• Tracy1976

Märka maten??!!

Jag vill veta vad ni tycker..

jag bor med en ny man med två tonåringar på 17,19 år.

Själv har jag en autistisk tioåring.

Enda sen vi flyttat ihop har jag stört mig oerhört

Mycket på den brist av uppfostran tonåringarna har!

Så till den grad att jag vet inte om jag orkar bo kvar.

Dom tar sällan upp disken (samlas mögliga berg av disk)

Städar sällan rummet, byter sällan sängkläder, etc etc..

Dom bara får o får grejer/pengar- utan att behöva lyfta ett finger.

Sen om det finns ex en stor läsk i kylen, tar dom den direkt- utan att tänka på

Om någon annan vill ha..

Så jag har börjat märka upp sånt man vill ha kvar en stund.

Känner bara där- att det är sjukt att behöva märka upp grejer.

Idag var min gräns nådd...

hade lovat sonen en magnumglass om han gjorde en viss grej,

Men när jag skulle hämta glassen så var den borta. Sonen m autism, tål

Inga överaskningar, så han blev helt förstörd..

Jag skrev o frågade vem som tagit glassen o att jag var förbannad,

Då erkänner ena tonåringen, och skäller ut mig, för att jag inte "frågade snällt"

Vem som tagit glassen..inte ett förlåt, ingen ånger- utan går på mig!!

Sambon läser hela gruppkonversationen som jag skapat, men lägger

Sig inte i.

Känner mig sviken av sambon som inte kan säga åt sina barn.

Är SÅ ARG OCH FRUSTRERAD!!!!!

Det har hänt så mycket mera... men kan inte dra allt här.

Har haft fam.möten där vi dragit alla regler och ansvarsområden,

Men ingen förändring.. jag känner att dom inte ärbra förebilder för

Min son, och jag vet inte hur jag ska göra?!?!

Vad skulle nu gjort????

• Svar på tråden Märka maten??!!
  • hammarhajen

Tycker väl i och för sig att det låter som helt normala tonåringar. Säger inte  att det är lätt att ha med dem att göra, men att inte vilja städa och att äta massor är helt normalt i den åldern.

Tonåringar äter MYCKET och en del tills det tar slut. Visste tonåringarna verkligen att magnumglassen var till deras lillebror? Om inte, hur ska de kunna veta? Det är deras fulla rätt att äta maten som finns hemma och de är helt klart stora nog att själva avgöra om de behöver en kvällsmacka utan att fråga om lov.

Ni får väl ta ett ordentligt samtal med dem när ni alla är lugna och glada och berätta varför det blir svårt när ni inte kan lita på vad som finns hemma. Det kan de säkert förstå OM ni pratar lugnt och inte anklagande. Ni måste ju kunna planera middagen på väg hem och veta vad som finns att laga av t.ex. Samtidigt ska ni hjälpa tonåringarna att bli självständiga vuxna, så de måste också känna att de kan ordna något eget att äta när de blir hungriga och inte behöva vänta på ert godkännande. Som någon annan sa, en hylla med saker som inte får röras är väl en jättebra idé. Lätt att förstå för alla!

Eller köp en flaska läsk var åt barnen varje vecka och märk den, som du sa. Det är väl ett helt ok sätt. Tonåringar kan behöva den övertydligheten.
    Hur gör du själv förresten? Om det finns ett äpple kvar och du är sugen och ensam hemma. Äter du upp det eller skriver och frågar om lov i familjetråden? 

• rosas00

Det låter som att du är lite martyr och tror att de andra i familjen kan läsa dina tankar. Har du bott ensam med ditt barn länge och är van att det bara är er två att tänka på?

Jag skulle mycket väl kunna gå förbi en soppåse i hallen om jag inte tyckte att jag hade tid att ta den till tunnan. Den som ställt den där kan ju lika gärna ta den hela vägen till tunnan? Eller så tänker jag att jag tar den sen, just nu har jag bråttom iväg. Den kan stå där lite till. Och inte skulle jag koppla soppåsen som mitt ansvar bara för att min man dammsugit. Det är bara martyrsskap och bäddar inte för goda relationer i en familj. Buhu jag har minsann dammsugit och nu tog du inte soppåsen. Vill man att nån tar ut soppåsen går det ju bra att säga det, klart och tydligt. Kommunikation, istället för förmodad tankeläsning.

Och i vår familj är all mat i kyl och skåp allas mat. Finns det specifika saker som är till en viss person eller ett viss tillfälle så är det väl rimligt att märka det? Eller frågar du om lov innan du tar ett par ostmackor, ifall att nån annan ville ha lite mer ost än det finns kvar när du tagit? Om jag tar sista juicen hemma så ringer jag inte och frågar jag min och ungarna om det är okej. Men nästa gång nån handlar så är det ju bra om man kommer ihåg att köpa det som är slut.

Och innan du lovar bort en glass till ditt barn är det väl bra att kolla att det verkligen finns en glass. Eller är det så att sonen har större rätt till glassen än nån av de andra i familjen? Och visste de att de inte fick röra glassen? Återigen - trodde du att de kunde läsa dina tankar? 

Sen det där med diskberg på rummet, det är ju tyvärr vanligt tonårssnusk. Jag minns det själv från mitt tonårsrum, hur äckligt alla tyckte att det var, men jag såg inga problem alls med att vada runt i en blandning av rena, smutsiga kläder, blöta handdukar, tallrikar och koppar med gammalt intorkat... Nu är jag vuxen och har mognat till en ansvarsfull person som klarar att hålla rent omkring mig. Det är bara att fortsätta tjata, men också måste man välja strider och din man kanske inte tycker att detta är ett lika stort problem som du gör, därför strider han inte om det.

• mammalovis
    rosas00 skrev 2017-02-01 15:57:58 följande:
    Det låter som att du är lite martyr och tror att de andra i familjen kan läsa dina tankar. Har du bott ensam med ditt barn länge och är van att det bara är er två att tänka på?

Jag skulle mycket väl kunna gå förbi en soppåse i hallen om jag inte tyckte att jag hade tid att ta den till tunnan. Den som ställt den där kan ju lika gärna ta den hela vägen till tunnan? Eller så tänker jag att jag tar den sen, just nu har jag bråttom iväg. Den kan stå där lite till. Och inte skulle jag koppla soppåsen som mitt ansvar bara för att min man dammsugit. Det är bara martyrsskap och bäddar inte för goda relationer i en familj. Buhu jag har minsann dammsugit och nu tog du inte soppåsen. Vill man att nån tar ut soppåsen går det ju bra att säga det, klart och tydligt. Kommunikation, istället för förmodad tankeläsning.

Och i vår familj är all mat i kyl och skåp allas mat. Finns det specifika saker som är till en viss person eller ett viss tillfälle så är det väl rimligt att märka det? Eller frågar du om lov innan du tar ett par ostmackor, ifall att nån annan ville ha lite mer ost än det finns kvar när du tagit? Om jag tar sista juicen hemma så ringer jag inte och frågar jag min och ungarna om det är okej. Men nästa gång nån handlar så är det ju bra om man kommer ihåg att köpa det som är slut.

Och innan du lovar bort en glass till ditt barn är det väl bra att kolla att det verkligen finns en glass. Eller är det så att sonen har större rätt till glassen än nån av de andra i familjen? Och visste de att de inte fick röra glassen? Återigen - trodde du att de kunde läsa dina tankar? 

Sen det där med diskberg på rummet, det är ju tyvärr vanligt tonårssnusk. Jag minns det själv från mitt tonårsrum, hur äckligt alla tyckte att det var, men jag såg inga problem alls med att vada runt i en blandning av rena, smutsiga kläder, blöta handdukar, tallrikar och koppar med gammalt intorkat... Nu är jag vuxen och har mognat till en ansvarsfull person som klarar att hålla rent omkring mig. Det är bara att fortsätta tjata, men också måste man välja strider och din man kanske inte tycker att detta är ett lika stort problem som du gör, därför strider han inte om det.
    Jag förstår hur du tänker, men det låter ju som ett gungfly att kunna laga en måltid hos er. Eller måste ni hem och kolla förråden först för att sedan handla varje dag innan ni kan laga kvällens middag? Här förväntar jag mig att de grundingredienser vi tänkt till middag inte har hunnit försvinna, då vi på söndagen handlar inför flera dagar framöver utifrån matsedeln vi planerat och satt upp. Däremot kan jag tänka mig att ha mat/rester över eller andra lättlagade grejer som det är fritt fram med. Nu är bonusen bara 12 år och inte här så ofta, så vi är inte där än ...
  • rosas000
    "Jag förstår hur du tänker, men det låter ju som ett gungfly att kunna laga en måltid hos er. Eller måste ni hem och kolla förråden först för att sedan handla varje dag innan ni kan laga kvällens middag? Här förväntar jag mig att de grundingredienser vi tänkt till middag inte har hunnit försvinna, då vi på söndagen handlar inför flera dagar framöver utifrån matsedeln vi planerat och satt upp. Däremot kan jag tänka mig att ha mat/rester över eller andra lättlagade grejer som det är fritt fram med. Nu är bonusen bara 12 år och inte här så ofta, så vi är inte där än ..."

Haha, ja än har det inte hänt att någon ätit upp den råa köttfärsen eller otillagade kycklingfiléerna som man tänkte laga till middagen. Ganska sällan att potatisen eller riset är uppätet heller..

Det är mest mellanmålsmat och frukt, pålägg, juice - och mjölk!!! som går åt utan att man hinner märka det. Men om jag nu tänkt ha ost i maten och den råkar vara slut när jag ska laga middag så får jag tänka om, inte värre än så. Lite flexibel får man vara när man lever med andra människor. Och om det var superviktigt att osten inte äts upp, ja då brukar jag säga det. Och inte skulle jag bråka om en uppäten glass.

Jag tror dock att som förälder har man mer överseende med sina barns olika olater än man har som styvförälder. Och som styvförälder till ett litet barn så har man kanske inte fattat än hur det är när de blir äldre. Jag tyckte min syrras ungar var jobbiga när de var 4-6 år och jag hade en bebis, så skulle min lilla gulleplutt aldrig bli. Jomen tjena, bara några år senare förstod jag hur det vara att vara förälder till en 4-6-åring och att föräldraskapet förändras.

Men ska man bo med någon annans tonåringar är det nog läge att ta ett djupt andetag och välja sina strider noga och inse att tonåringar kan vara besvärliga att leva med utan att det är något fel på dem. Och att det är skillnad att bo i ett hushåll med 5 personer varav tre barn jämfört med ett hushåll med en vuxen och ett barn. 

• Anonym (-.-)
    hammarhajen skrev 2017-02-01 06:04:26 följande:

Tycker väl i och för sig att det låter som helt normala tonåringar. Säger inte  att det är lätt att ha med dem att göra, men att inte vilja städa och att äta massor är helt normalt i den åldern.

Tonåringar äter MYCKET och en del tills det tar slut. Visste tonåringarna verkligen att magnumglassen var till deras lillebror? Om inte, hur ska de kunna veta? Det är deras fulla rätt att äta maten som finns hemma och de är helt klart stora nog att själva avgöra om de behöver en kvällsmacka utan att fråga om lov.

Ni får väl ta ett ordentligt samtal med dem när ni alla är lugna och glada och berätta varför det blir svårt när ni inte kan lita på vad som finns hemma. Det kan de säkert förstå OM ni pratar lugnt och inte anklagande. Ni måste ju kunna planera middagen på väg hem och veta vad som finns att laga av t.ex. Samtidigt ska ni hjälpa tonåringarna att bli självständiga vuxna, så de måste också känna att de kan ordna något eget att äta när de blir hungriga och inte behöva vänta på ert godkännande. Som någon annan sa, en hylla med saker som inte får röras är väl en jättebra idé. Lätt att förstå för alla!

Eller köp en flaska läsk var åt barnen varje vecka och märk den, som du sa. Det är väl ett helt ok sätt. Tonåringar kan behöva den övertydligheten.
    Hur gör du själv förresten? Om det finns ett äpple kvar och du är sugen och ensam hemma. Äter du upp det eller skriver och frågar om lov i familjetråden? 

De flesta ser inte en magnumglass som vanlig mat. Det är få som har det på vardagsmenyn. En tonåring förstår skillnaden på att ta en glass eller en ostmacka när man är hungrig. Och förstår man inte skillnaden så är det en viktig bit i uppfostran som fattas. 

Och till TS, om din sambo inte backar upp dig då har du nog inget annat val än att bli särbor. Tonåringar är jobbiga och man behöver en något så när enad front.
  • John22
    hammarhajen skrev 2017-02-01 06:04:26 följande:

Men vilket skitsnack. Normalt uppfostrade tonåringar roffar inte alls åt sig allt inom räckvidd utan att fråga, och de har verkligen inte rätt att trycka i sig allt som finns i huset. Ligger det en enstaka glass i frysen så kollar man vems den är innan man trycker i sig den, och finns det en stor flaska läsk i kylen så fattar vilken idiot som helst att familjen ska dela på den.

Om det är så här dina "normala" tonåringar (om du har några) fungerar behöver du garanterat en kurs i föräldraskap.
  • roosas00
    Men vilket skitsnack. Normalt uppfostrade tonåringar roffar inte alls åt sig allt inom räckvidd utan att fråga, och de har verkligen inte rätt att trycka i sig allt som finns i huset. Ligger det en enstaka glass i frysen så kollar man vems den är innan man trycker i sig den, och finns det en stor flaska läsk i kylen så fattar vilken idiot som helst att familjen ska dela på den.

Om det är så här dina "normala" tonåringar (om du har några) fungerar behöver du garanterat en kurs i föräldraskap.

Vadå normalt uppfostrade, vem r du att bestämma vad som är normalt??? I min familj hade det varit helt normalt och okej att ta en glass i frysen. Både i min uppväxtfamilj och i min nuvarande familj där jag är förälder. Hur du vill ha det i din familj är väl helt upp till dig, men kom inte och bestäm vad som är normalt!

Om däremot barnen är vana att få ta vad de vill av familjens mat och en ny fru till pappan kommer och har annan syn på det hela så blir det ju såklart krockar i synsätt. Men då är det väl rimligt att diskutera det! Kommunikation! Istället för att förutsätta att tonåringarna fattar att nu med nya frugan får man inte ta glass längre, den tillhör bara ett av barnen. Och sen startar larviga utfrågningar om vem som tagit glassen och kräver ursäkter. 
  • Anonym (Damn)

Jag hade också en styvmorsa som var kass. Det skulle märkas mat och loggföras vem som fått eller gjort vad.

Flytta.

Gör alla en tjänst och flytta bara. Inget mer, inget mindre. Flytta bara.

• Anonym (omoget)

Kan dom inte bete sig som någorlunda vuxna får dom skylla sig själva om dom blir behandlade som barn, hade nog köpt barnmat till dom för att poletten ska trilla ner.

Sen är det ju din man TS som har misslyckats mest, börja där och se till att han skärper till sig för det är ju han som har mest ansvar för sina barn, med det sagt så har du all rätt i världen att säga ifrån nör någon oavsett vem, beter sig dåligt och egoistiskt utan att tänka på andra, men ja börja med att få mannen att skärpa till sig.

Svar på tråden Märka maten??!!