-
Jag var ironisk och kritiserar Ebba Busch Thor och Kristdemokraterna för intoleransen. Det senaste året har vi fått se KD vilja förbjuda böneutrop, förbjuda bön på arbetet och uppmana icke kristna att fira jul. Själv har jag inga problem med religiösa uttryck såsom tungomål.RebeckaZ70 skrev 2019-07-20 07:08:33 följande:Det där var ovanligt lågt, till och med för att komma från dig. Du har alltså ingen aning om vad tungotal innebär för utövarna och ingen som helst respekt för personer med annan trosuppfattning än din egen.
-
Jag har inte förlöjligat någon. Jag ställde en fråga om hur KD ser på tungomål efter att Ebba Busch Thor i sitt tal uppmanat icke kristna att fira jul.nattuw skrev 2019-07-20 11:23:45 följande:Du menar att du inte har några problem med religiösa uttryck såsom tungomål så länge de kan användas för att försöka förlöjliga någon.
-
Jag har inte förlöjligat någon. Jag ställde en fråga om hur KD ser på tungomål efter att Ebba Busch Thor i sitt tal uppmanat icke kristna att fira jul.nattuw skrev 2019-07-20 11:23:45 följande:Du menar att du inte har några problem med religiösa uttryck såsom tungomål så länge de kan användas för att försöka förlöjliga någon.
-
Digestive skrev 2019-07-20 12:58:24 följande:Är tungomål en del av den svenska kulturen? Om inte så är/var det inte riktigt aktuellt för Ebba Busch Thor (KD) att ta upp...
Jag ser tolerans som en viktig del av den svenska kulturen och därför förvånas jag av att Kristdemokraternas Ebba Busch Thor lägger sig i hur folk firar jul. Lika lite som Ebba bör ha synpunkter på att judar inte firar jul bör jag och andra ha synpunkter på religiösa som talar i tungor.
-
Digestive skrev 2019-07-20 18:29:06 följande:Ok. Själv ser jag inte tolerans som något slags självklart inslag i den svenska kulturen... och du hade troligen känt det samma om dina åsikter skar sig mer med etablissemanget.
Tolerans är snarare någonting som vi behöver arbeta mycket med, och då pratar jag om något djupare saker än tolerans för hudfärger eller andra ytligheter.
I en annan tråd så hanterar du problem genom att främmande åsikter och världsåskådningar ska assimileras - vill främmande människor arbeta inom vården så krävs det en traditionellt svensk värdegrund, annars får det vara och unde inga omständigheter ska det kompromissas med den saken - men här pratar då Ebba Busch Thor (KD) om integration... vilket annars är en strategi som många i Sverige lyfter fram.
Nu vill jag inte pådyvla att du förespråkar assimilering - alla ska veta att din hållning i en annan tråd är ett slags undantag - men att ta upp saken sätter det alltihop i ett perspektiv av premisser...
...och vad är då premisserna för specifikt integration om inte att fira varandras högtider samt bevara traditionen av dessa i stort?
Om muslimer skulle få för sig att fira Jul så som jag brukade fira Ramadan... så vore väl samma stadsdel fylld av julklappar och god mat den 24:e december - vore inte det bra, vore inte det fint, är det ingenting att dela?
Nu menar jag inte att någonting är rätt eller fel... jag försöker snarare beröra vad vi överhuvudtaget ska sträva emot för att lyckas med samhällsprojektet integration... och är inte att fira våra olika högtider mer gemensamt en god start?
Det är lite synd att just Jul inte är ett så allmänt firande som exempelvis Påsk (med brasor, påskkärringar med mera) eller Midsommar (med sina sällskapliga traditioner) eller för den delen Ramadan. Men jag väljer att tolka Ebba Busch Thor (KD) som att det är sådant som efterfrågas... ett mer allmänt firande som vi kan ha gemensamt.
Det är även synd att just Jul troligen är den största högtiden även för sekulariserade liksom ateister, i det avseendet att firandet oftast är begränsat till familjen. Vi har dock midsommar.
Sedan tänker jag inte låtsas som att sådant här är något större än vad det är... men det kan vara ett av trappstegen mot något större - som alltså kan placeras under integrationsstrategin som så.
Mångkultur i lyckat format kan helt enkelt inte vara att den ena och den andra gruppen i Sverige håller sig till sitt... oavsett om vi pratar om kristna, muslimer eller sekualiaerade/ateister.
Alternativet är just assimilering - att det här eller det där gäller, det traditionellt svenska är referensen och det alla ska landa i... punkt.Allting är relativt men Sverige brukar i internationella jämförelser ligga i topp när det gäller just tolerans men visst finns det en hel del svenskar som inte är toleranta ( framförallt de som vi kan kategorisera som TAN) så jag håller med dig om att det är en sak som vi måste jobba med.
Var har jag påstått att främmande åsikter och världsåskådningar ska assimileras? Det stämmer självklart inte. Ge exempel på vad som har fått dig att tro det så ska jag förklara för dig vad jag menade.
Jag förstår att det finns individer som har moraliska betänkligheter mot abort eller preventivmedel och det får de gärna ha men man kan inte räkna med att få jobba på en arbetsplats där man måste utför aborter och prova ut preventivmedel om man vägrar att utföra den typen av arbetsuppgifter. Det är samma sak om man jobbar på en arbetsplats där det ingår i arbetsuppgifterna att utföra blodtransfusioner. Vägrar att befatta sig med blod så kan man inte ha ett sådant yrke. Man kan inte heller räkna med att få jobb som köttkock om man vägrar att befatta sig med kött o.s.v.
Det är självklart inget fel om en muslim firar jul eller en kristen firar ramadan men religion är något personligt och våra politiker ska inte lägga sig i religionsutövning (särskilt inte om man hävdar att man är ett sekulärt parti).
-
Digestive skrev 2019-07-20 21:43:41 följande:Ditt påstående inom parantes läcker en hel del vatten... då det enbart är TAN-sidan som överhuvudtaget innehåller fenomenet intolerans (vilket går under rubriken auktoritär). Alla partier i riksdagen och de flesta människor i allmänhet, har det ena och det andra inslaget av TAN i deras värderingssfär.
Tror du att Sveriges etablissemang kan klassas som TAN-fria? Redan på punkter om yttrandefrihet och åsiktskontroll så störtdyker både det ena och det andra etablissemangspartiet en bra bit ner i TAN. Du lever i ett land med ett etablissemang som vill åsiktskorrigera sociala medier samt stänga ner Youtube-kanalar utan någon skyldighet till lagbrott. Något som givetvis reflekteras i befolkningen... inte minst här.
Mm, du har helt rätt här. Att vara emot samvetsfrihet har inte mycket med assimilering att göra. Det var knasigt tänkt så länge tanken varade, det kan erkännas...
Att fira Jul är inte enbart en form av religionsutövning utan de flesta svenskar - då få av oss överhuvudtaget är religiösa - firar Jul av en ren och skär tradition... och på så vis är det en del av vår kultur - en kultur som Ebba Busch Thor (KD) vill att vi bjuder in främmande människor till.
Lägga sig i religionsutövning? Du firar alltså inte Jul på något vis själv får jag anta(?)... för religiös är du garanterat inte, så mycket vet jag och har förstått. Vi som dock firar Jul är sällan religiösa eller mer specifikt sällan kristna...
...men, som påpekats på annat håll, känns Midsommar som en mer lämplig högtid för ändamålet. Men med det sagt så är knappast Jul tvärfel. Medan bäst av allt vore såklart... allt.
Självklart ska religionsutövning vara privat. Vem har sagt eller påstått något annat? Inte är det Ebba Busch Thor iallafall...Du måste nog läsa vad jag skriver innan du svarar mig. Jag har inte påstått att någon är tolerant mot allt. Jag har påstått att de som befinner sig långt ut på TAN skalan är mer intoleranta. På GAL-TAN skalan representerar GAL tolerans för olika livsstilar, sexualiteter, religioner och annat medan TAN sätter traditionella värderingar högt. De flesta befinner sig inte längst ut i ändarna på denna skala utan någonstans i mitten. M och S ligger nära mitten på skalan. KD har en övervikt mot TAN medan SD ligger längre ut på TAN.
-
Förstod den? Varför utgår du ifrån att jag inte förstår GAL/TAN? Självklart förstår jag att det finns många faktorer som ligger till grund för placering på GAL/TAN skalan. Jag anser emellertid att ett parti som KD som röstat för förbud mot böneutrop, röstat för förbud mot bön under arbetstid och som under många år stred för att tvångssterilisera transsexuella och som under många varit emot fri abort är intolerant även om jag bortser från GAL/TAN skalan.Digestive skrev 2019-07-21 11:54:02 följande:
Det går att vara långt, långt ut på TAN-sidan utan auktoritära inslag överhuvudtaget.
Jag läser vad du skriver men ska du referera till GAL/TAN-skalan så vore det bra om du förstod den, annars blir det lite svårt att bemöta eller rättare sagt - annars tror du att jag inte läser dina inlägg när jag bemöter dem. GAL/TAN-skalan arbetar med kluster, varav en fråga (= en prick i klustret) kan sticka iväg hur långt som helst från en eventuell hop. Ett i huvudsak GAL-parti kan alltså vara det mest auktoritära världen har skådat och vise versa et cetera.
Ett parti som exempelvis C har sitt huvudkluster nära mitten i samtliga dimensioner... men i frågor om yttrandefrihet hamnar det prickar långt ner i TAN nu för tiden - då partiet numera ställer sig bakom censur och åsiktskontroll över sociala medier, manipulation av sökmotorer med mera...
Observera att jag inte har mycket emot C överlag utan det är de facto partiet som jag har röstat på flest gånger. Men sådant som nykomna inslag av auktoritär natur, är bland annat sådant som har fått mig att söka mig vidare... iallafall för tillfället.
KD hamnar en bra bit ner i TAN för att de i huvudsak är konservativa, medan auktoritära inslag är betydlig färre än hos exempelvis dagens C. Det var med jämställdhetspolitiken någonstans runt 2014 (om jag minns rätt) som C börja tumma på sin annars liberala position i mycket.
Jag väntar mest ut C:s tillfälliga flört med det auktoritära även om det troligen blir en vänsterrunda innan jag röstar på dem igen. Vi får se, det är mycket i rörelse just nu och det lär vara så ett tag framöver...
I övrigt så är det tråkigt att media säljer simplifierade GAL/TAN-bilder, det skapar en del missförstånd kring ett annars användbart verktyg (om än långt ifrån perfekt, är iallafall GAL/TAN-skalan betydligt mer aktuell och användbar än blott H/V-ditot).
Man kunde ha presenterat både en simplifierad bild OCH en mer ingående klusteranalys i medierna. Jag kan dock förstå att medierna gör som de gör på flera plan (mer lättillgängligt och lättare att vinkla) det är dock tråkigt och tenderar att odla missförstånd...
-
Nu röstar jag inte på något parti som kallat sig för kommunister men kommunism är en totalitär ideologi och att kommunistiska partier ligger längre ut på TAN skalan. Tack och lov så finns det inte längre något kommunistiskt parti i Sveriges riksdag.dan T banan skrev 2019-07-21 12:53:54 följande:Intressant.
Vad anser du om ett parti som under många decienner definierat sig själva som kommunister?
Vad anser du om det parti som på riktigt i decnnier utfört tvångssteriliseringar. Jo, du anser att det är så förkastligt att du försvarar det med påhittade "tvångssteriliseringar" trots att något tvång i dessa fall aldrig förekommit eller föreslagits. Det har handlat om frivilliga steriliseringar. Det du far efter är förmodligen avskaffandet av könsdefinitionerna. D.v.s vem som helst kan numera ta vilket kön de vill. Kan leda till väldigt märkliga framtidsscenarion. Kvinna misshandlade man, t.ex. Men med klassisk definition så var det man som misshandlade kvinna. Hela statistiken kan komma att bli uppochnervänd. Oklart till vilken nytta.
Kan du förklara nyttan med att störa en hel stad med brölande böneutrop. Kan de inte hålla sitt eget oljud i sin egen lokal. -
dan T banan skrev 2019-07-21 12:53:54 följande:Vad anser du om det parti som på riktigt i decnnier utfört tvångssteriliseringar. Jo, du anser att det är så förkastligt att du försvarar det med påhittade "tvångssteriliseringar" trots att något tvång i dessa fall aldrig förekommit eller föreslagits. Det har handlat om frivilliga steriliseringar. Det du far efter är förmodligen avskaffandet av könsdefinitionerna. D.v.s vem som helst kan numera ta vilket kön de vill. Kan leda till väldigt märkliga framtidsscenarion. Kvinna misshandlade man, t.ex. Men med klassisk definition så var det man som misshandlade kvinna. Hela statistiken kan komma att bli uppochnervänd. Oklart till vilken nytta.
Kan du förklara nyttan med att störa en hel stad med brölande böneutrop. Kan de inte hålla sitt eget oljud i sin egen lokal.Tvångssteriliseringar av transsexuella strider mot mänskliga rättigheterna vad gäller sexuell läggning och är därför helt fel. Jag tycker självklart att det är helt åt fanders med alla typer av tvångssteriliseringar och därför är det glädjande att det idag bara är SD som anser att tvångssteriliseringar i vissa fall borde tillämpas i Sverige.
-
Villkoren för böneutrop är reglerade och det finns inte en hel stad som störs av några böneutrop.dan T banan skrev 2019-07-21 12:53:54 följande:Intressant.
Vad anser du om ett parti som under många decienner definierat sig själva som kommunister?
Vad anser du om det parti som på riktigt i decnnier utfört tvångssteriliseringar. Jo, du anser att det är så förkastligt att du försvarar det med påhittade "tvångssteriliseringar" trots att något tvång i dessa fall aldrig förekommit eller föreslagits. Det har handlat om frivilliga steriliseringar. Det du far efter är förmodligen avskaffandet av könsdefinitionerna. D.v.s vem som helst kan numera ta vilket kön de vill. Kan leda till väldigt märkliga framtidsscenarion. Kvinna misshandlade man, t.ex. Men med klassisk definition så var det man som misshandlade kvinna. Hela statistiken kan komma att bli uppochnervänd. Oklart till vilken nytta.
Kan du förklara nyttan med att störa en hel stad med brölande böneutrop. Kan de inte hålla sitt eget oljud i sin egen lokal.