige med en förälder som är född i Sverige, då är man svensk.

Det är alltså skillnad.

Men det kan inte vara på grund av tron, för det finns massor av judar i Israel som är helt igenom sekulariserade. De anses ändå vara judar utan vidare.

Varför är det då skillnad på att vara svensk och att vara jude?
    Är du född i Israel, av israelsiska föräldrar så blir du israel, oavsett om du är jude, muslim, kristen, sekulär eller pastafaian. Samma sak om du föds i USA, du blir amerikansk medborgare, men inte "native american" utan vidare.
  • Abegayle70
    FDFMGA skrev 2017-02-14 22:32:07 följande:
    Ingen aning, men jag har. ett svagt minne av att frågan utreddes här på FL i typ 2455 inlägg när Björn Söders uttalande var aktuellt.

Jag antar att du är ute efter att att det krävs någon form av godkännande från det samiska samhället för att jag ska kunna kalla mig same utan att min "samiskhet" skulle få ett fullständigt löjets skimmer över sig.

Så är det säkert, det krävs kanske att t ex att ett barn adopteras in i en samisk familj.

Men för mig är inte etnicitet viktigt, vilket inte är detsamma som att jag inte kan respektera att det är detta för andra.

Jag kan nog på halvt allvar hävda att det bara finns ett kriterium för att man kan hävda att man är av svensk etnicitet - att man ceremoniellt upptagits i den svenska gemenskapen genom att man blivit svensk medborgare. För min egen del blev jag det av födsel och ohejdad vana.

Kurd. Det är en gammal och rätt söt historia. En bekant som jobbade som distriktssköterska skulle hålla i en halvdag för en SFI-grupp. Språkkunskaperna var på nybörjarstadiet. Hon började med att presentera sig själv, vad hon var och varifrån hon kom.
    Så gick presentationen runt i gruppen. Den första sa sitt namn och berättade att han var kurd från Irak, den andra var kurd från Turkiet, den tredje kurd från Iran. när det blev den fjärdes tur så trodde hon att kurd var någon slags presentationstitel, så hon var kurd från säg Chile. Så fortsatte presentationen runt i gruppen där alla var kurder från de mest skilda länder.

Själv har jag snappat upp hedersbetygelsen så jag är kurd från Sverige :)
    Haha, det var en riktigt söt historna

En del människor har för sig att det är omöjligt att bli jude/judinna om man inte är född av judiska föräldrar, jag brukar förklara det så här:
    Vill du bli jude pga religiös tro kontaktar du närmaste judiska församling, konverterar osv. Sedan är du jude. Konstigare än så är det inte. Däremot kan du knappast börja kalla dig sekulär jude utan vidare.
    Det är inte omöjligt att man kan "bli same" om man börjar leva efter samiska tradistioner osv. Gifter sig med en same... Men det är lte som att vilja bli "native american" eller inuit. Antar att det är svårt för rasisterna att tänka två saker på samma gång, därför man inte kan vara både same och svensk, eller judinna och svensk.
  • Abegayle70
    JTA skrev 2017-02-15 01:12:01 följande:

Vad krävs då av en svensk för att bli jude?
    jfst.se/faq/konvertering-att-bli-jude/

Det är väl bara att konvertera om du är sugen på att bli jude?
    Kontakta närmaste synagoga.
  • Abegayle70
    JTA skrev 2017-02-15 01:26:30 följande:

Aha, du har ju här redan svarat på min senaste fråga. Så på samma sätt som en svensk kan bli same, kan en invandrare bli svensk om denne börjar leva efter svenska traditioner och gifta sig med en svenska. Det är inte omöjligt iaf, enligt dig. Så vad skall vi säga om alla invandrare som väljer att i huvudsak hålla sig till sitt hemlands traditioner, och gifta sig med en annan invandrare? Enligt ditt resonemang blir dessa aldrig svenska. Och precis som du påpekar: det går att konvertera till judendomen, men du kan inte därefter bli sekulariserad utan att återigen betraktas som icke-jude. Till skillnad från de som blivit födda som judar. Dvs konverteringen sitter i tron, egenskapen att vara jude kommer med blodet. På samma sätt är det med de flesta om inte alla etniciteter, även den svenska. Det är inte så enkelt att byta ut sitt ursprung.
    Så du bestämmer hur jag resonerar? Det är till att vara förmäten...

Jag vet hur amerikaner av olika etnicitet resonerar, de kan var kineser, irländare, latinos etc. men i stort sett alla anser sig vara amerikaner.
  • Abegayle70
    KillBill skrev 2017-02-24 07:54:21 följande:
    Hur tusan kan du jämföra en inrikespolitisk debatt om det svenska socialförsäkringssystemet och om den svenska fördelningspolitiken med den lögnaktiga bild av Sverige som Jimmie Åkesson spred i den Amerikanska tidningen Wall Street Journal?

Jimmie Åkessons lögnaktiga bild av Sverige riskerar att försämra den internationella bilden av sverige och kan påverka såväl svenskt näringsliv som svensk turism.

Hur ska de judar som Jimmie Åkesson använde som slagträn i debattartikeln och som inte kände igen sig i Jimmies beskrivning kunna komma till tals för att berätta att Jimmies beskrivning var grovt överdriven? Det är ju faktiskt inte särskilt enkelt för svenskar att få en artikel/genmäle publicerad i en amerikansk tidning.

Från och med nu borde det vara en plikt för alla som vill Sverige väl att aktivt arbeta för att minska quislingpolitikerna Jimmie Åkessons och Mattias Karlssons inflytande i svensk politik.
    Nja, en del judar känner ingen sig i beskriviningen.

www.skd.se/2010/01/25/judehatet-far-dem-att-lamna-malmo/

Visserlingen en gammal artikel men ämnet är tyvärr akr´tuellt.

Ett par av mina syskon har flyttat från Malmö innerstad pga detta. Min äldsta brors familj får tänka sig för hur de dekorerar i fönstret för att slippa stenar genom rutorna.
    Att ha en Menora i fönstret mot gatan är inte att rekommendera...
    Syskonbarnen vågar inte ha smycken med judiska symboler synliga.
    Själv blev jag kallad vissa saker när jag själv gick i skolan där, men då var det infödda nazister som stod för det hatet, nu är det en annan grupp människor som tagit över.

Med detta sagt vill jag absoliut inte ha något att göra med SD's kampanjande. Tar helt avstånd från detta skitparti med rötter i folkmord.
  • Abegayle70
    KillBill skrev 2017-02-24 16:38:12 följande:
    Jag vet många judar i Malmö är trakasserade men jag hänvisar till ett uttalande från judiska församlingen i Malmö:

www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/judiska-forsamlingen-grova-overdrifter
    Sanningen enligt mig ligger någonstans mittimellan.

Situationen för den judiska minoriteten i Malmö håller jag Ilmar reepalu och hans S-styre ansvarigt för.
  • Abegayle70
    nihka skrev 2017-02-24 18:17:58 följande:
    Inom SDs riksdagsgrupp finns en KRAFTIG överrepresentation av kriminella.

För att behandla fakta på SD-vis innebär detta att en MAJORITET AV ALLA KRIMINELLA ÄR SDare

Är det nån som har ringt och meddelat Trump?
    Jag tar mig på det att kommentera ett hav hans många fåniga twitterinlägg.
Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten