Inlägg från: Dumbledore |Visa alla inlägg
  • Dumbledore

simkunnighet, skaffas den privat eller genom skolan?

Axe skrev 2017-01-27 21:18:48 följande:

Jag trodde helt seriöst att alla friska barn med normala föräldrar körde sig simma långt innan de börjar skolan. Nej jag försöker inte vara otrevlig eller lustig, utan jag trodde det var något prioriterat!

ALLA, 100% av alla barn och vuxna jag känner lärde sig sina mellan 4-7 års ålder. Jag var sen att lära mig simma, jag var 6år.

Det är ju viktigt att kunna simma så jag trodde alla föräldrar såg till att barnen lärde sig det redan innan skolan.

Det är ABSOLUT inte skolans ansvar utan det är föräldrarnas ansvar. Tror inte det handlar om något annat än lata föräldrar...

Snälla föräldrar, lär era barn simma tidigt! Det kan rädda deras liv.

Klart det är viktigt att kunna simma! Men alla har inte ett badhus inpå knuten, eller en sjö. Har man dåligt med pengar prioriterar man kanske inte badhusbesök, och badperioden i Sverige är relativt kort.

Min sexåring kan inte simma än, han har tyckt det varit obehagligt med vatten så han vill inte ligga i och träna heller. Men han får ha flytväst så snart han är vid bryggor och ombord på båtar, och nu är han anmäld till simskola. Känns sent om man ska vänta på att skolans simtillfällen kommer igång.

Men jag förstår absolut de som inte har råd.
Svar på tråden simkunnighet, skaffas den privat eller genom skolan?