Märka maten??!!
Men vilket skitsnack. Normalt uppfostrade tonåringar roffar inte alls åt sig allt inom räckvidd utan att fråga, och de har verkligen inte rätt att trycka i sig allt som finns i huset. Ligger det en enstaka glass i frysen så kollar man vems den är innan man trycker i sig den, och finns det en stor flaska läsk i kylen så fattar vilken idiot som helst att familjen ska dela på den.Om det är så här dina "normala" tonåringar (om du har några) fungerar behöver du garanterat en kurs i föräldraskap.
Vadå normalt uppfostrade, vem r du att bestämma vad som är normalt??? I min familj hade det varit helt normalt och okej att ta en glass i frysen. Både i min uppväxtfamilj och i min nuvarande familj där jag är förälder. Hur du vill ha det i din familj är väl helt upp till dig, men kom inte och bestäm vad som är normalt!
Om däremot barnen är vana att få ta vad de vill av familjens mat och en ny fru till pappan kommer och har annan syn på det hela så blir det ju såklart krockar i synsätt. Men då är det väl rimligt att diskutera det! Kommunikation! Istället för att förutsätta att tonåringarna fattar att nu med nya frugan får man inte ta glass längre, den tillhör bara ett av barnen. Och sen startar larviga utfrågningar om vem som tagit glassen och kräver ursäkter.