• Alexi

simkunnighet, skaffas den privat eller genom skolan?

Förra veckan hade åk 3 i mina barns skola gjort simprov och ett antal barn klarar inte kraven och ska därför gå i simskola varje vecka nu. Kommunen har dessförinnan haft tolv simlektioner i fklass men inget däremellan.

Hur ser det ut, lär sig de flesta barn simma privat (av föräldrarna eller privat simskola) eller hur många gör det genom skolan? Är det en rent socioekonomisk skillnad?

• Svar på tråden simkunnighet, skaffas den privat eller genom skolan?
  • IsDimma
    Axe skrev 2017-01-27 21:18:48 följande:

Jag trodde helt seriöst att alla friska barn med normala föräldrar körde sig simma långt innan de börjar skolan. Nej jag försöker inte vara otrevlig eller lustig, utan jag trodde det var något prioriterat!

ALLA, 100% av alla barn och vuxna jag känner lärde sig sina mellan 4-7 års ålder. Jag var sen att lära mig simma, jag var 6år.

Det är ju viktigt att kunna simma så jag trodde alla föräldrar såg till att barnen lärde sig det redan innan skolan.

Det är ABSOLUT inte skolans ansvar utan det är föräldrarnas ansvar. Tror inte det handlar om något annat än lata föräldrar...

Snälla föräldrar, lär era barn simma tidigt! Det kan rädda deras liv.

Jag lärde mig simma sommaren när jag fyllde fyra år. Pappa lärde sig simma samma år, då var han 35. Nu, snart 30 år senare så simmar han fortfarande rätt kasst. Han är helsvensk och uppväxt mindre än 100 meter från en älv. Så nej, alla kan inte simma.
    Jag känner många vuxna idag som inte kan simma. Majoriteten är kvinnor uppväxta i Mellanöstern och Afrika.
  • Dumbledore

Jag trodde helt seriöst att alla friska barn med normala föräldrar körde sig simma långt innan de börjar skolan. Nej jag försöker inte vara otrevlig eller lustig, utan jag trodde det var något prioriterat!

ALLA, 100% av alla barn och vuxna jag känner lärde sig sina mellan 4-7 års ålder. Jag var sen att lära mig simma, jag var 6år.

Det är ju viktigt att kunna simma så jag trodde alla föräldrar såg till att barnen lärde sig det redan innan skolan.

Det är ABSOLUT inte skolans ansvar utan det är föräldrarnas ansvar. Tror inte det handlar om något annat än lata föräldrar...

Klart det är viktigt att kunna simma! Men alla har inte ett badhus inpå knuten, eller en sjö. Har man dåligt med pengar prioriterar man kanske inte badhusbesök, och badperioden i Sverige är relativt kort.

Min sexåring kan inte simma än, han har tyckt det varit obehagligt med vatten så han vill inte ligga i och träna heller. Men han får ha flytväst så snart han är vid bryggor och ombord på båtar, och nu är han anmäld till simskola. Känns sent om man ska vänta på att skolans simtillfällen kommer igång.

Men jag förstår absolut de som inte har råd.
  • hammarhajen

Det är ju tur att skolan och sämhället täcker upp så alla får möjligheten, men annars kan jag hålla med. Jag förstår de familjer med en helt annan kulturell bakgrund, där kanske föräldrarna själva inte simmar, men familjen Medelsvensson kan jag ju tycka ska ta eget ansvar. Blir ju sent att vänta på skolans simlektioner, de är ju ändå 7 år i årskurs ett och badar oftast långt tidigare...

Men upplever att kunskapsnivån på en hel del saker sjunker, från simning till att kunna månader, klockan, Sveriges huvudstad, knyta skorna och liknande allmänbildning. Själv gå in på Ica och köpa mjölk, veta sin födelsedag. Förstås kan barnen annat istället (de är ju t.ex. digitalt duktiga och de vet allt om Melodifestivalen).

Dels ändras samhället och ingen kan kunna allt. Men dels är det nog mycket bekvämt att tänka "skolan fixar!". Förr sa man kanske "Han måste lära sig att lyssna på andra innan han börjar i skolan", nu säger nog många istället "I skolan kommer han få lära sig att lyssna på andra".
  • Stårschan

Det är för övrigt ett otyg att det satsas så mycket på dyra flashiga ävenryrsbad och så lite på traditionella enkla och billiga simhallar dit folk har råd att gå. En "tråkig" bassäng tenderar dessutom att locka barn att lära sig simma och dyka mycket bättre än lekland där de bara plaskar med olika fontäner och åker rutschbana.

• sextiotalist

Jag vet många friska, normalfungerande (både fysiskt och intellektuellt) som inte kunde simma innan skolan. Själv lärde jag mig simma som 9-åring (trots en mamma som tog guldmagistern i tidiga tonåren, var simlärare, vi tillbringade även timmar vid havet). Sambon var ungefär lika gammal som jag. Sonen var 8 (ändå simundervisning från det han var 4).

Jag vet två vuxna som fått ta simlektioner som vuxna.

Jag vet flera familjer där den ena barnet varit som en fisk i vattnet och den andra tog det lång tid för)
  • nnnnnnnn

Jag tror att det skiljer sig enormt från barn till barn, familj till familj, område till område.

Faktorer som styr:
    Familjens ekonomi
    Närhet till badhus/badsjö/havet
    Pris på simskola
    Tillgänglighet till simskola
    Föräldrarnas intressen och inställning
    Föräldrarnas arbetstider (här är det simskola kl 14-16 vardagar på kommunens simskola)
    Barnens inställning till vatten och bad
    Barnens intresse av att delta i organiserade verksamheter
    Mycket annat

Det är lätt att sitta och skriva att mina barn har minsann alltid gått i simskola, från babysim vid 3 månaders ålder, sen varje termin + många sommarsimskolor med, tills de varit i 10-12-årsåldern och de lärde sig simma och ta simborgarmärket när de var 6 år...  (om någon nu undrade hur det varit för våra barn)

MEN jag vet att ifall:
    * vi haft längre än 20-30 minuters körning till badhuset så hade det tagit emot ännu mer att köra dit vecka efter vecka
    * Vi inte hade haft råd att betala simskolan, eller lyckats med konststycket att få far och morföräldrar att betala detta (= ge barnen det i julklapp) när vi varit FL så hade det varit svårare. 3 barn = ca 6000 kr/år på simmet (+ badkläder och bilkörningen)
    * Våra barn skrikit och vägrat så hade det varit svårt att ta det bråket varje vecka
    * vi inte hittat simskola på helgerna, så hade det varit svårt att hålla igång med simmet efter FL tog slut.
    * vi hade fått ställa barnen i kö, så hade man kanske missat rätt dag att ringa/mejla för att få köplats.
    Och ytterligare en sak - vi har fått simskola till barnen på samma tider (olika bassänger). Om vi skulle köra 30 minuter fram och tillbaka upp till 3 gånger varje helg så hade man nog tröttnat. 1 gång är bara kul, men 3 ggr... suck...

VI ville att barnen skulle kunna simma före skolans simundervisning startar, för det finns ingen chans att våra barn skulle lärt sig simma på de 8 ggr de får med skolan. Så de hade fått åka med yngre klasser = missat andra ämnen = kommit efter i skolan. Då våra barn har ganska dålig motorik, så hade det kanske inte räckt med 1 extra år med skolans simning, de hade kanske fått åka 2 år med yngre klasserna... Varje gång tar minst 2-3 timmar med buss 30 min + byta om + 45 min simning + 15 min lek + byta om + 30 min buss.

• Fru Ve

Här får barnen ca 10 simlektioner/år under lågstadiet. Efter detta förväntas barnen kunna simma. Min son hade jättesvårt att lära sig (lärde sig först i åk 3) trots tre terminer med extra simskola som vi betalade för privat. Detta blev ju dyrt för oss (kostar 1500 per termin) så jag vet faktiskt inte hur vi hade löst det om vi haft det riktigt svårt ekonomiskt. Antagligen blir det stora skillnader socioekonomiskt där barn med fattigare/mer oengagerade föräldrar inte blir simkunniga. Dessutom var denna extra simskola endast vardagar kl 14.30 så det var svårt för oss att ens kunna ta med honom dit (man har ju jobb att sköta). Så orättvist och svårt är det. Tycker skolan skulle ta mer ansvar.

• nernu

Tror absolut att det kan vara något av en "klassfråga". Min mamma tvingade mig till simskola under flera år. När vi skulle lära oss simma i fyran eller vad det var så var vi en handfull barn som redan kunde så vi fick leka i bassängen istället. Det var liksom ingen fråga hemma utan det var självklart att vi skulle lära oss simma tidigt.

• Fru Ve

Och lätt att säga att det är föräldrarnas ansvar. Men många utlandsfödda föräldrar kan inte alls simma själva, och hur ska man då kunna följa med barnen och lära dem?

Håller också med om att det satsas mycket på t.ex. äventyrsbad men mindre på "vanliga" bassänger. I min kommun finns endast äventyrsbad där det kostar 100 kr/barn att bada en gång. Det blir dyrt att ha råd med det om man behöver gå ofta för att träna.

• Alexi

För oss är simning oerhört prioriterat då vi är mycket i skärgården. Så vi badar en hel del på sommaren. Men båda barnen har varit väldigt blyga och ogillat främlingar så gruppgrejen med simskola har inte funkat förrän året de varit runt sex år. De har dessutom varit väldigt otrygga i vattnet vilket vi inte fick ordning på förrän i simskolan.

Nu går det snabbt framåt för sexåringen och åttaåringen blev klar med simskolan i våras när hon gick i ettan.
  • nnnnnnnn
    Ville45 skrev 2017-01-28 09:19:46 följande:
    För något år sedan eller två beslöts att simning ingår i idrotten i skolan och att alla ska kunna simma 200 m i årskurs sex.
    Sim/vattenvana ska tränas under hela skoltiden fram till dess. Här är länk till Skolverket:
    www.skolverket.se/regelverk/mer-om-skolans-an...
    2007 kom simkunnighetsreglerna
    tiden går fortare än man anar!

svenskalivraddningssallskapet.se/i-skolan/vad-star-i-skolans-laroplan
Svar på tråden simkunnighet, skaffas den privat eller genom skolan?