Inlägg från: Alexi |Visa alla inlägg
  • Alexi

simkunnighet, skaffas den privat eller genom skolan?

Förra veckan hade åk 3 i mina barns skola gjort simprov och ett antal barn klarar inte kraven och ska därför gå i simskola varje vecka nu. Kommunen har dessförinnan haft tolv simlektioner i fklass men inget däremellan.

Hur ser det ut, lär sig de flesta barn simma privat (av föräldrarna eller privat simskola) eller hur många gör det genom skolan? Är det en rent socioekonomisk skillnad?

• Svar på tråden simkunnighet, skaffas den privat eller genom skolan?
  • Alexi
    Axe skrev 2017-01-27 21:18:48 följande:

Jag trodde helt seriöst att alla friska barn med normala föräldrar körde sig simma långt innan de börjar skolan. Nej jag försöker inte vara otrevlig eller lustig, utan jag trodde det var något prioriterat!

ALLA, 100% av alla barn och vuxna jag känner lärde sig sina mellan 4-7 års ålder. Jag var sen att lära mig simma, jag var 6år.

Det är ju viktigt att kunna simma så jag trodde alla föräldrar såg till att barnen lärde sig det redan innan skolan.

Det är ABSOLUT inte skolans ansvar utan det är föräldrarnas ansvar. Tror inte det handlar om något annat än lata föräldrar...

Snälla föräldrar, lär era barn simma tidigt! Det kan rädda deras liv.

För oss är simning oerhört prioriterat då vi är mycket i skärgården. Så vi badar en hel del på sommaren. Men båda barnen har varit väldigt blyga och ogillat främlingar så gruppgrejen med simskola har inte funkat förrän året de varit runt sex år. De har dessutom varit väldigt otrygga i vattnet vilket vi inte fick ordning på förrän i simskolan.

Nu går det snabbt framåt för sexåringen och åttaåringen blev klar med simskolan i våras när hon gick i ettan.
Svar på tråden simkunnighet, skaffas den privat eller genom skolan?