FiaW skrev 2017-07-20 23:50:03 följande:
Jag funderar mycket på det här med fosterrörelser. Min BM säger att det är jätteviktigt att jag känner barnet röra sig lika mycket och vid samma tidpunkter varje dag. En annan BM jag pratade med säger att det räcker att jag känner barnet något varje dag, och infon som går ut via Barnuppropet är att man ska känna 10 fosterrörelser under en två timmars-period och detta då barnet brukar vara vaket. Rörelserna ska heller inte minska från dagen innan. Fram till vecka 32 ska rörelserna öka och sen ska de vara stabila i frekvens.
Jag känner mig uppstressad och orolig över detta. Jag har haft tre perioder på tre dagar var då lillen varit mer stilla än annars, men varje gång har han kommit igång igen. Jag har tänkt att han bara vänt sig på andra hållet och sparkat inåt istället.
I alla dessa fall säger de att man ska ringa in direkt och få komma på undersökning.
Det är ju helt givet att man vill rädda sitt barn om chansen finns men det är också väldigt jobbigt att gå och oroa sig hela tiden.
Hur tänker ni runt detta?
Som jag förstått så ska du absolut känns 10 fosterrörelser inom 2 timmar men de är när du inte känt barnet på länge . Har man så kan man ligga på vänster sidan å vila, de minsta puff man känner räknas som fosterrörelser . Sen är alla olika. En kompis till mig kände knappt sitt barn förens vecka 30.
Som i allt så är nog barn olika. Våran känner jag konstant å de blir mer och mer hela tiden, knappt han sover känns det som och de gör ibland riktigt ont när han sparkar mot revbenen. Så dom dagarna de känns lite lägg dig och vila i lugn å ro på vänster sidan och räkna . Minsta lilla puff du känner räknas :)