Inlägg från: Marrebj |Visa alla inlägg
  • Marrebj

Gravid Bf Oktober 2017

Glad81 skrev 2017-06-05 20:33:05 följande:

Jag har haft ont av foglossning i flera veckor. Och det hade jag förra graviditeten också. Men inget med dom två första. Men nu har jag varit med om nåt väldigt obehagligt. Det började igår att jag hade ont i svanskotan. Sen när vi sätter oss och ska äta kvällsmat så sitter jag först lite framåtlutad så jag inte belastade svanskotan så mycket. Sen när jag lutar mig lite tillbaka så gör det ont och så hör jag ett knäpp från svanskotan. Så jäkla otäckt. Och det är likadant idag. Känns precis som att min svanskota är lös. Och så gör det ont att sitta. Det är precis som att den hakar över något och ändrar läge när det knäpper till. Är det någon utav er som har känt något liknande?

Nä för mig kan de som knäckas i höfterna men inge annat , skulle ringa bm å be om läkartid . Har du ett bälte? Prova de i första hand å se om de bli bättre :)
  • Marrebj
    BFoktober2017 skrev 2017-06-04 19:06:45 följande:

Ni som har gjort era rul. Hur har era datum sett ut från inskrivningen hos bm.

Jag hade först 27/10, sen på kub blev det 25/10. Så får vi se om det blir nytt datum på onsdag.

Vi gjorde inte kub , men vi hade förlossnings datum 21/10 och fick den 22/10 efter RUL , så de känns bra :)
  • Marrebj

Oj vad hemskt de är att läsa hur ni har de med Erat landsting . Jag har haft tur och min bm fixade läkartid omgående , de fanns inte där vi bodde så vi åkte till en annan stad , var inga problem . Hon kollade mig å sjukskrev mig tills min havandeskapspenning börjar gå igång . Samt att skulle jobbet börja diskutera så var de bara ringa så skulle hon förklara hur foglossning fungerar :)

• Marrebj

Hej , undrar om de är fler som har svårt med att ligga ner kontra att sitta , magen känns tung och jag kan enbart ligga på sidan . Vrider jag mig på rygg så börjar jag få ont eller de blir obekvämt , lika dant när jah sitter så måste jag har bra stolar . Sitter jag i soffan måste jag sätta benen under mig så ryggen blir rak. Någon annan som har de problemet ? Är bara i vecka 28

• Marrebj
    Lillafindus skrev 2017-07-20 15:47:47 följande:

Jag har exakt samma, speciellt när man legat på en sida länge och ska vända sig till andra sidan, då känns det som att magen väger 800 kilo, usch!

Jag går in i vecka 29 på lördag, så vi är nog i samma vecka då :)

Okej skönt höra , även om de är jobbigt å många veckor till ska man gå :)
  • Marrebj
    FiaW skrev 2017-07-20 23:50:03 följande:

Jag funderar mycket på det här med fosterrörelser. Min BM säger att det är jätteviktigt att jag känner barnet röra sig lika mycket och vid samma tidpunkter varje dag. En annan BM jag pratade med säger att det räcker att jag känner barnet något varje dag, och infon som går ut via Barnuppropet är att man ska känna 10 fosterrörelser under en två timmars-period och detta då barnet brukar vara vaket. Rörelserna ska heller inte minska från dagen innan. Fram till vecka 32 ska rörelserna öka och sen ska de vara stabila i frekvens.

Jag känner mig uppstressad och orolig över detta. Jag har haft tre perioder på tre dagar var då lillen varit mer stilla än annars, men varje gång har han kommit igång igen. Jag har tänkt att han bara vänt sig på andra hållet och sparkat inåt istället.

I alla dessa fall säger de att man ska ringa in direkt och få komma på undersökning.

Det är ju helt givet att man vill rädda sitt barn om chansen finns men det är också väldigt jobbigt att gå och oroa sig hela tiden.

Hur tänker ni runt detta?

Som jag förstått så ska du absolut känns 10 fosterrörelser inom 2 timmar men de är när du inte känt barnet på länge . Har man så kan man ligga på vänster sidan å vila, de minsta puff man känner räknas som fosterrörelser . Sen är alla olika. En kompis till mig kände knappt sitt barn förens vecka 30.

Som i allt så är nog barn olika. Våran känner jag konstant å de blir mer och mer hela tiden, knappt han sover känns det som och de gör ibland riktigt ont när han sparkar mot revbenen. Så dom dagarna de känns lite lägg dig och vila i lugn å ro på vänster sidan och räkna . Minsta lilla puff du känner räknas :)
  • Marrebj

Hejsan , jag undrar lite över allt som helst ska inhandlas . Varför ska man ha nappflaska ? Stod de som inköp innan barnet kommer . Eller är de sånt man kan inhandla vid behov om barnet inte vill amma ?

• Marrebj
    LitenBlomma skrev 2017-07-25 14:42:38 följande:

Köp vid behov, har du tänkt att amma hoppas jag att det funkar för dig! Bhv väger och mäter ofta i början och kommer att se om hen får i sig tillräckligt. Det kommer växtperioder när bröstmjölken måste anpassa sig efter det större behovet. Gör inte misstaget att börja med flaska då utan amma oftare.

Ah okej då förstår jag . Tack så jätte mycket . Ja planen är att amma i början iaf :)
  • Marrebj
    Trolltrio skrev 2017-07-26 14:56:55 följande:

Vad har ni för sfmått? Mitt har visst dragit iväg på tok för mycket.

Mitt har tydligen också dragit iväg , var normal för en vecka sen . Sen idag när jag var kontrollen så hade jag knappt ökat i vikt så dom blev lite chockade , sen reagerade dom att jag ökat så kraftig i SF måttet och hamnar över kurvan samt att magen är otroligt spänd. Så imorgon återbesök med ultraljud för att se varför och sen ska dom göra prov för graviddiabetes . Har knappt ätit socker och sånt för de har inte lockat men vi får se vad svaren säger imorgon :) hade bra hjärljud så de var positivt
  • Marrebj

[quote=77872527][quote-nick]Marrebj skrev 2017-07-26 18:32:30 följande:[/quote-nick]Mitt har tydligen också dragit iväg , var normal för en vecka sen . Sen idag när jag var kontrollen så hade jag knappt ökat i vikt så dom blev lite chockade , sen reagerade dom att jag ökat så kraftig i SF måttet och hamnar över kurvan samt att magen är otroligt spänd. Så imorgon återbesök med ultraljud för att se varför och sen ska dom göra prov för graviddiabetes . Har knappt ätit socker och sånt för de har inte lockat men vi får se vad svaren säger imorgon :) hade bra hjärljud så de var positivt[/quot

Ska stå för en månad sen inte en vecka sen :)

Svar på tråden Gravid Bf Oktober 2017