• valpnos66

Vräkt av godman/förvaltare

Hej jag skulle behöva lite hjälp. Det är så att jag bor hemma hos min handikappade pappa i Stockholm. Han har en förvaltare som har hand om hans ekonomi. 
    Jag har bott här i några år innan förvaltaren kom in i bilden. Har inte haft jobb då jag varit sjukskriven och har kommit överens med min pappa att jag inte behöver betala hyra bara jag hjälper till i hemmet. Men jag har nu fått ett jobb som jag ska börja på nästa vecka. 
    Men till saken. Förvaltaren sa till mig idag att jag blir vräkt ur min pappas bostad den 20 februari och kronofogden kommer förvara mina saker om jag inte flyttat ut dom innan detta datum. Jag har ingenstans att ta vägen då bostadsmarknaden ser ut som den gör.
    Min fråga till er är om detta verkligen får ske? Har en förvaltare rätt att vräka mig ur min pappas bostad enbart för att jag är vuxen (27 år) och inte betalar hyra? Jag för inget liv och följer reglerna som är uppsatta tillsammans med assistenterna min pappa har dygnet runt. Min plan har ju varit att få ett jobb och sen börja betala min del av hyran och det har varit ok för min pappa. (Min plan har ju absolut inte varit att bo hemma gratis hela mitt liv. Men det är inte så enkelt att hitta en egen bostad när man inte kunnat arbeta så dra inte upp det emot mig då det inte är det tråden handlar om.) Men förvaltaren fattar tydligen alla såna beslut och vill ha ut mig ur lägenheten. Min faster har varit delaktig i detta beslut också då hon har nästan daglig kontakt med min pappas förvaltare. 
    Finns det något jag kan göra för att överklaga detta beslut eller är det bara för mig att packa mina saker och flytta ut på gatan? 
    Och kan ni inte hjälpa till så kommentera gärna inte något negativt. Jag mår riktigt dåligt över detta och behöver inga påhopp. Tack på förhand. 

Är tacksam över all hjälp jag kan få! 

• Svar på tråden Vräkt av godman/förvaltare
  • viseversa
    valpnos66 skrev 2017-02-04 15:13:26 följande:

Och tack för hjälpen allihop. Jag ska sätta mig ner på måndag och ringa runt överallt för det är något som inte stämmer. 
    Jag har pratat med min pappa och han är absolut inte med på att jag ska flytta härifrån utan det är helt och hållet förvaltaren och min fasters plan. 

Det har varit min fasters plan från början för så fort förvaltaren kom in i bilden så skulle jag flytta ut. 

Men jag ska ta tag i detta på allvar på måndag och jag ska kräva en ny förvaltare och fixa så att jag står som närmast anhörig till min pappa. 

Hur har det gått ts??
  • valpnos66

UPPDATERING

Jag fick ett brev från kronofogden i måndags om avhysning från bostaden. Idag stampade två personer in och öppnar dörren till mitt rum medan jag sover och ber mig skriva på delgivning. Men det gjorde jag inte då jag pratat med min pappa om detta och han vill att jag bor kvar. 

För en stund sedan ringde jag och min pappa till kronofogden och dom sa att min pappa har rätt att bestämma detta och att vi ska prata med förvaltaren som har ansökt om denna avhysning. Vi ringer till honom och förklarar läget och det enda förvaltaren säger är: "nej det är jag som bestämmer allting här och det är försent att göra något och du ska flytta ut. Allt är bokat och det finns inget att göra, jag har redan bestämt mig och nu blir det såhär. Du har fått så många chanser nu och jag bestämmer att du ska flytta." Jag sa att han inte har rätt att göra såhär och då sa han "jo ha det bra hejdå" och la på. 

Jag ringde till överförmyndarnämnden och dom tyckte detta lät konstigt. De kunde inte svara på nånting och att jag ska få prata med en handläggare imorgon. De sa att vi skulle skicka in klagomål på hur han är mot mig och på hur han framför saker till mig. Och de sa att min pappa har rätt att bestämma vem han ska bo med. Och jag har nu i veckan fått ett jobb och ska börja betala hyra och då kommer det inte vara några problem alls att jag bor kvar här. 

• Anonym (Tips)

När du ringer till förvaltaren så spela in samtalet, räcker att en av er (du) vet om att samtalet spelas in. Men ifall förvaltaren frågar om samtalet spelas in får du inte ljuga. Passa även på att återknyta till samtalet där han säger att han har bestämt och har "rätt" att avhysa dig.

Det inspelade samtalet är bra grund vid uppsägning av hans tjänster och även bevis vid ev. polisanmälan "egenmäktigt förfarande" skulle det ev kunna falla under.

• valpnos66

Tack så mycket för tipset, ska göra så när jag ringer honom efter att ha pratat med handläggaren imorgon. 
    Det förvaltaren håller på med är inte okej nånstans och jag hoppas att min pappa kan få en ny.

• Anonym (Förvaltare)

Förvaltaren har rätt att fatta såna här beslut. Denne fattar beslut i din pappas ställe och fattar de beslut som krävs för att din pappas ekonomi ska vara så br så som möjligt... Finns gott om skräck-exempel som handlar om arv efter en person som haft förvaltare... Men har du nu ett jobb så kan du ju betala en skälig hyra så då ska det inte vara nått problem snarare tvärtom! Det är ju bättre för din pappas ekonomi att ha en inneboende. Verkar som denne person har nått emot dig personligt, med eller utan anledning. Kan ju vara bra att försöka ordna med någon ny då ni nu börjar om på nytt när du har jobb och betalar för dig. Lycka till!

• valpnos66
    Anonym (Förvaltare) skrev 2017-02-08 16:49:44 följande:

Förvaltaren har rätt att fatta såna här beslut. Denne fattar beslut i din pappas ställe och fattar de beslut som krävs för att din pappas ekonomi ska vara så br så som möjligt... Finns gott om skräck-exempel som handlar om arv efter en person som haft förvaltare... Men har du nu ett jobb så kan du ju betala en skälig hyra så då ska det inte vara nått problem snarare tvärtom! Det är ju bättre för din pappas ekonomi att ha en inneboende. Verkar som denne person har nått emot dig personligt, med eller utan anledning. Kan ju vara bra att försöka ordna med någon ny då ni nu börjar om på nytt när du har jobb och betalar för dig. Lycka till!

Ja men det är fortfarande min pappa som har rätt att bestämma om jag får bor här eller inte. Vi sa till förvaltaren att jag ska börja betala osv men han sa att det va försent för att göra något och att han bestämt att det blir såhär. Alla vi har pratat med idag har sagt att min pappa har rätten att bestämma. Såna beslut kan inte förvaltaren ta utan min pappas godkännande. Förvaltaren finns här för att ha hand om räkningar och se till så hans ekonomi går ihop. 
  • KillBill
    valpnos66 skrev 2017-02-08 16:18:02 följande:

UPPDATERING

Jag fick ett brev från kronofogden i måndags om avhysning från bostaden. Idag stampade två personer in och öppnar dörren till mitt rum medan jag sover och ber mig skriva på delgivning. Men det gjorde jag inte då jag pratat med min pappa om detta och han vill att jag bor kvar. 

För en stund sedan ringde jag och min pappa till kronofogden och dom sa att min pappa har rätt att bestämma detta och att vi ska prata med förvaltaren som har ansökt om denna avhysning. Vi ringer till honom och förklarar läget och det enda förvaltaren säger är: "nej det är jag som bestämmer allting här och det är försent att göra något och du ska flytta ut. Allt är bokat och det finns inget att göra, jag har redan bestämt mig och nu blir det såhär. Du har fått så många chanser nu och jag bestämmer att du ska flytta." Jag sa att han inte har rätt att göra såhär och då sa han "jo ha det bra hejdå" och la på. 

Jag ringde till överförmyndarnämnden och dom tyckte detta lät konstigt. De kunde inte svara på nånting och att jag ska få prata med en handläggare imorgon. De sa att vi skulle skicka in klagomål på hur han är mot mig och på hur han framför saker till mig. Och de sa att min pappa har rätt att bestämma vem han ska bo med. Och jag har nu i veckan fått ett jobb och ska börja betala hyra och då kommer det inte vara några problem alls att jag bor kvar här. 

Eftersom kronofogden skriftligen har informerat dig om avhysning

rekommenderar dig att att genast bekräfta att du tagit emot föreläggandet och att skriva till kronofogden och bestrida avhysningen och förklara varför. Då kommer kronofogden informera din fars förvaltare att han måste ta saken till domstol för att få saken prövad.
  • Anonym (12345)

Om du har androidtelefon sök på call recorder så får du upp appar så du kan spela in samtal.

• Bibbidi
    KillBill skrev 2017-02-08 17:59:38 följande:

Eftersom kronofogden skriftligen har informerat dig om avhysning

rekommenderar dig att att genast bekräfta att du tagit emot föreläggandet och att skriva till kronofogden och bestrida avhysningen och förklara varför. Då kommer kronofogden informera din fars förvaltare att han måste ta saken till domstol för att få saken prövad.

Bra tips! När väl kronofogden är där sen är det svårt att göra annat. Fixat så snabbt du kan ts!

Hur gick mötet med handläggaren idag?
  • nevermind
    valpnos66 skrev 2017-02-08 17:37:22 följande:
    Ja men det är fortfarande min pappa som har rätt att bestämma om jag får bor här eller inte. Vi sa till förvaltaren att jag ska börja betala osv men han sa att det va försent för att göra något och att han bestämt att det blir såhär. Alla vi har pratat med idag har sagt att min pappa har rätten att bestämma. Såna beslut kan inte förvaltaren ta utan min pappas godkännande. Förvaltaren finns här för att ha hand om räkningar och se till så hans ekonomi går ihop. 
    Skönt att det i alla fall har löst sig tillfälligt!

Dubbelkolla så din pappa inte har lurats att skriva på några papper, som testamente eller gåvobrev.

Känner förvaltaren och din faster varandra på nåt sätt?
  • Höstaster
    valpnos66 skrev 2017-02-03 16:07:14 följande:

Detta kom på tal redan för ett år sedan att jag skulle flytta ut men behövde inte det då jag blev sjuk och vräkningen upphävdes. Ingen har nämnt nånting för mig fram tills idag då han säger att jag ska flytta ut om 17 dagar. 

Hur kan jag gå vidare med detta? Förvaltaren går inte att prata med då han står fast vid det. Kronofogden kommer den 20 och hämtar mina saker. 

Ring kommunens överförmyndare som är den som är ansvarig för gode män och förvaltare. Där borde du kunna få svar.
  • Anonym (12345)

Att du är inneboende hos din far borde ju inte påverka honom negativt?
    Som samt överklaga hos fogden snabbt samt ring kommunens överförmyndare dom måste reda ut saken och få honom utbytt.
    Han har ekonomiska intressen i din fars bostad troligtvis.

• Anonym (Anna)
    valpnos66 skrev 2017-02-08 17:37:22 följande:
    Alltså förvaltarens ansvar är att ta beslut efter din pappas bästa. Och han har troligen rätt att ta beslut om att avhysa dig från lägenheten, om det är för din pappas bästa. I detta fallet får ju inte din pappa in mer pengar om du inte bor där och det blir lite svårt för förvaltaren att hävda att detta tagits för din pappas bästa. Om du och din pappa kommer bra överens borde pappan din också tycka det kännas bra att hjälpa dig när du hamnat i bostadsproblem, det tycker de flesta föräldrar!

Du verkar vara på bra väg med kontakt med överförmyndarnämnden. Träffa en handläggare idag låter bra! Är din pappa med då? Se till att ditt namn kommer in i rullarna som närmast anhörig till din pappa, där ska inte din faster stå. Spela också in samtal med förvaltaren, det är lagligt när man själv deltar i samtalet och blir bra för dig att ha som bevis att spela upp för överförmyndarnämnden.

Hävdar någon att en förvaltare inte gör saker för egen vinning kan du be de läsa om Stefan Stenberg i Piteå som blev blast på over en miljon av sin förvaltare. Förvaltaren tog sedan livet av sig och först när journalisten hjälpte honom fick han tillbaka pengar av bankerna och överförmyndarnämnden brydde sig. Förvaltaren tog livet av sig.
    http://www.pt.se/nyheter/pitea/blast-pa-over-en-miljon-9059603.aspx

• Anonym (12345)

Den goda mannen bör ju åtminstone ha en motivering.

• Benhard

Hur kommer det sig att det finns en förvaltare överhuvudtaget? Har inte du kunnat utföra de uppgifter förvaltaren gör?

• mastress

Din pappas förvaltare bryter mot lagen, han har ingen rätt att styra din pappas liv, och bestämma över honom, han har bara rätt att ha koll på din pappas ekonomi.
    Socialtjänsten om din pappa blivit vräkt, men där har också din pappas förvaltare brutit mot lagen, du har rätt att fortsätta bo i din pappas lägenhet, även om han blir placerat på ett vårdhem. kontraktet på lägenheten kan skrivas på dej, via det företag som har lägenheten. Ta kontakt med en advokat som kollar upp det, din pappas förvaltare kan bli dömd för det han gjort, och bli av med sitt jobb som förvaltare. En som är god man och förvaltare har ingen rätt att vräka någon, det är fastighetsbolaget som äger lägenheten, som kan göra det, gör en god man och förvaltare det är det ett brott mot lagen som kan ge fängelse, och rätten till att vara god man  och förvaltare.

• nevermind

De planerar alltså att sälja lägenheten väldigt billigt till fasterns barn...

• Anonym (Anna)

Hur har det gått ts?

Ett år sen du skrev i tråden, någon som aktiverat den igen utan att se hur gammal den är.

Svar på tråden Vräkt av godman/förvaltare