• Alexi

simkunnighet, skaffas den privat eller genom skolan?

Förra veckan hade åk 3 i mina barns skola gjort simprov och ett antal barn klarar inte kraven och ska därför gå i simskola varje vecka nu. Kommunen har dessförinnan haft tolv simlektioner i fklass men inget däremellan.

Hur ser det ut, lär sig de flesta barn simma privat (av föräldrarna eller privat simskola) eller hur många gör det genom skolan? Är det en rent socioekonomisk skillnad?

• Svar på tråden simkunnighet, skaffas den privat eller genom skolan?
  • Stårschan

Jag tror att det är mer en kulturell skillnad. I vattenrika länder som de nordiska så ses det som onormalt att inte kunna simma, så här är det vanligare att man åker och badar tillsammans hela familjen, och antingen lär man barnen simma själv, eller så sätter man dem i simskola. Folk från torrare länder har inte haft samma behov av att kunna simma.

Det är ju gratis att bada i sjöar, så det handlar nog mer om vilja och engagemang än om ekonomi ifall man som förälder lär sitt barn att simma eller inte. Sen är ju ungar olika förtjusta i vatten också. Vissa är rädda, medan andra är som små sjöodjur.

Men skolan ansvarar för att lära barnen simma om inte föräldrarna gör det. Det blir extra siminsatser, precis som du skriver.

• Mrs Green

I dotterns skola simmade de inte förrän i årskurs 4. Då kunde alla redan simma, men som jag förstod det hade det inte blivit simlektioner genom skolan förrän i 5:an om de fortfarande inte kan då (eftersom skolan är ansvarig för att alla kan simma i 6:an).

• Mrs Green
    Mrs Green skrev 2017-01-27 16:15:58 följande:

I dotterns skola simmade de inte förrän i årskurs 4. Då kunde alla redan simma, men som jag förstod det hade det inte blivit simlektioner genom skolan förrän i 5:an om de fortfarande inte kan då (eftersom skolan är ansvarig för att alla kan simma i 6:an).

Och de flesta vill nog att barnen lär sig simma innan dess, så man får se till att ordna det själv. Fast det är flera års kö till simskolorna här (och man får ställa barnen i kö först när de fyllt 5 år) så det kan ta tid innan de lär sig ändå.
  • Jill 79

Här har vi ett barn som vi har haft svårt att få till att simma. Har inte gått på simskola. Men de gick en gång i veckan hela föskoleklassen. Det var jättebra. Då övervann han sin vatten rädsla och lärde sig grunderna. Man hänger ju gärna på när klasskompisarna gör det.vi försöker åka till simhallen då och då för att underhålla. Sen kommer de gå i hela tvåan. Sen blir det test i fyran tror jag och de som inte når målen då får ytterligare undervisning. Hoppas han inte är lika dålig som jag var på att lära sig för jag var den i min klass som fick flest extra lektioner i mellanstadiet. Jag tycker vår kommun är bra på detta. Förra kommunen vi bodde i har ingenting i skolan på hela lågstadiet.

• blomman 2

Vi har alltid tillbringat mycket tid vis sjöar och hav sommartid så vattenvanan fick vi in tidigt. Vårt barn är självlärd pga stort intresse och vi satte även barnet i simskola trots simkunnighet pga att ledarna i simskola även lär ut olika tekniker och andra kunskaper som de kan förmedla på ett väldigt pedagogiskt sätt. I tvåan fick de simma under idrotten.

• mammalovis

I vår kommun har barnen 7 simtillfällen, förlagda på 1 gång i veckan, antingen under höst- eller vårterminen. Detta gäller varje läsår från förskoleklass. Sedan görs ett simtest i 2:an eller 3:an och de som faller igenom då får fortsätta träna simning. Jag tror alla elever får 1-2 repetitionstillfällen i varje årskurs.

Min äldsta går bara i förskoleklass än och har gått på simskola under förra sommaren och i höstas. Nu i vår var det redan fullt innan novemberlovet och de hade missat att tydliggöra att man behövde anmäla sig igen till varje ny termin, men de har i alla fall 7 gånger med skolan. Jag tycker att simningen är en viktig livförsäkring, däremot har vi varit dåliga på att åka och simma som familj, då sambon ogärna badar med stomin.

• Lilas

Vårt barn lärde sig simma när hon var drygt 5,5. Då hade hon gått 3 kurser i simskola (8 tillfällen per kurs och 30 minuter per gång, ca 8 barn i gruppen).

Jag tror att det är en kombination av ekonomi/intresse och kultur om man lär sitt barn att simma innan de lär sig via skolan. Varje kurs vi gått har kostat 1000 kr, så nu har vi betalat 3000 kr. Den har även varit strax efter kl 17, så krävs att man kan flexa lite och hämta så att man är där tills dess.

Jag tycker dock att det är värt både tiden det tagit och pengarna. Men förstår att alla inte har möjlighet eller ekonomi att gå i simskola. Man behöver även vara ute i god tid för att få plats. Jag har bokat samma dag som de släppt platser till kommande kurser.

• Axe

Jag trodde helt seriöst att alla friska barn med normala föräldrar körde sig simma långt innan de börjar skolan. Nej jag försöker inte vara otrevlig eller lustig, utan jag trodde det var något prioriterat!

ALLA, 100% av alla barn och vuxna jag känner lärde sig sina mellan 4-7 års ålder. Jag var sen att lära mig simma, jag var 6år.

Det är ju viktigt att kunna simma så jag trodde alla föräldrar såg till att barnen lärde sig det redan innan skolan.

Det är ABSOLUT inte skolans ansvar utan det är föräldrarnas ansvar. Tror inte det handlar om något annat än lata föräldrar...

Snälla föräldrar, lär era barn simma tidigt! Det kan rädda deras liv.

• älskarlivet81
    Axe skrev 2017-01-27 21:18:48 följande:

Jag trodde helt seriöst att alla friska barn med normala föräldrar körde sig simma långt innan de börjar skolan. Nej jag försöker inte vara otrevlig eller lustig, utan jag trodde det var något prioriterat!

ALLA, 100% av alla barn och vuxna jag känner lärde sig sina mellan 4-7 års ålder. Jag var sen att lära mig simma, jag var 6år.

Det är ju viktigt att kunna simma så jag trodde alla föräldrar såg till att barnen lärde sig det redan innan skolan.

Det är ABSOLUT inte skolans ansvar utan det är föräldrarnas ansvar. Tror inte det handlar om något annat än lata föräldrar...

Snälla föräldrar, lär era barn simma tidigt! Det kan rädda deras liv.

Vad lägger du i ordet simma? Tror inte många/"alla" kan simma 200 meter varav 50 meter på rygg när man är mellan 4-7 år gammal..
  • IsDimma
    Stårschan skrev 2017-01-27 16:12:14 följande:

Jag tror att det är mer en kulturell skillnad. I vattenrika länder som de nordiska så ses det som onormalt att inte kunna simma, så här är det vanligare att man åker och badar tillsammans hela familjen, och antingen lär man barnen simma själv, eller så sätter man dem i simskola. Folk från torrare länder har inte haft samma behov av att kunna simma.

Det är ju gratis att bada i sjöar, så det handlar nog mer om vilja och engagemang än om ekonomi ifall man som förälder lär sitt barn att simma eller inte. Sen är ju ungar olika förtjusta i vatten också. Vissa är rädda, medan andra är som små sjöodjur.

Men skolan ansvarar för att lära barnen simma om inte föräldrarna gör det. Det blir extra siminsatser, precis som du skriver.

Även om det är gratis att bada i sjöar och i havet så krävs det ju att åtminstone en förälder isf kan simma. Vilket inte är fallet bland många av våra invandrare.
    Jag tror dels på en kulturell faktor. Dels på en ekonomisk faktor. Det är dyrt att ha barn i simskola! Särskilt om du själv går i skolan och inte har så mycket pengar och har fler barn än ett.
Svar på tråden simkunnighet, skaffas den privat eller genom skolan?