valpnos66 skrev 2017-02-08 17:37:22 följande:
Ja men det är fortfarande min pappa som har rätt att bestämma om jag får bor här eller inte. Vi sa till förvaltaren att jag ska börja betala osv men han sa att det va försent för att göra något och att han bestämt att det blir såhär. Alla vi har pratat med idag har sagt att min pappa har rätten att bestämma. Såna beslut kan inte förvaltaren ta utan min pappas godkännande. Förvaltaren finns här för att ha hand om räkningar och se till så hans ekonomi går ihop.
Alltså förvaltarens ansvar är att ta beslut efter din pappas bästa. Och han har troligen rätt att ta beslut om att avhysa dig från lägenheten, om det är för din pappas bästa. I detta fallet får ju inte din pappa in mer pengar om du inte bor där och det blir lite svårt för förvaltaren att hävda att detta tagits för din pappas bästa. Om du och din pappa kommer bra överens borde pappan din också tycka det kännas bra att hjälpa dig när du hamnat i bostadsproblem, det tycker de flesta föräldrar!
Du verkar vara på bra väg med kontakt med överförmyndarnämnden. Träffa en handläggare idag låter bra! Är din pappa med då? Se till att ditt namn kommer in i rullarna som närmast anhörig till din pappa, där ska inte din faster stå. Spela också in samtal med förvaltaren, det är lagligt när man själv deltar i samtalet och blir bra för dig att ha som bevis att spela upp för överförmyndarnämnden.
Hävdar någon att en förvaltare inte gör saker för egen vinning kan du be de läsa om Stefan Stenberg i Piteå som blev blast på over en miljon av sin förvaltare. Förvaltaren tog sedan livet av sig och först när journalisten hjälpte honom fick han tillbaka pengar av bankerna och överförmyndarnämnden brydde sig. Förvaltaren tog livet av sig.
http://www.pt.se/nyheter/pitea/blast-pa-over-en-miljon-9059603.aspx