Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten
I den här tråden tänkte jag att vi samlar tankar om moderatledningens beslut att inleda samarbete med Sverigedemokraterna, ett parti med rötter i nazism, rasism och främlingsfientlighet.
I den här tråden tänkte jag att vi samlar tankar om moderatledningens beslut att inleda samarbete med Sverigedemokraterna, ett parti med rötter i nazism, rasism och främlingsfientlighet.
Självklart handlar vår syn på aborter i grunden om etik och moral och i Sverige så har som sagt var dragit gränsen vid den tidpunkt där fostret skulle kunna tänkas överleva med medicinsk hjälp. Bedöms ett fostret kunna överleva så tillåts inte abort.
Därför är det märkligt att SD vill sänka gränsen för när kvinnor själv ska få besluta om sin abort från vecka 18 till vecka till vecka 12 med anledning av att foster överlever tidigare idag än tidigare. Det är helt omöjligt att rädda ett foster i vecka 18 eller tidigare och därför bygger inte SDs förslag till förändrad abortlagstiftning på ny kunskap (forskning och vetenskap) utan uteslutande på att SD vill införa en abortlagstiftning som bygger på en annan moral och etik än vad den svenska abortlagstiftningen tidigare byggt på.
Hur mycket diffar det mellan då och idag? Blev ju nyfiken, ju. Hur liten kan man klara till livet idag jämfört med då?
Gabriel Wikströms (Folkhälso-, sjukvårds- och idrottsminister) svar på en fråga från Emma Henriksson (KD) överensstämmer med min syn på hur abortlagstiftningen ska förändras sett till hur sent en abort kan beviljas (Det är inte politiker som ska bestämma hur sent en abort ska få ske utan professionen (baserat på lagstiftningen).
Emma Henriksson har frågat mig om regeringen står bakom den nuvarande abortlagstiftningen där gränsen för när abort kan beviljas styrs av när fostret kan antas vara livsdugligt. Jag vill inleda mitt svar med att tydliggöra att jag står bakom den svenska abortlagstiftningen. Kvinnans rätt till sin egen kropp är en förutsättning för hennes frihet och makt över sitt liv. Att det är fastlagt i lag att kvinnor får fram till och med den 18 graviditetsveckan själv besluta om abort är därför en mycket viktig princip för mig. Efter den 18 graviditetsveckan får abort endast utföras efter att Socialstyrelsen har lämnat tillstånd. Abortlagen är tydlig med att ett sådant tillstånd inte får ges om det finns anledning att anta att fostret är livsdugligt. Det ligger på Rättsliga rådet att genomföra bedömningar när detta är fallet. Denna bedömning görs utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet. Det sker hela tiden framsteg inom alla hälso- och sjukvårdens områden som gör att tidigare ställningstagande om vilka behandlingsmetoder som är möjliga måste omprövas. Inom detta område är det en uppgift för Rättsliga rådet att följa utveckling och därefter anpassa sina beslut. Jag ser inga skäl att frångå denna ordning.