• valpnos66

Vräkt av godman/förvaltare

Hej jag skulle behöva lite hjälp. Det är så att jag bor hemma hos min handikappade pappa i Stockholm. Han har en förvaltare som har hand om hans ekonomi. 
    Jag har bott här i några år innan förvaltaren kom in i bilden. Har inte haft jobb då jag varit sjukskriven och har kommit överens med min pappa att jag inte behöver betala hyra bara jag hjälper till i hemmet. Men jag har nu fått ett jobb som jag ska börja på nästa vecka. 
    Men till saken. Förvaltaren sa till mig idag att jag blir vräkt ur min pappas bostad den 20 februari och kronofogden kommer förvara mina saker om jag inte flyttat ut dom innan detta datum. Jag har ingenstans att ta vägen då bostadsmarknaden ser ut som den gör.
    Min fråga till er är om detta verkligen får ske? Har en förvaltare rätt att vräka mig ur min pappas bostad enbart för att jag är vuxen (27 år) och inte betalar hyra? Jag för inget liv och följer reglerna som är uppsatta tillsammans med assistenterna min pappa har dygnet runt. Min plan har ju varit att få ett jobb och sen börja betala min del av hyran och det har varit ok för min pappa. (Min plan har ju absolut inte varit att bo hemma gratis hela mitt liv. Men det är inte så enkelt att hitta en egen bostad när man inte kunnat arbeta så dra inte upp det emot mig då det inte är det tråden handlar om.) Men förvaltaren fattar tydligen alla såna beslut och vill ha ut mig ur lägenheten. Min faster har varit delaktig i detta beslut också då hon har nästan daglig kontakt med min pappas förvaltare. 
    Finns det något jag kan göra för att överklaga detta beslut eller är det bara för mig att packa mina saker och flytta ut på gatan? 
    Och kan ni inte hjälpa till så kommentera gärna inte något negativt. Jag mår riktigt dåligt över detta och behöver inga påhopp. Tack på förhand. 

Är tacksam över all hjälp jag kan få! 

• Svar på tråden Vräkt av godman/förvaltare
  • viseversa
    valpnos66 skrev 2017-02-03 16:39:18 följande:

Min faster har också uppgett på papper att hon är närmast anhörig. Kan hon göra så?

DU är närmast anhörig. Tycker du ska kolla detta närmare. Faster har något i kikaren och det är inte till din pappas fördel. Har han några tillgångar hon vill åt? Pengar,smycken,bostadsrätt?? Eller något annat som hon kan tjäna något på?
  • KillBill

Har din pappa fått en förvaltare så kan denne fatta beslut utan att inhämta godkännande från din pappa. Hade din pappa däremot fått en god man hade det krävts samtycke från din pappa för att vräka dig.

• Anonym (Ja)

Har han en förvaltare (som tingsrätten dömt att han ska ha)? Eller en godman (som är helt frivilligt och han kan säga upp när han vill)?

• Anonym (Ja)
    KillBill skrev 2017-02-03 17:12:25 följande:

Har din pappa fått en förvaltare så kan denne fatta beslut utan att inhämta godkännande från din pappa. Hade din pappa däremot fått en god man hade det krävts samtycke från din pappa för att vräka dig.

Fast jag har svårt att tro att ens en förvaltare har rätt att vräka sin "kunds" barn hur som helst..Så länge det inte negativt påverkar personen ekonomi och är nödvändigt.

Tycker ts ska kontakta överförmyndaren och ta reda på vad som egentligen gäller.
  • KillBill
    Anonym (Ja) skrev 2017-02-03 17:21:02 följande:
    Fast jag har svårt att tro att ens en förvaltare har rätt att vräka sin "kunds" barn hur som helst..Så länge det inte negativt påverkar personen ekonomi och är nödvändigt.

Tycker ts ska kontakta överförmyndaren och ta reda på vad som egentligen gäller.
    Ja det är nog en bra idé. Även KFM bör kontaktas för jag tvivlar på att det finns ett beslut om vräkning.
  • Aniiee

Jag tycker detta luktar skumt. Om jag var du, TS, så skulle jag kontakta Övermyndarenheten och Kronofogden och prata med dem.

Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion på g. Hittils 83. Bara 17 kvar.
  • valpnos66

Min pappa äger en bostadsrätt i en förort i Stockholm och jag antar att det är denna dom vill åt. Det har varit prat om att dom ska lägga in honom på hem också och förmodligen sälja lägenheten då. 
    Ska ringa runt lite på måndag och ta reda på om det verkligen får gå till såhär. 
    Och vet ni om det är möjligt för dom att avskriva mig som min pappas näsmast anhöriga utan min vetskap? Har en känsla av att dom tänker göra mig arvlös så min pappa är ganska dålig och blir bara sämre och sämre. Min faster kom från ingenstans och skulle "hjälpa" min pappa. Men hon har fått honom att inte kunna bestämma nånting över sitt egna liv. 
    Finns det något sätt att kolla upp vem som är pappas närmast anhöriga? 

• valpnos66

Denna förvaltare jobbar som mäklare i vanliga fall och har har blivit tilldelad genom tingsrätten. 

• valpnos66

Finns det någon som har lite bättre koll som skulle kunna hjälpa mig? Har försökt googla men hittar inga bra svar..

• Chanelle57

Jag blir ledsen när jag läser vad du skriver ...din faster kan inte skriva sig som närmast anhörig det är du. ..som dotter. ..som är närmast anhörig. ..

Svar på tråden Vräkt av godman/förvaltare