• valpnos66

Vräkt av godman/förvaltare

Hej jag skulle behöva lite hjälp. Det är så att jag bor hemma hos min handikappade pappa i Stockholm. Han har en förvaltare som har hand om hans ekonomi. 
    Jag har bott här i några år innan förvaltaren kom in i bilden. Har inte haft jobb då jag varit sjukskriven och har kommit överens med min pappa att jag inte behöver betala hyra bara jag hjälper till i hemmet. Men jag har nu fått ett jobb som jag ska börja på nästa vecka. 
    Men till saken. Förvaltaren sa till mig idag att jag blir vräkt ur min pappas bostad den 20 februari och kronofogden kommer förvara mina saker om jag inte flyttat ut dom innan detta datum. Jag har ingenstans att ta vägen då bostadsmarknaden ser ut som den gör.
    Min fråga till er är om detta verkligen får ske? Har en förvaltare rätt att vräka mig ur min pappas bostad enbart för att jag är vuxen (27 år) och inte betalar hyra? Jag för inget liv och följer reglerna som är uppsatta tillsammans med assistenterna min pappa har dygnet runt. Min plan har ju varit att få ett jobb och sen börja betala min del av hyran och det har varit ok för min pappa. (Min plan har ju absolut inte varit att bo hemma gratis hela mitt liv. Men det är inte så enkelt att hitta en egen bostad när man inte kunnat arbeta så dra inte upp det emot mig då det inte är det tråden handlar om.) Men förvaltaren fattar tydligen alla såna beslut och vill ha ut mig ur lägenheten. Min faster har varit delaktig i detta beslut också då hon har nästan daglig kontakt med min pappas förvaltare. 
    Finns det något jag kan göra för att överklaga detta beslut eller är det bara för mig att packa mina saker och flytta ut på gatan? 
    Och kan ni inte hjälpa till så kommentera gärna inte något negativt. Jag mår riktigt dåligt över detta och behöver inga påhopp. Tack på förhand. 

Är tacksam över all hjälp jag kan få! 

• Svar på tråden Vräkt av godman/förvaltare
  • Carambolan

Nej. Oavsett om förvaltaren har rätt att säga upp dig från lägenheten eller inte så har du som hyresgäst rätt till tre månaders uppsägningstid om inget annat avtalades när du flyttade in.

• valpnos66

Detta kom på tal redan för ett år sedan att jag skulle flytta ut men behövde inte det då jag blev sjuk och vräkningen upphävdes. Ingen har nämnt nånting för mig fram tills idag då han säger att jag ska flytta ut om 17 dagar. 
    Hur kan jag gå vidare med detta? Förvaltaren går inte att prata med då han står fast vid det. Kronofogden kommer den 20 och hämtar mina saker. 

• viseversa

Vad säger din pappa? Han borde väl få bestämma om du får bo hos honom eller inte. Det har väl inte denna andra gubbe med att göra? Låter konstigt. Nästan som om denna gode man vill komma över några tillgåmngar för egen vinning och få dig ur vägen innan. Har du sagt att du kommer betala hyra? Om annars kanske du får börja betala redan nu för att bo gratis känns inte okej oavsett vad pappa sagt.

• valpnos66

Har pratat med min pappa och han har sagt att han vill att jag bor här. Men han har någon hjärnskada som gör att han är lätt att "manipulera". Säger jag en sak så låter det bra, säger någon annan en sak som går emot vad jag har sagt så låter det bra och han tycker så istället.. 
    Ja jag tror att min faster och förvaltaren har något på gång. Min faster har knappt funnits i bilden förut men det senaste året så har hon fixat en förvaltare som tar ALLA beslut i min pappas liv. Han får inte ha några pengar utan det lämnar förvaltaren en gång i månaden till assistenten. 
    Jag tror att min pappa blivit i princip omyndigförklarad. Och ända sedan min faster kom in i bilden så har hon velat ha ut mig härifrån trots att min pappa sagt att han vill ha mig här då han är sjuk. 
    Jag betalar för min egen mat och allt annat jag använder. Så jag lever inte på honom. Det är bara hyran jag inte haft någon möjlighet till att betala. Men jag har betalat när jag fått in mer pengar. Så jag har ju inte alltid bott gratis. Men min ekonomi har varit väldigt upp och ned senaste året pga sjukskrivning en längre tid.

• KillBill
    valpnos66 skrev 2017-02-03 16:02:35 följande:

Hej jag skulle behöva lite hjälp. Det är så att jag bor hemma hos min handikappade pappa i Stockholm. Han har en förvaltare som har hand om hans ekonomi. 
    Jag har bott här i några år innan förvaltaren kom in i bilden. Har inte haft jobb då jag varit sjukskriven och har kommit överens med min pappa att jag inte behöver betala hyra bara jag hjälper till i hemmet. Men jag har nu fått ett jobb som jag ska börja på nästa vecka. 
    Men till saken. Förvaltaren sa till mig idag att jag blir vräkt ur min pappas bostad den 20 februari och kronofogden kommer förvara mina saker om jag inte flyttat ut dom innan detta datum. Jag har ingenstans att ta vägen då bostadsmarknaden ser ut som den gör.
    Min fråga till er är om detta verkligen får ske? Har en förvaltare rätt att vräka mig ur min pappas bostad enbart för att jag är vuxen (27 år) och inte betalar hyra? Jag för inget liv och följer reglerna som är uppsatta tillsammans med assistenterna min pappa har dygnet runt. Min plan har ju varit att få ett jobb och sen börja betala min del av hyran och det har varit ok för min pappa. (Min plan har ju absolut inte varit att bo hemma gratis hela mitt liv. Men det är inte så enkelt att hitta en egen bostad när man inte kunnat arbeta så dra inte upp det emot mig då det inte är det tråden handlar om.) Men förvaltaren fattar tydligen alla såna beslut och vill ha ut mig ur lägenheten. Min faster har varit delaktig i detta beslut också då hon har nästan daglig kontakt med min pappas förvaltare. 
    Finns det något jag kan göra för att överklaga detta beslut eller är det bara för mig att packa mina saker och flytta ut på gatan? 
    Och kan ni inte hjälpa till så kommentera gärna inte något negativt. Jag mår riktigt dåligt över detta och behöver inga påhopp. Tack på förhand. 

Är tacksam över all hjälp jag kan få! 

Har kronofogden skickat dig ett föreläggande om att hyresvärden vill vräka dig? I så fall kan du överklaga beslutet som då kan komma att läggas ber alternativt hanteras av domstol (vilket ger dig respit). Har du inte fått ett föreläggande från kronofogden så är det förvaltaren som kör med dig. Läs mer här:

www.kronofogden.se/Vrakning.html
  • valpnos66

Förra året fick jag en sån från kronofogden men den drogs tillbaka sen när jag fick bo kvar när jag blev sjuk. Nu har jag inte fått någon. Men han säger ju att dom kommer hämta mina saker. Kan dom göra det trots att jag inte har fått något papper på det?

• nevermind

Går det inte att byta förvaltare??

Ring kronofogden och fråga hur det ligger till.

• valpnos66

Tror inte det går att byta. Jag har ingenting att säga till om då det är min faster som styr allting tyvärr.. 

Förvaltaren sa innan: Du är ung och frisk och kan jobba och du betalar ingen hyra. 

Det är anledningen till att jag ska flytta ut. Men han vet mycket väl att jag varit sjukskriven och varit på läkarbesök osv. Men tar ingen hänsyn till det alls utan han vill bara ha ut mig. Och jag vet att det är min fasters plan från första början.

• valpnos66

Min faster har också uppgett på papper att hon är närmast anhörig. Kan hon göra så?

Svar på tråden Vräkt av godman/förvaltare