Axe skrev 2017-01-27 21:18:48 följande:
Jag trodde helt seriöst att alla friska barn med normala föräldrar körde sig simma långt innan de börjar skolan. Nej jag försöker inte vara otrevlig eller lustig, utan jag trodde det var något prioriterat!
ALLA, 100% av alla barn och vuxna jag känner lärde sig sina mellan 4-7 års ålder. Jag var sen att lära mig simma, jag var 6år.
Det är ju viktigt att kunna simma så jag trodde alla föräldrar såg till att barnen lärde sig det redan innan skolan.
Det är ABSOLUT inte skolans ansvar utan det är föräldrarnas ansvar. Tror inte det handlar om något annat än lata föräldrar...
Snälla föräldrar, lär era barn simma tidigt! Det kan rädda deras liv.
Det är ju tur att skolan och sämhället täcker upp så alla får möjligheten, men annars kan jag hålla med. Jag förstår de familjer med en helt annan kulturell bakgrund, där kanske föräldrarna själva inte simmar, men familjen Medelsvensson kan jag ju tycka ska ta eget ansvar. Blir ju sent att vänta på skolans simlektioner, de är ju ändå 7 år i årskurs ett och badar oftast långt tidigare...
Men upplever att kunskapsnivån på en hel del saker sjunker, från simning till att kunna månader, klockan, Sveriges huvudstad, knyta skorna och liknande allmänbildning. Själv gå in på Ica och köpa mjölk, veta sin födelsedag. Förstås kan barnen annat istället (de är ju t.ex. digitalt duktiga och de vet allt om Melodifestivalen).
Dels ändras samhället och ingen kan kunna allt. Men dels är det nog mycket bekvämt att tänka "skolan fixar!". Förr sa man kanske "Han måste lära sig att lyssna på andra innan han börjar i skolan", nu säger nog många istället "I skolan kommer han få lära sig att lyssna på andra".