Inlägg från: valpnos66 |Visa alla inlägg
  • valpnos66

Vräkt av godman/förvaltare

Hej jag skulle behöva lite hjälp. Det är så att jag bor hemma hos min handikappade pappa i Stockholm. Han har en förvaltare som har hand om hans ekonomi. 
    Jag har bott här i några år innan förvaltaren kom in i bilden. Har inte haft jobb då jag varit sjukskriven och har kommit överens med min pappa att jag inte behöver betala hyra bara jag hjälper till i hemmet. Men jag har nu fått ett jobb som jag ska börja på nästa vecka. 
    Men till saken. Förvaltaren sa till mig idag att jag blir vräkt ur min pappas bostad den 20 februari och kronofogden kommer förvara mina saker om jag inte flyttat ut dom innan detta datum. Jag har ingenstans att ta vägen då bostadsmarknaden ser ut som den gör.
    Min fråga till er är om detta verkligen får ske? Har en förvaltare rätt att vräka mig ur min pappas bostad enbart för att jag är vuxen (27 år) och inte betalar hyra? Jag för inget liv och följer reglerna som är uppsatta tillsammans med assistenterna min pappa har dygnet runt. Min plan har ju varit att få ett jobb och sen börja betala min del av hyran och det har varit ok för min pappa. (Min plan har ju absolut inte varit att bo hemma gratis hela mitt liv. Men det är inte så enkelt att hitta en egen bostad när man inte kunnat arbeta så dra inte upp det emot mig då det inte är det tråden handlar om.) Men förvaltaren fattar tydligen alla såna beslut och vill ha ut mig ur lägenheten. Min faster har varit delaktig i detta beslut också då hon har nästan daglig kontakt med min pappas förvaltare. 
    Finns det något jag kan göra för att överklaga detta beslut eller är det bara för mig att packa mina saker och flytta ut på gatan? 
    Och kan ni inte hjälpa till så kommentera gärna inte något negativt. Jag mår riktigt dåligt över detta och behöver inga påhopp. Tack på förhand. 

Är tacksam över all hjälp jag kan få! 

• Svar på tråden Vräkt av godman/förvaltare
  • valpnos66

Detta kom på tal redan för ett år sedan att jag skulle flytta ut men behövde inte det då jag blev sjuk och vräkningen upphävdes. Ingen har nämnt nånting för mig fram tills idag då han säger att jag ska flytta ut om 17 dagar. 
    Hur kan jag gå vidare med detta? Förvaltaren går inte att prata med då han står fast vid det. Kronofogden kommer den 20 och hämtar mina saker. 

• valpnos66

Har pratat med min pappa och han har sagt att han vill att jag bor här. Men han har någon hjärnskada som gör att han är lätt att "manipulera". Säger jag en sak så låter det bra, säger någon annan en sak som går emot vad jag har sagt så låter det bra och han tycker så istället.. 
    Ja jag tror att min faster och förvaltaren har något på gång. Min faster har knappt funnits i bilden förut men det senaste året så har hon fixat en förvaltare som tar ALLA beslut i min pappas liv. Han får inte ha några pengar utan det lämnar förvaltaren en gång i månaden till assistenten. 
    Jag tror att min pappa blivit i princip omyndigförklarad. Och ända sedan min faster kom in i bilden så har hon velat ha ut mig härifrån trots att min pappa sagt att han vill ha mig här då han är sjuk. 
    Jag betalar för min egen mat och allt annat jag använder. Så jag lever inte på honom. Det är bara hyran jag inte haft någon möjlighet till att betala. Men jag har betalat när jag fått in mer pengar. Så jag har ju inte alltid bott gratis. Men min ekonomi har varit väldigt upp och ned senaste året pga sjukskrivning en längre tid.

• valpnos66

Förra året fick jag en sån från kronofogden men den drogs tillbaka sen när jag fick bo kvar när jag blev sjuk. Nu har jag inte fått någon. Men han säger ju att dom kommer hämta mina saker. Kan dom göra det trots att jag inte har fått något papper på det?

• valpnos66

Tror inte det går att byta. Jag har ingenting att säga till om då det är min faster som styr allting tyvärr.. 

Förvaltaren sa innan: Du är ung och frisk och kan jobba och du betalar ingen hyra. 

Det är anledningen till att jag ska flytta ut. Men han vet mycket väl att jag varit sjukskriven och varit på läkarbesök osv. Men tar ingen hänsyn till det alls utan han vill bara ha ut mig. Och jag vet att det är min fasters plan från första början.

• valpnos66

Min faster har också uppgett på papper att hon är närmast anhörig. Kan hon göra så?

• valpnos66

Min pappa äger en bostadsrätt i en förort i Stockholm och jag antar att det är denna dom vill åt. Det har varit prat om att dom ska lägga in honom på hem också och förmodligen sälja lägenheten då. 
    Ska ringa runt lite på måndag och ta reda på om det verkligen får gå till såhär. 
    Och vet ni om det är möjligt för dom att avskriva mig som min pappas näsmast anhöriga utan min vetskap? Har en känsla av att dom tänker göra mig arvlös så min pappa är ganska dålig och blir bara sämre och sämre. Min faster kom från ingenstans och skulle "hjälpa" min pappa. Men hon har fått honom att inte kunna bestämma nånting över sitt egna liv. 
    Finns det något sätt att kolla upp vem som är pappas närmast anhöriga? 

• valpnos66

Denna förvaltare jobbar som mäklare i vanliga fall och har har blivit tilldelad genom tingsrätten. 

• valpnos66

Finns det någon som har lite bättre koll som skulle kunna hjälpa mig? Har försökt googla men hittar inga bra svar..

• valpnos66

Är kille :) 
    Nej jag tycker det är väldigt konstigt att hon gjorde det. Det va den gången hon ansökte om förvaltare till pappa som det stod på ett papper att hon va närmast anhörig. Trots att jag bor hemma. 

Ja allting låter så skumt och jag är helt säker på att dom vill åt hans lägenhet och försöker på något sätt avskriva mig som närmast anhörig så att min faster ska ärva istället för jag. Kan man göra så utan min vetskap? 

Jag ska sätta mig ner och ringa runt så mycket jag kan på måndag för jag har en känsla av att detta inte går rätt till. 

• valpnos66

Och ja jag är skriven på lägenheten. Men har inget kontrakt. Utan min pappa äger lägenheten och jag bor här. 

• valpnos66

Grejen är ju den att min pappa tydligen inte har nånting att säga till om. Förvaltaren fattar ALLA beslut åt honom. Har en förvaltare verkligen så mycket makt? 

Ja det har jag har tjejen också tänkt på. Vi tror att dom tänker sälja lägenheten billigt till min kusin. Min fasters dotter. För något lurt är på gång. Lägenheten är det sista min pappa har som får honom att känna sig som en egen människa. Men dom vill lägga in honom på hem trots att det fungerar med assistans dygnet runt. 

• valpnos66
    Anonym (...) skrev 2017-02-04 09:54:24 följande:

Nu måste jag fråga lite obehagliga frågor..

1 Du går inte i vägen för assistenterna och lägger dig i din pappas vård ? Så det är de som har klagat och det har blivit ett arbetsmiljöproblem ?

2 Din pappa ger dig inte pengar, så att han själv inte kan försörja sig ?

3 Hur stor är lägenheten ? Är det en två är det ju besvärligt för assistenterna.

Om det är nej på alla frågor tycker jag du ska överklaga vräkningen.

Nej vi har regler vi alla följer. Jag lägger mig inte alls i hur dom sköter om min pappa. Det är deras jobb inte mitt. Så det är inte problemet. 
    Pappa försörjer inte mig. Jag har pengar så jag klarar att köpa mat och allt som behövs i månaden. 
    Det är en stor trea så jag har ett eget rum en bit ifrån där dom arbetar så jag stör inte.
  • valpnos66
    Nyfikna72 skrev 2017-02-04 13:03:34 följande:

Fast undersökte du inte saken när du fick beskedet från kronofogden förra gången ? Oavsett myndighet så lär det ju finnas en ganska god anledning om det kommer den vägen och det borde ju framgå av beslutet? Varför de vill vräka dig alltså. Nån måste ju liksom kunna svara på vad det handlar om.

Min faster tycker inte om mig och visar det väldigt väl och påstår att min pappa mår dåligt av att ha mig här trots att han själv säger att han vill ha mig här. Men nu har han inget att säga till om tydligen. Det är förvaltaren och min faster som är överens om detta.
  • valpnos66

Och tack för hjälpen allihop. Jag ska sätta mig ner på måndag och ringa runt överallt för det är något som inte stämmer. 
    Jag har pratat med min pappa och han är absolut inte med på att jag ska flytta härifrån utan det är helt och hållet förvaltaren och min fasters plan. 

Det har varit min fasters plan från början för så fort förvaltaren kom in i bilden så skulle jag flytta ut. 

Men jag ska ta tag i detta på allvar på måndag och jag ska kräva en ny förvaltare och fixa så att jag står som närmast anhörig till min pappa. 

• valpnos66

UPPDATERING

Jag fick ett brev från kronofogden i måndags om avhysning från bostaden. Idag stampade två personer in och öppnar dörren till mitt rum medan jag sover och ber mig skriva på delgivning. Men det gjorde jag inte då jag pratat med min pappa om detta och han vill att jag bor kvar. 

För en stund sedan ringde jag och min pappa till kronofogden och dom sa att min pappa har rätt att bestämma detta och att vi ska prata med förvaltaren som har ansökt om denna avhysning. Vi ringer till honom och förklarar läget och det enda förvaltaren säger är: "nej det är jag som bestämmer allting här och det är försent att göra något och du ska flytta ut. Allt är bokat och det finns inget att göra, jag har redan bestämt mig och nu blir det såhär. Du har fått så många chanser nu och jag bestämmer att du ska flytta." Jag sa att han inte har rätt att göra såhär och då sa han "jo ha det bra hejdå" och la på. 

Jag ringde till överförmyndarnämnden och dom tyckte detta lät konstigt. De kunde inte svara på nånting och att jag ska få prata med en handläggare imorgon. De sa att vi skulle skicka in klagomål på hur han är mot mig och på hur han framför saker till mig. Och de sa att min pappa har rätt att bestämma vem han ska bo med. Och jag har nu i veckan fått ett jobb och ska börja betala hyra och då kommer det inte vara några problem alls att jag bor kvar här. 

• valpnos66

Tack så mycket för tipset, ska göra så när jag ringer honom efter att ha pratat med handläggaren imorgon. 
    Det förvaltaren håller på med är inte okej nånstans och jag hoppas att min pappa kan få en ny.

• valpnos66
    Anonym (Förvaltare) skrev 2017-02-08 16:49:44 följande:

Förvaltaren har rätt att fatta såna här beslut. Denne fattar beslut i din pappas ställe och fattar de beslut som krävs för att din pappas ekonomi ska vara så br så som möjligt... Finns gott om skräck-exempel som handlar om arv efter en person som haft förvaltare... Men har du nu ett jobb så kan du ju betala en skälig hyra så då ska det inte vara nått problem snarare tvärtom! Det är ju bättre för din pappas ekonomi att ha en inneboende. Verkar som denne person har nått emot dig personligt, med eller utan anledning. Kan ju vara bra att försöka ordna med någon ny då ni nu börjar om på nytt när du har jobb och betalar för dig. Lycka till!

Ja men det är fortfarande min pappa som har rätt att bestämma om jag får bor här eller inte. Vi sa till förvaltaren att jag ska börja betala osv men han sa att det va försent för att göra något och att han bestämt att det blir såhär. Alla vi har pratat med idag har sagt att min pappa har rätten att bestämma. Såna beslut kan inte förvaltaren ta utan min pappas godkännande. Förvaltaren finns här för att ha hand om räkningar och se till så hans ekonomi går ihop. 
Svar på tråden Vräkt av godman/förvaltare