Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

Det här är mycket anmärkningsvärt. Samma tendens finns även när det gäller betygssättning i andra ämnen på friskolor (t.ex bild och hemkunskap). Den gemensamma nämnaren är troligen att det saknas nationella prov i dessa ämnen. 

omni.se/utredare-friskolorna-forstar-inte-statistik/a/XwLkM7

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    r2d2 c3po skrev 2018-06-06 15:56:57 följande:
    Friskolorna visar kanske det andra förstått länge. Musik, Bild och Hemkunskap borde inte kunna ge mer än godkänt.

Bra att du är inne på att friskolorna ger glädjebetyg. Då är vi överens om det i alla fall. Varför ska inte barn som är konstnärligt begåvade kunna få bättre betyg än det som inte är konstnärligt begåvade? Varför ska vi bara premiera t.ex. språkligt eller matematiskt kunnande?

• KillBill
    r2d2 c3po skrev 2018-06-06 16:39:52 följande:
    Vem bestämmer vem som är konstnärligt begåvad? Vad har hemkunskap, slöjd, musik, idrott, bild med konstnärlig förmåga att göra. Dessa ämnen studeras på högstadiet. Remember?

Kanske är det så att de konstnärligt begåvade eeverna väljer friskolor och därav hamnar de högre betygen där? Det går inte att kontrollera dessa betyg. De bygger så gott som alltid på helt andra grunder än konstnärlig begåvning.
    Det finns kriterier för estetiska ämnen och det är inga problem att sätta betyg i dessa ämnen.  Nej , jag tror som dig att det är friskolorna som sätter glädjebetyg. Alla fårstår nog att det inte är troligt att 80% av eleverarna har gjort sig förtjänade  av ett A i musik. 
  • KillBill
    Padirac skrev 2018-06-06 17:13:45 följande:
    Det är ju stor komik då du nu kritiserar dina egna inlägg   
  • KillBill
    nattuw skrev 2018-06-06 19:47:32 följande:
    Elever på friskolor lycka bättre:
    "Friskolorna uppnår högre meritvärden, bättre resultat på de nationella proven i engelska och svenska samt har en högre andel gymnasiebehöriga, även när man justerar för samma faktorer som i analysen över mjuka utfall, inklusive elevernas bakgrund."
    Elever i friskolor lycka bättre, Svenskt näringsliv 2018-01-07
    ( www.svensktnaringsliv.se/kommentaren/elever-i-friskolor-presterar-battre_693695.html )

Det är inte utan att man misstänker att resultaten beror på vem som gör undersökningarna.
    Om man vill veta sanningen så är det bättre att lyssna på Jonas Vlachos, professor i nationalekonomi vid Stockholms universitet än på Svenskt Näringsliv som är lobbyorganisation för de företag som har som affärsidé att skapa vinster i välfärden. 

Om du vill sätta dig in i vad saken handlar om så rekomenderar jag  detta inlägg av Johan Ernestam är utredare på Lärarförbundet. Johan har konstaterat att många friskolor inte förstår statistiken och förmodligen gäller denna kritik även Svenskt Näringsliv (med tanke på det inlägg som du hänvisar till).

www.lararforbundet.se/bloggar/lararforbundets-utredarblogg/systematiken-i-betygssattningen-ar-det-som-vacker-fraagor

• KillBill
    Anton Chigurh skrev 2018-06-09 13:27:14 följande:

Mmm, det är nog fan fler akutmottagningar än den Karolinska som håller på att klappa ihop fullständigt. Och det är förbanne mig mer än "bara" akuten som är på väg att sjunka....

Vi må ha sjukvård i världsklass men det beror MYCKET på att vårdpersonalen jobbar röven av sig. Bokstavligen.

Jag vet, Bill. Jag har åtskilliga brödrar å systrar som jobbar i diverse vårdyrken. Så Bill ! ......Jag vet..

Ja, i alliansstyrda Stockholms län finns massor av akuter som håller på att klappa igen, det har jag egen erfarenhet av.
  • KillBill
    Uppfinnare skrev 2018-06-10 11:33:40 följande:
    Det var bland de tunnaste argument jag läst på länge. Jämföra med Västerbotten säger du. Visst, det kan man väl göra. Hur många universitetssjukhus avser man bygga i Västerbotten? Hur många nya tunnelbanestationer?

I Stockholm avser man investera 117 Miljarder på 10 år. Hur mycket ska man investera i Västerbotten sde du?

Senast jag kollade verkade det som över 2 miljoner människor val att bosätta sig i Stockholm. Hur många sade du bor i Västerbotten? Vilket län tycker du lyckats bäst? Det län som folk vill bo i? Eller det som avfolkas?

På vilket sätt skulle urbaniseringen vara ett mått på kvaliteten i svensk sjukvård? I övrigt så blev universitetssjukhuset i Umeå blev valt till Sveriges bästa sjukhus förra året.

När det gäller SLLs investeringar på 117 miljarder så inkluderar detta belopp även stora investeringar i kollektivtrafiken (bl.a ny tunnelbana till Nacka, Barkarby och Arenastaden).

• KillBill
    Gabbe75 skrev 2018-06-10 19:29:56 följande:
    SD är inget rasistiskt parti och jag vill hävda att de aldrig någonsin varit det.

SD röstade ju på alliansens budget, vilket sedemera gav upphov till decemberöverenskommelsen. Om samma möjlighet dyker upp igen tror jag de föredrar M framför S. Har hört alltfler som inte tror att C kommer ingå i en ev alliansregering, utan den kommer enbart bestå av M och ev KD. Egentligen gör de ju ingen skillnad, eftersom de ändå inte kommer få egen majoritet. SD:s ställning som vågmästarparti är ju där vare sig man vill eller inte. Förutsatt att inte M+S bildar regering, men jag tror många företrädare inom dessa partier hellre äter mask än låter det hända.

Det ända jag kan hålla med dig om är att det är spännande tider och att valet egentligen inte avgörs på valnatten, utan dagarna efter när det ska förhandlas.
    Har SD aldrig varit ett rasistiskt parti? I så fall måste du blivit helt förblindad av din dyrkan av SD.

Här har du några exempel på SDs rasism från 90-talet. Skända inte din ras, sträva efter ett etniskt homogent sverige, etniska främlingar som kommit till Sverige efter 1970 ska kastas ut.. Det här är bara några exempel, det finns många fler.

Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten