• valpnos66

Vräkt av godman/förvaltare

Hej jag skulle behöva lite hjälp. Det är så att jag bor hemma hos min handikappade pappa i Stockholm. Han har en förvaltare som har hand om hans ekonomi. 
    Jag har bott här i några år innan förvaltaren kom in i bilden. Har inte haft jobb då jag varit sjukskriven och har kommit överens med min pappa att jag inte behöver betala hyra bara jag hjälper till i hemmet. Men jag har nu fått ett jobb som jag ska börja på nästa vecka. 
    Men till saken. Förvaltaren sa till mig idag att jag blir vräkt ur min pappas bostad den 20 februari och kronofogden kommer förvara mina saker om jag inte flyttat ut dom innan detta datum. Jag har ingenstans att ta vägen då bostadsmarknaden ser ut som den gör.
    Min fråga till er är om detta verkligen får ske? Har en förvaltare rätt att vräka mig ur min pappas bostad enbart för att jag är vuxen (27 år) och inte betalar hyra? Jag för inget liv och följer reglerna som är uppsatta tillsammans med assistenterna min pappa har dygnet runt. Min plan har ju varit att få ett jobb och sen börja betala min del av hyran och det har varit ok för min pappa. (Min plan har ju absolut inte varit att bo hemma gratis hela mitt liv. Men det är inte så enkelt att hitta en egen bostad när man inte kunnat arbeta så dra inte upp det emot mig då det inte är det tråden handlar om.) Men förvaltaren fattar tydligen alla såna beslut och vill ha ut mig ur lägenheten. Min faster har varit delaktig i detta beslut också då hon har nästan daglig kontakt med min pappas förvaltare. 
    Finns det något jag kan göra för att överklaga detta beslut eller är det bara för mig att packa mina saker och flytta ut på gatan? 
    Och kan ni inte hjälpa till så kommentera gärna inte något negativt. Jag mår riktigt dåligt över detta och behöver inga påhopp. Tack på förhand. 

Är tacksam över all hjälp jag kan få! 

• Svar på tråden Vräkt av godman/förvaltare
  • Chanelle57

Mäklare. ...det luktar jävligt skumt. ..ta tag i det här snarast. ..är du skriven på adressen o det finns hemförsäkring kanske du kan gå hjälp i någon rättsprocess därigenom. ..hör dig för. ????

• valpnos66

Är kille :) 
    Nej jag tycker det är väldigt konstigt att hon gjorde det. Det va den gången hon ansökte om förvaltare till pappa som det stod på ett papper att hon va närmast anhörig. Trots att jag bor hemma. 

Ja allting låter så skumt och jag är helt säker på att dom vill åt hans lägenhet och försöker på något sätt avskriva mig som närmast anhörig så att min faster ska ärva istället för jag. Kan man göra så utan min vetskap? 

Jag ska sätta mig ner och ringa runt så mycket jag kan på måndag för jag har en känsla av att detta inte går rätt till. 

• valpnos66

Och ja jag är skriven på lägenheten. Men har inget kontrakt. Utan min pappa äger lägenheten och jag bor här. 

• Anonym (12345)

Nej dom kan inte vräka dig du kan vara inneboende hos din pappa om han vill.

Du nämner att han är mäklare, han kommer nog sälja lägenheten och köparen kommer troligtvis vara någon han känner som får den billigt mot mäklarkostnad och pengar under bordet som tack för hjälpen.

Det går att kräva en annan god man , se till att få bort honom.

• valpnos66

Grejen är ju den att min pappa tydligen inte har nånting att säga till om. Förvaltaren fattar ALLA beslut åt honom. Har en förvaltare verkligen så mycket makt? 

Ja det har jag har tjejen också tänkt på. Vi tror att dom tänker sälja lägenheten billigt till min kusin. Min fasters dotter. För något lurt är på gång. Lägenheten är det sista min pappa har som får honom att känna sig som en egen människa. Men dom vill lägga in honom på hem trots att det fungerar med assistans dygnet runt. 

• nevermind

Men varför en förvaltare?? Min mormor är delvis förlamad och kan inte tala efter en stroke, är dessutom virrig. Inte ens hon har en förvaltare utan en dotter utsågs till godman.

Dokumentera allt! Ring runt ordentligt på måndag. Kriga! Din pappa kommer snart vara hemlös och barskrapad.

• Anonym (Ja)

Det här hittade jag;

"En förvaltare ska styrka sin behörighet genom att visa ett registerutdrag som utfärdas av överförmyndaren eller ett aktuellt beslut från tingsrätten. Av registerutdraget framgår också vad förordnandet omfattar samt begränsningar i förordnandet, något som banken ska ta hänsyn till. Ett förvaltarskap kan vara begränsat till att avse endast viss egendom eller viss angelägenhet till exempel bankmedel."

Har du sett nått sånt utdrag? Vet du vad förvaltaren är tillförordnad att sköta åt din pappa? Om inte så hade jag krävt att få se det.

• FuckGoggleAskMe

Förvaltaren ska göra det som är bäst för din pappa. Vad har han gett för anledning till vräkningen? Om det inte är i din pappas intresse att du flyttar, överklaga till överförmyndaren. Närmast anhörig i sådana situationer brukar betyda kontaktperson för sociala myndigheter, distriktssköterska etc för att tex prata om vårdplan. Säg till myndigheterna att du ska stå som närmast anhörig också, så får du mera insyn.

• Tessan989

Ring till överförmyndarnämnden i din kommun och prata med deras jurist om detta. Det låter absolut inte bra, tänk om din faster försöker förskingra din fars pengar genom att sälja lägenheten? Jag tror absolut att du kan begära att få en ny förvaltare i värsta fall får du stämma honom i tingsrätten.

• Anonym (...)

Nu måste jag fråga lite obehagliga frågor..

1 Du går inte i vägen för assistenterna och lägger dig i din pappas vård ? Så det är de som har klagat och det har blivit ett arbetsmiljöproblem ?

2 Din pappa ger dig inte pengar, så att han själv inte kan försörja sig ?

3 Hur stor är lägenheten ? Är det en två är det ju besvärligt för assistenterna.

Om det är nej på alla frågor tycker jag du ska överklaga vräkningen.

Svar på tråden Vräkt av godman/förvaltare