Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten
Att ta ansvar är inte att betala 60 kr extra för en flygbiljett. Vet du vad? Klimatet skiter fullkomligt i vad du betalat för flygbiljetten.
Du tror att du tar ansvar. Men du har röstat på en politik som stängt ner kärnkraft och därmed ökat koldioxidutsläppen.
Du tror att du tar ansvar, men du står enbart för signalpolitik. Pyttesmå avgifter som inte påverkar utsläppen överhuvudtaget. Du fortsätter köpa skräp på lågprisvaruhusen. Skit som går sönder. Nytt produceras och transporteras till Sverige och så går det runt runt. Du fattar inte ens problemet utan tror att du gör en insats när du betalar 60 kr i flygskatt.
Jag tror faktiskt en skrikhöger som jag själv har lättare att anpassa mig. Om jag flyttar till ett mer behagligt klimat så behöver jag inte flyga lika ofta t.ex. Dessutom slipper jag töntar.
Ja, bortsett från dessa så är argumentet om den egna insatsens betydelselöshet kännetecknande för ynkryggarnas speciella kynne. Argumentet förekommer i en mängd varianter - t ex om vi inte säljer vapen så gör någon annan det, om jag inte säljer narkotika så gör någon annan det eller den passiva varianten där den egna insatsen på nationell eller individuell nivå anses betyda så lite att den inte spelar någon roll.
Det skulle vara intressant med forskning kring orsakerna till "ynkedomens" uppkomst. Själv är jag nästan övertygad om att det handlar om uppfostran - att föräldrarna låtit illbattingarna få allt de pekat på, aldrig erbjudit något motstånd, satt några gränser.